EkenMusiX Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 Tjenare, jag hade tänkt att köpa en ny mic, problemet är att jag inte vet vad jag ska ha. Hade tänkt att spela in sång,uppmicning av förstärkare och akustisk gitarr mestadels, vad är det jag ska ha? kondensatormic?, rörmic? eller något annat? (ursäkta mina dåliga kunskaper i audio 🙂 ) Funderade på en sm58, den har det talats om att den är bra för det mesta när det gäller Audio, ni får gärna "berätta, tala om och allt sådant om hur den är". Alltså, ska spela in sång , micka upp elgitarrförstärkare, samt akustisk gitarr. sedan tänkte jag också höra om ni känner till nån bra, men hyffsat billig mic-preamp till den nya micen som ska köpas! Tacksam för svar! //Eken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 (redigerat) Mitt första förslag om det är din första seriösa mic, är i så fall Studio Projects B1 tillsammans med preampen VTB-1. SM58 tycker jag inte är någon höjdare till inspelning - men det finns de som inte håller med, så mitt ord är tyvärr inte lag... 🙂😉 Titta gärna in på min testsite och hämta ljudexempel med diverse mikrofoner och jämför. B1 är en stormembrans kondensatormic. Om du hellre vill ha en rörmic, så skulle jag föreslå Studio Projects T3 som alternativ. Rörmicar är lite dyrare och färgar ljudet lite annorlunda - men rör är inte den frälsning som många har fått för sig... 😳 En annan mic som jag gillar, är Violet Dolly. Även sE Electronics Gemini är kanonbra, men då börjar det springa iväg lite grand i pris. Vilket prisläge är lagom för micen, egentligen...? Till gitarrstärkaren skulle jag kanske i första hand titta på en Shure SM57 för närmickning - men gärna även en kondensatormic som avståndsmic... Redigerat 28 juni 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
EkenMusiX Postat 28 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 28 juni 2006 Mitt första förslag om det är din första seriösa mic, är i så fall Studio Projects B1 tillsammans med preampen VTB-1.SM58 tycker jag inte är någon höjdare till inspelning - men det finns de som inte håller med, så mitt ord är tyvärr inte lag... 🙂😉 Titta gärna in på min testsite och hämta ljudexempel med diverse mikrofoner och jämför. B1 är en stormembrans kondensatormic. Om du hellre vill ha en rörmic, så skulle jag föreslå Studio Projects T3 som alternativ. Rörmicar är lite dyrare och färgar ljudet lite annorlunda - men rör är inte den frälsning som många har fått för sig... 😳 En annan mic som jag gillar, är Violet Dolly. Även sE Electronics Gemini är kanonbra, men då börjar det springa iväg lite grand i pris. Vilket prisläge är lagom för micen, egentligen...? Till gitarrstärkaren skulle jag kanske i första hand titta på en Shure SM57 för närmickning - men gärna även en kondensatormic som avståndsmic... ok tack claes, micen skulle jag väl kunna tänka mig runt 1500 - 2000 kr preampen kanske runt 2500, nåt sånt ungefär 😮 alltså, bästa micen för detta: Sång, uppmicning av förstärkare och akustiska gitarrer 😛 då syftar jag på EN mic, som iaf är NÅGORLUNDA hyffsad för dessa 3 saker 😄 förstätt tipsa! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 Mitt första förslag om det är din första seriösa mic, är i så fall Studio Projects B1 tillsammans med preampen VTB-1.SM58 tycker jag inte är någon höjdare till inspelning - men det finns de som inte håller med, så mitt ord är tyvärr inte lag... 😛 Titta gärna in på min testsite och hämta ljudexempel med diverse mikrofoner och jämför. B1 är en stormembrans kondensatormic. Om du hellre vill ha en rörmic, så skulle jag föreslå Studio Projects T3 som alternativ. Rörmicar är lite dyrare och färgar ljudet lite annorlunda - men rör är inte den frälsning som många har fått för sig... 😉 En annan mic som jag gillar, är Violet Dolly. Även sE Electronics Gemini är kanonbra, men då börjar det springa iväg lite grand i pris. Vilket prisläge är lagom för micen, egentligen...? Till gitarrstärkaren skulle jag kanske i första hand titta på en Shure SM57 för närmickning - men gärna även en kondensatormic som avståndsmic... ok tack claes, micen skulle jag väl kunna tänka mig runt 1500 - 2000 kr preampen kanske runt 2500, nåt sånt ungefär 🙂 alltså, bästa micen för detta: Sång, uppmicning av förstärkare och akustiska gitarrer 🙂 då syftar jag på EN mic, som iaf är NÅGORLUNDA hyffsad för dessa 3 saker 🙂 förstätt tipsa! Alltså totalt 4-4500 kr? För det borde du få en Studio Projects B1 med Studio Projects VTB1 (preamp), sen har du nog garanterat plats för en Shure SM57 till gitarrerna inom den budgeten. Då har du goda förutsättningar för ett lyckat resultat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 Studio Projects B1: 999kr Studio Projects VTB1: 1599kr Shure SM57: 995kr totalt: 3594kr Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
EkenMusiX Postat 28 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 28 juni 2006 (redigerat) Studio Projects B1: 999krStudio Projects VTB1: 1599kr Shure SM57: 995kr totalt: 3594kr Ahhh!!! Perfekt, passar ju som ett pussel! 😉 claes och phobos om vi snackar Studio projects VTB1 och Studio projects B1 då har ni tänkt på att den ska passa för 3 instrument: Sång, Uppmickning av elgitarrförstärkare, samt akustiska gitarrer? perfekt i sådana fall 😛 Redigerat 28 juni 2006 av EkenMusiX Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 Studio Projects B1: 999krStudio Projects VTB1: 1599kr Shure SM57: 995kr totalt: 3594kr En helt ok kombination - men listpriserna är följande: B1: 975:- VTB-1: 1350:- SM57: 1299:- Vad man sedan kan få för något paketpris, kan vara en annan femma... Behöver du kablar, stativ o dyl också, så att även sådant måste rymmas i budgeten? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 (redigerat) Studio Projects B1: 999krStudio Projects VTB1: 1599kr Shure SM57: 995kr totalt: 3594kr Ahhh!!! Perfekt, passar ju som ett pussel! 😉 claes och phobos om vi snackar Studio projects VTB1 och Studio projects B1 då har ni tänkt på att den ska passa för 3 instrument: Sång, Uppmickning av elgitarrförstärkare, samt akustiska gitarrer? perfekt i sådana fall 😛 VTB-1 har bara en kanal - så om du vill spela in fler saker samtidigt, behöver du en till - eller en lämplig 2-kanalig preamp... Redigerat 28 juni 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 (redigerat) Studio Projects B1: 999krStudio Projects VTB1: 1599kr Shure SM57: 995kr totalt: 3594kr Ahhh!!! Perfekt, passar ju som ett pussel! 😉 claes och phobos om vi snackar Studio projects VTB1 och Studio projects B1 då har ni tänkt på att den ska passa för 3 instrument: Sång, Uppmickning av elgitarrförstärkare, samt akustiska gitarrer? perfekt i sådana fall 😛 Till sång och uppmikning av akustisk gitarr funkar B1 mycket bra, till elgitarr är Shure SM57 bättre. Claes: Priserna var från Musikbörsen Redigerat 28 juni 2006 av Phobos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 Studio Projects B1: 999krStudio Projects VTB1: 1599kr Shure SM57: 995kr totalt: 3594kr Ahhh!!! Perfekt, passar ju som ett pussel! 🙂😛 claes och phobos om vi snackar Studio projects VTB1 och Studio projects B1 då har ni tänkt på att den ska passa för 3 instrument: Sång, Uppmickning av elgitarrförstärkare, samt akustiska gitarrer? perfekt i sådana fall 🙂 Sång och uppmikning av akustisk gitarr, till elgitarr är Shure SM57 bättre. Claes: Priserna var från Musikbörsen Det var som 17. Har de inte ändrat priset ännu? Det är ju över ett år sedan Studio Projects-listpriserna justerades ner... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
EkenMusiX Postat 28 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 28 juni 2006 Studio Projects B1: 999krStudio Projects VTB1: 1599kr Shure SM57: 995kr totalt: 3594kr Ahhh!!! Perfekt, passar ju som ett pussel! 😉 claes och phobos om vi snackar Studio projects VTB1 och Studio projects B1 då har ni tänkt på att den ska passa för 3 instrument: Sång, Uppmickning av elgitarrförstärkare, samt akustiska gitarrer? perfekt i sådana fall 😛 VTB-1 har bara en kanal - så om du vill spela in fler saker samtidigt, behöver du en till - eller en lämplig 2-kanalig preamp... nejdå, ska bara spela in ett instrument i taget Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 Studio Projects B1: 999krStudio Projects VTB1: 1599kr Shure SM57: 995kr totalt: 3594kr Ahhh!!! Perfekt, passar ju som ett pussel! 😛 claes och phobos om vi snackar Studio projects VTB1 och Studio projects B1 då har ni tänkt på att den ska passa för 3 instrument: Sång, Uppmickning av elgitarrförstärkare, samt akustiska gitarrer? perfekt i sådana fall 🙂 VTB-1 har bara en kanal - så om du vill spela in fler saker samtidigt, behöver du en till - eller en lämplig 2-kanalig preamp... nejdå, ska bara spela in ett instrument i taget I så fall är det klockrent! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 SM57 kostar väl mellan 900-1000 på de flesta ställen? Jag köpte mina för 915 styck, men det var iofs från Thomann. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
EkenMusiX Postat 28 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 28 juni 2006 (redigerat) Claes : Yes, härligt! 😉 Surikatmamma : var in och kollade runt lite där nyss Redigerat 28 juni 2006 av EkenMusiX Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
EkenMusiX Postat 28 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 28 juni 2006 Stort tack ska ni ha allesammans! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 Kom bara att tänka på att i stort sett alla låtar som har nån som helst anknytning till Studios forum i framtiden kommer att ha spelats in med B1 och VTB1... PS. Jag är själv lite småsugen på att köpa en VTB1-preamp... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dancedancedance Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 det går bra att micka förstärkare med B1:an också. börja med det och kolla om det räcker för ditt ändamål. annars kan du kompletera med sm57a Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 Kom ihåg att b1 och livespelning inte är en bra kombination. Lätt rundgång, dock är sm57 o 58 samt andra dynamiska mickar bättre på det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
EkenMusiX Postat 28 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 28 juni 2006 tack igen allesammans,, Zyan yes, ska inte ha den/dom till livespelingar 😳 utan hemma på mitt rum 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 28 juni 2006 Dela Postat 28 juni 2006 Kom bara att tänka på att i stort sett alla låtar som har nån som helst anknytning till Studios forum i framtiden kommer att ha spelats in med B1 och VTB1... 🥰 PS. Jag är själv lite småsugen på att köpa en VTB1-preamp... 🙂 På något sätt känner jag mig medskyldig till det 🙂 - men det är faktiskt en väldigt bra mic för pengarna - och det framkom ju också i testet av billiga stormembranare, när tidningen Studio hade ett sådant test för ett bra tag sedan, så det är inte bara jag... 🙂😄 Om någon är orolig för att få samma grundsound som andra, så kan man kanske snegla på Oktava MK319 i stället - som också är en väldigt trevlig mic. 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
EkenMusiX Postat 25 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 25 augusti 2006 fixat studioprojects VTB1 , SM57 samt en adk a-51, lets go metal Djonas 😉!!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
EkenMusiX Postat 25 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 25 augusti 2006 (redigerat) vad säger ni om adk:n? förresten 😉 Redigerat 25 augusti 2006 av EkenMusiX Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 25 augusti 2006 Dela Postat 25 augusti 2006 vad säger ni om adk:n? förresten 🙁 Jag säger: Lyssna på mina testinspelningar... 😛 Jag är inte så förtjust i A51, men det är ju en smaksak. De första billiga stormembranarna som dök upp här i Sverige, var nog ADK A51 - och de var enormt mycket bättre än de micar som jag hade haft tidigare. Efter det har mycket vatten flutit under broarna - och jag har med tiden fått upp ögonen (öronen?) för helt andra modeller... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 25 augusti 2006 Dela Postat 25 augusti 2006 fixat studioprojects VTB1 , SM57 samt en adk a-51, lets go metal Djonas 😄!!!!! Hur mycket blev det slutliga priset & var handlade du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 25 augusti 2006 Dela Postat 25 augusti 2006 Claes: Priserna var från Musikbörsen Det var som 17. Har de inte ändrat priset ännu? Det är ju över ett år sedan Studio Projects-listpriserna justerades ner... 😄😎 Det är nog deras prutningsmarginal. Så om de ger dig "en schysst deal" så får du nog mikrofonen för listpris. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
EkenMusiX Postat 25 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 25 augusti 2006 (redigerat) fixat studioprojects VTB1 , SM57 samt en adk a-51, lets go metal Djonas 😄!!!!! Hur mycket blev det slutliga priset & var handlade du? 3500 😆 musikbörsen 😆 helt nöjd, helt nöjd 😉 Redigerat 25 augusti 2006 av EkenMusiX Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.