Jump to content
Annons

Tips på trevlig 2kanalig preamp sökes!

Recommended Posts

I C O N (oregistrerad)
Postat

Funderar lite på att komplettera studion med en ny 2 kanalig preamp... Den får gärna färga ljudet, vilket jag tycker kan vara rätt schysst...

Har i dagsläget Joe Meek VC1Qcs, TL-Audio MKII 5001 samt en Focusrite Octopre...

Vad det gäller priset så vore det ok om det landade någonstans mellan 8-20k...

Annons
Postat

En True Systems P2 Analog, kanske? Den ligger på ca 20000:- och är en grymt bra preamp - fast kanske renare än vad du är ute efter... Har just nu dess lillebror P-Solo - och den låter kalasbra!

Apogee Mini-MP är kanske också ett alternativ? Den ligger på ca 11000:-.

API A2D är också en preamp som har fått mycket beröm. Ligger strax under 20000:-.

2st Summit 2BA-221 (ca 7000:-/st) kan också vara ett trevligt alternativ?

Det finns förstås många fler, men dessa kom jag på direkt...

I C O N (oregistrerad)
Postat

Aaah... Tack för tipsen, ska läsa lite om dem på nätet!!! 🙂

I C O N (oregistrerad)
Postat

Är ju lite sugen på en sån här... Någon som testat???

Postat (redigerat)

Jag kan rekommendera en fyrkanalig preamp från Sytek som heter MPX-4A II.

mpx4.jpg

En ren och klar preamp, men som tillval kan man få Burr-Brown OP amps installerade på två av kanalerna. Ger ett mjukare sound med tydligare och "lösare" botten.

Det finns ingen distributör i Europa, men man kan beställa direkt från tillverkaren för $990 inklusive försäkrad frakt.

Edit: Priset är exkl tullavgifter. Men räkna med 25 % av totalbeloppet plus någon hundring.

Redigerat av joachime
Postat

Hej ICON.

Klokt av dig att låta en preamp kosta lite extra.

Det är en investering, alla dina inspelningar kommer att präglas av den.

Vi utför seriösa blindtester med extremt raka mickar och lyssnar genom riktigt bra monitorer så för oss är det lätt att höra vad apparaterna egentligen går för.

Jag rekommenderar ingen av de preamps du nämnde i första inlägget.

Vi har testat alla och dom har genomgående presterat dåligt.

Även Vintage Design som ngn tipsade om har varit pinsamt dåliga med tanke på vad dom kostar.

Håller med Claes om API - bra prylar.

För övrigt vill jag nämna att folk egentligen inte vet hur bra en ren, ickefärgande preamp kan låta och tror därför att man måste satsa på en färgande förstärkare. Vilket är synd.

Billiga rörprylar är absolut inget jag rekommenderar.

Lycka till.

Postat
Hej ICON.

Klokt av dig att låta en preamp kosta lite extra.

Det är en investering, alla dina inspelningar kommer att präglas av den.

Vi utför seriösa blindtester med extremt raka mickar och lyssnar genom riktigt bra monitorer så för oss är det lätt att höra vad apparaterna egentligen går för.

Jag rekommenderar ingen av de preamps du nämnde i första inlägget.

Vi har testat alla och dom har genomgående presterat dåligt.

Även Vintage Design som ngn tipsade om har varit pinsamt dåliga med tanke på vad dom kostar.

Håller med Claes om API - bra prylar.

För övrigt vill jag nämna att folk egentligen inte vet hur bra en ren, ickefärgande preamp kan låta och tror därför att man måste satsa på en färgande förstärkare. Vilket är synd.

Billiga rörprylar är absolut inget jag rekommenderar.

Lycka till.

Vilka är ni?

Om du gjort så mycket tester varför rekomenderar du inga preamps?

Postat

Vilka vi är?

Vad spelar det för roll?

Vi är ett gäng hängivna musiker och tekniker från olika studios.

Att varna för vissa dåliga preamps är att ge bra tips.

Dessutom rekommenderade jag API.

Att ha gjort tester på det sätt jag beskriver är seriöst, det är väl inte svårt att förstå?

Det tar en jäkla tid och energi att organisera dom testerna vi gör.

Skrev inte att vi gjort "så mkt tester" - beskrev bara hur vi gör dom.

Märkligt att när man kommer med rekommendationer baserat på seriöst testande så ska det klagas... 😕

Postat
Vilka vi är?

Vad spelar det för roll?

Vi är ett gäng hängivna musiker och tekniker från olika studios.

Att varna för vissa dåliga preamps är att ge bra tips.

Dessutom rekommenderade jag API.

Att ha gjort tester på det sätt jag beskriver är seriöst, det är väl inte svårt att förstå?

Det tar en jäkla tid och energi att organisera dom testerna vi gör.

Skrev inte att vi gjort "så mkt tester" - beskrev bara hur vi gör dom.

Märkligt att när man kommer med rekommendationer baserat på seriöst testande så ska det klagas... 😕

Menade inte att klaga. Är bara nyfiken. Du skriver vi och vilka sereösa tester ni gjort men vill inte säga vilka ni är. Jo det stämmer att du skrev att API gjorde bra grejer. Men om du skriver att ni gjort serösa tester på preams kan du väll dela med dig lite mer info.

I C O N (oregistrerad)
Postat

??? Tycker nog att både Joe Meek och TL-Audio gör sitt jobb hos oss... Octopren är däremot rätt trist tycker jag... Hursomhelst så vill man ju ha mer...

Postat
Här är en grym deal tycker jag själv...

http://www.thomann.de/thoiw5_spl_goldmike_9844_prodinfo.html

Den kostade nyligen över 10 000 i Sverige... 😉

Hur låter den nu då efter ett par tester? 😄

OT

Nu kom vi in på ett känsligt ämne... 😄

Jag har inte fått den, den var restad i paketet ifrån Thomann...

Jag blev så förbaskad och sur... 😄

Dom hade skrivit på hemsida att den var hemma i hyllan, när jag sedan ringde och kollade sa dom att den skulle komma in den 23:e Juni, när jag ringde nästa gång visste dom inte alls... Vad f-n, dom har tagit betalt men vet inte när dom kan skicka prylarna... 😛

Gissa om man blir frustrerad och arg... 🙂

Jag hoppas verkligen att jag ska få en bra lina med den och Manley micken...

Jag återkommer med ett utlåtande när/om jag får den...

Postat
Jag har inte fått den, den var restad i paketet ifrån Thomann...

Jag blev så förbaskad och sur... 😠

Dom hade skrivit på hemsida att den var hemma i hyllan, när jag sedan ringde och kollade sa dom att den skulle komma in den 23:e Juni, när jag ringde nästa gång visste dom inte alls... Vad f-n, dom har tagit betalt men vet inte när dom kan skicka prylarna... :rolleyes:

Gissa om man blir frustrerad och arg...  😉

Lustigt! Jag beställde exakt samma produkt från Tyskland för några år sedan. Först vände jag mig till Musicians-gear.com. De anger inte lagerstatus på sin hemsida, men jag tog kontakt innan beställning och fick beskedet två veckors leveranstid från tillverkare.

Efter att ha väntat i månader hävde jag köpet och vände mig till Thomann istället. Har för mig att det gick rätt snabbt den gången.

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här inlägget. 😕

Postat (redigerat)

Aha, då kanske jag tolkade ditt inlägg lite tokigt, Dr Hans.

Nyfikenhet är alltid bra. Det är just därför vi testar prylar...

Men jag måste fortfarande påvisa att jag kommit med ett flertal tips. Repeterar dom här om det var oklart.

Rekommenderar inte:

TL Audio

Joe Meek

Focusrite

Vintage Design

- billiga rörprylar

Rekommenderar:

API

- och att börja testa ickefärgande prylar.

Claes som också gjort många tester har (och håller på att skaffa) prylar som låter transparant/icke färgande. En kille som testat och lyssnat noga.

Tendensen är precis likadan för oss som håller på och testar. Jag har alltid velat ha ickefärgande prylar eftersom jag tidigt gjort jämförelser och alltid föredragit det som kommer närmast instrumentet/sången.

Likadant har det varit i testpanelen där många haft en bestämd uppfattning om att dom absolut vill ha ngt "charmigt" eller "musikaliskt" färgande eftersom sådana flummiga beskrivningar låter attraktivt. Efter testerna har det varit enstämmigt till fördel för dom prylar som inte färgar.

En viktig aspekt som folk ofta missar i liknande sammanhang är att om en pryl färgar rejält på en kanal (och det är så man oftast testar) - hur kommer det då att låta med 20-30 pålägg av samma färgning? Oftast RIKTIGT ILLA!

Större studios har råd att ha rena och färgande apparater som dom kan välja bland och skapa olika sound - för en hemmapulare som kanske bara har råd med en enda preamp är det en dålig idé att ha en apprat som kraftigt och alltid färgar på samma sätt.

Att ni ( ICON ) anser TL Audio och Joe Meek funkar i er studio är ok. Men om det bara ska funka så finns det mkt att välja på - Alto och Behringer funkar också.

Håller dock med dig om att Joe + Tla låter trevligare än Octopre.

Vad jag menar med bra prylar så ska det vara i ett sammanhang med vad de kostar och presterar.

Tre exempel på prisvärda prylar:

FMR RNC

Behringer B5 (i övrigt anser jag Behringer göra leksaker)

Ino Audio monitorer

Den preamp som hittills alltid, utan undantag, hamnat på topp i testerna är en ickefärgande Earthworks 1022 (OBS - ej Lab 102).

Den är dessvärre inte särskilt billig - ca 21 000 kr. Men ändå prisvärd då den har knäckt hypade prylar som kostar mer.

Ex Focusrite Red, Avalon, Buzz Audio, Vintage Design, Millennia, Neve, TL Audio (blå serien) etc

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Postat

Icon,

Nu vet jag inte vad du har för setup sedan tidigare, men personligen tycker jag att även om preampar gör skillnad, så gör mikrofoner betydligt större skillnad. Med andra ord – lite beroende på din nuvarande setup är det möjligt att du får en mer mångkolorerad palett för pengarna genom att satsa på några fina mikar istället. Saknar du en bra, ren preamp kan du titta på LineAudios grejer – mycket, mycket bättre än prislappen låter förstå.

Men ska det vara färgad preamp, så går min röst till GreatRivers NV-modeller. De är inte Neve-kloner, snarare Neve på steroider...fet tight botten med viss distorsion. Du kan höra dem på http://www.thelisteningsessions.com . Lite i samma kategori har vi Speck med preampen MicPre 5.0. Den har dock fördelen att du kan välja mellan trafobalanserad och trafolös utgång, vilket ger en del variation. Joemeeks nyare linje har en liknande feature, fast där kan man koppla in/ur trafon vid ingångssteget.

Sedan har ju Rupert Neve själv äntrat scenen med sin nya Portico-linje. Jag har fått dem hett rekommenderade, men har inte hunnit testa dem själv. Så jag vågar inte säga något.

Lista det du har, och berätta lite om hur och vad du brukar spela in, så är det lättare att ge en vettig rekommendation.

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.