Jump to content
Annons

Plötsligt får RAR filer burken att krascha


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag satt och rensade i min cubase-projekt mapp i min musikdator. en låt ville jag kopiera till en annan dator och skulle därför komprimera filerna vilket jag gjorde med WinRAR till RAR formatet. Efter att jag hade kopierat över filen ville jag slänga den, markerade och tryckte "shift+del" varpå datorn slocknade och startade om.

detta hände 3 ggr i rad. sen bytte jag namn på filen från command-fönstret (dos) och jag den en annan filändelse och då kunde man slänga den.

jag försökte öppna en annan rar-fil och fick samma problem, datorn startade som. men efter att ha bytt filändelse till zip gick den att öppna och dessutom med winrar som zip var accocierat med.

plötsligt har min dator alltså utvecklat allergi för rar-filer. har ngn upplevt ngt liknande?

petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aldrig hört/varit med om.

Vilken version av WinRAR? Är WinRAR integrerat med menyerna i Explorer/Utforskaren? Blir det BSOD och startar sen om, eller startar den bara om direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror (kan kolla det senare) att det är version 3.30 och ja menyerna är integrerade. jag koprimerade genom att högerklicka och välja i den menyn.

ingen b.s.o.d utan skärmen slocknar bara och datorn startar om på en gång, abslout ingen tillfällighet.

hur stor är rar-filen i fråga?

den var c:a 140mb MEN den andra rar-filen som jag försökte öppna var bara 4,5mb.

Link to comment
Dela på andra sajter

ähh... jag spånar bara lite. att windows uppför sig lustigt kan ju bero på olika bakgrundstjänster/program som kan tänkas köras. alltså, det finns tydligen någon oönskad association till rar-filerna, som inte finns till ex. zip.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

näe.....inte spåna.... :rolleyes:

men vad menar du med att ett program i systray skulle vara accocierat med winrar?

att du kanske har en del program installerade som utför något kommando när du vill göra något med en rar-fil. kanske ett virusprogram? min erfarenhet är att många bakgrundsprogram (som man ofta kan se i systrayen) har en benägenhet att göra windows instabild.

Link to comment
Dela på andra sajter

aha....nu förstår jag...

har dock inget virusprogram alls i musikburken. jag testade att stänga av "visning av vanliga aktiviteter" i mappen för att se om det rör sig om ngn förhandsgranskning men icke.

den andra rar-filen ligger i en annan mapp så jag tror inte det rör sig om filsystemet heller.

nu försvinner jag iväg en stund så tyvärr slöar jag ner min rekordsnabba (tack så mkt) tråd 😉

ps. det bör dock påpekas att majken höll på och pillade på burken igår.....som c3po säger..."this is all your fault!" :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu säger jag inte att detta är vad du har gjort, men eftersom Winrar är shareware och har irriterande fönster man måste klicka på om man inte har köpt det, så är det många som försöker hitta en crack till programmet.

Om Winrar har patchats och något har gått snett så skulle det eventuellt kunna orsaka en omstart av datorn som du beskriver.

Alltså, enligt min lilla teori kommer allt att lösa sig om du avinstallerar programmet (radera för säkerhets skull även mappen om en ligger kvar efter avinstallation) och kör in en officiell/uppdaterad version av Winrar. Alltså ungefär som du redan hade tänkt göra. Förlåt detta inlägg. Jag drar mig genast tillbaka.

EDIT: Om du bara har behov av att packa upp rar-filer och inte komprimera till rar, rekommenderar jag programmet 7-Zip - klarar även zip och förstås 7-Zip där det sistnämnda komprimerar riktigt bra, bättre än rar. Programmet är helt gratis.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu säger jag inte att detta är vad du har gjort, men eftersom Winrar är shareware och har irriterande fönster man måste klicka på om man inte har köpt det, så är det många som försöker hitta en crack till programmet.

Om Winrar har patchats och något har gått snett så skulle det eventuellt kunna orsaka en omstart av datorn som du beskriver.

Alltså, enligt min lilla teori kommer allt att lösa sig om du avinstallerar programmet (radera för säkerhets skull även mappen om en ligger kvar efter avinstallation) och kör in en officiell/uppdaterad version av Winrar. Alltså ungefär som du redan hade tänkt göra. Förlåt detta inlägg. Jag drar mig genast tillbaka.

EDIT: Om du bara har behov av att packa upp rar-filer och inte komprimera till rar, rekommenderar jag programmet 7-Zip - klarar även zip och förstås 7-Zip där det sistnämnda komprimerar riktigt bra, bättre än rar. Programmet är helt gratis.

Nu säger jag inte att detta är vad du har gjort...

Men för att veta det här bör man ju nästan ha försökt att köra en crack... 😎😆

Ehmmmm....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat ifall det finns något loggat i event viewer för tidpunkten

det inträffade ?

Eftersom burken startade om sig själv så måste hela OS:et tappat

kerneln av någon anledning. Har du kört någon disk-check ?

Är disken väldigt fragmenterad ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu säger jag inte att detta är vad du har gjort...

Men för att veta det här bör man ju nästan ha försökt att köra en crack...  😎  😆

Ehmmmm....

Jag? Inte, då. Men det finns ju en och annan svensk som har dator, så kunskapen är ju inte direkt svår att undvika.

Själv kör jag hårt på 7-Zip sedan ett par år (trots att jag har en laglig Winrar skräpandes någonstans), men håller med om att smash-läget var uppenbart! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag hårt på 7-Zip sedan ett par år (trots att jag har en laglig Winrar skräpandes någonstans), men håller med om att smash-läget var uppenbart! 🙂

och smashen träffade mitt i nyllet 😉 , mer säger jag inte 😉

Har du kollat ifall det finns något loggat i event viewer för tidpunkten

det inträffade ?

Eftersom burken startade om sig själv så måste hela OS:et tappat

kerneln av någon anledning. Har du kört någon disk-check ?

Är disken väldigt fragmenterad ?

har inte kollat ngn logg för jag begriper mig nog inte på den. vet t.ex. inte vad "kerneln" är (även om jag stött på det många ggr)

disken bör nog inte vara speciellt fragmenterad men jag ska kika på det oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

näe nu jävlar!

detta problem är KONSTIGT!. jag har nu avinstallerat winrar och jag installlerade 7zip som olsberg sa men har inte kört det än och varken zip eller rar filer har en program-accociation

jag kunde, genom att använda F2, byta filändelse till zip. då går det bra att trycka shift + del och man får en dialogruta om man vill slänga filen. jag svarade nej och bytte tillbaka till rar och högerklickade på filen varpå datorn åter startar om.

!!!!!!!!!!

jag ska testa att köra ett program som kollar registret så får vi se sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

det hjälpte inte med registry program.

vad som är ännu märkligare är att efter att jag hade skapat den 1:a rar filen så kopierade jag ju den till min mp3 spelare för att kunna föra över till en annan dator.

som det är nu kan jag markera filen men vill jag göra ngt, t.ex. försöka kopiera så crashar datorn då jag trycker ctrl + c

kan rar filen ha aktiverat ett latent virus? (jag har ju inget virusprogram i min musikburk men jag ska föra över filen till den andra burken och scanna den)

norton rapporterar iallafall inget virus i filen

jag är förbryllad

måste tillägga att problemet inte uppstår på min andra dator då jag försöker öppna samma fil

Link to comment
Dela på andra sajter

men få se nu... händer det med alla rarfiler?

blir resultatet likadant om du skapar en text-fil och sedan döper om den till rar?

om du öppnar registereditorn, vad säger då finns det för information gällande .rar? ligger det kvar och skräpar gammal information om programmet och dess filassociationer?

Link to comment
Dela på andra sajter

detta problem är KONSTIGT!. jag har nu avinstallerat winrar och jag installlerade 7zip som olsberg sa men har inte kört det än och varken zip eller rar filer har en program-accociation

Vid installationen, såg du till att markera vilka filtyper som ska associeras med 7-Zip?

Jag är långt ifrån säker på att detta är problemet, i och med att datorn fortfarande kraschar även efter avinstallation av Winrar. Men det kan vara värt ett försök.

EDIT: Är du lite äventyrslysten, gå till Start > Kör > skriv "regedit". Registereditorn startar. Eftersom Winrar är avinstallerat och datorn fortfarande beter sig märkligt, funderar jag på om det är en händelse i registret som är orsaken.

Se till att du står på "Den här datorn" i vänsterspalten, tryck Ctrl-F och sök på "Winrar". Ta där bort alla nycklar som innehåller ordet. Tryck F3 för att söka vidare i registret med samma sökord.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

om du öppnar registereditorn, vad säger då finns det för information gällande .rar? ligger det kvar och skräpar gammal information om programmet och dess filassociationer?

ja, den krachade även av en textfil som döptes om till rar. jag testade 2 gånger för att även kolla cpu-användningen enligt ovan och vid första crashen hade filändelsen ändrats tillbaka till .rtf (ett word-pad dokument) men inte andra gången

jag behöver nog lite vägledning för att veta var i registereditorn jag ska kolla info om .rar

Link to comment
Dela på andra sajter

detta problem är KONSTIGT!. jag har nu avinstallerat winrar och jag installlerade 7zip som olsberg sa men har inte kört det än och varken zip eller rar filer har en program-accociation

Vid installationen, såg du till att markera vilka filtyper som ska associeras med 7-Zip?

Jag är långt ifrån säker på att detta är problemet, i och med att datorn fortfarande kraschar även efter avinstallation av Winrar. Men det kan vara värt ett försök.

det fanns faktiskt inte ett sådant val vid installationen men jag har manuellt inifrån 7zip accocierat till .rar och .zip

Link to comment
Dela på andra sajter

jag behöver nog lite vägledning för att veta var i registereditorn jag ska kolla info om .rar

gör som olsberg skriver på föregående sida, sen så söker du även på ".rar" och tar bort de associationer som du hittar.

Link to comment
Dela på andra sajter

ajajaj

jag gjorde så.....regedit....sökte efter winrar.....fick dels några mappar i registret som hette winrar, dels fanns det enskilda registervärden.....dessa tog jag bort och tryckte videra med F3 varpå datorn slocknade.

dum som jag är kopierade jag inte registret innan men tänkte att det är bäst att göra det nu och valde "exportera" i regedit (var det riktigt?) men under exporten slocknar det igen.

jag tror att jag måste installera ett virusprog och scanna burken....vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...