Jump to content
Annons

Mat ni blir konstiga av!

Recommended Posts

Postat
Hej!

All alkohol gör att jag blir klarvaken och inte kan somna på 2 dygn. Trött som attan, efter det...

😉

:musik

ja, vissa somnar ju av alkohol, men det är inte alls ovanligt att jag får svårt att sova efter ett gäng öl.

Annons
Postat
Jag kom på en annan sak. Jag har alltid gillat kexchoklad (och gör det fortfarande), men för ett par år sedan, så började jag få sveda i munnen när jag åt kexchoklad. Det tog förstås tid att komma på vad det var jag reagerade på, eftersom man ju sällan äter bara en sort under en kväll...

Eftersom jag alltid har tålt dem tidigare, så måste ingredienserna ha ändrats lite, så att de numera innehåller något ämne som slemhinnorna i munnen inte klarar av. Jag har ingen matallergi, men alla sorters pollen, pälsdjur (utom katt, som jag är uppvuxen med...), kvalster - you name it... utan äter både nötter och allt annat med god aptit och utan biverkningar. Skumt är det i alla fall - och det verkar gälla andra kexchoklad än Cloetta också - har nämligen provat både Oboy, Kit-kat och vad de nu heter också, med samma (dock något varierande grad) nedslående resultat... 😉

du vet att du inte ska äta det där cromade papperet runt om?

Postat
Dricker jag mycket rödtjut (rödvin) typ 1 liter eller så .. Så får jag svart diarre nästa dag.. (äkligt va? 😉 )

det är bara ett tecken på att du inte spytt upp det.

Postat
Hej!

Det tyder på att levern gått i väggen den natten.

Själv har jag vit avföring ibland.

😉

jag blev riktigt orolig en gång (dagen efter en rejäl fest), tills jag kom på att det bjudits på rödbetssoppa kvällen innan.

Postat (redigerat)
Eftersom vi drastiskt måste minska vårt oljeberoende funderar jag på om skämda räkor och rullskridskor kan vara lösningen på världens transportproblem, men det kanske är naivt?

naivt, det sa de om toalettpapper också en gång.

ja, nu handlar det kanske inte om oljeberoende, men ändå.

edit. jag gillar den här tråden.

Redigerat av Itzhak
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag får slemhosta av tacos

Ok. Du kanske inte tål starka kryddor. Jag hade en skolkamrat som åt mediumkryddade nuddlor på ett ställe. Han blev helt svettig i håret, illröd i ansiktet (normalt en blekfis) och pratade osammanhängande!! Det sista var mest otäckt. Då berättade kinesiskan att det händer att folk dör om de är överkänsliga.

Han blev ju inte direkt lugnad av det.

Själv gillar jag stark mat. Tycker om Tabasco t.ex.

😉

Redigerat av musik
Postat
Hej!

Frekvens: Har du ökat ditt motionerandet? Då ökar ämnesomsättningen och hungern. Eller så är det nåt fel på sköldkörteln kanske? Kolla upp det!

🥰

Är det mer ett sug snarare än en hungerskänsla?

Magkatarr kan faktiskt ge ett visst sug efter mat, och ibland t.o.m. lite hungerskänsla. Är du stressad?

.. värsta hälsoforumet det här

/Daniel

Edit: Dricker du förresten ofta lightdrycker till maten? Sådana, som innehåller sötningsmedel alltså, ökar hungerskänslan... Viss ironi, eller hur?

musik och D-vibe: Nja jag motionerar ju lite mer nu, eftersom det är sommar och varmt ute.

Kan inte avgöra om det är sug eller hungerkänsla. Både och skulle jag vilja säga, att suget är enormt och jag känner en emorm hunger i magen. Men jag vill ju inte äta hela tiden, så jag försöker ignorera det.

Jo, jag känner mig lite stressad, men jag kan inte sätta ett finger på det jag känner mig stressad över. Prestationsångest vet jag att har, men jag har försökt ett tag att trappa ner den.

Nej, inga lightdrycker eller sånt. Visst, blå och grön mjölk bara.

Men magkatarr, försvinner det automatiskt eller behandlas det med tabletter/liknande. Jag tog bort bukspottskörteln (eller hur det stavas) i vintras, det kan itne ha något att göra med det?

Det känns som om jag sitter och skriver ett inlägg till "fråga doktorn" på "Go' Kväll."

Nej, är ledig idag, så nu ska jag åka och bada för första gången i år.

Ha det gött // frekvens.

Postat
Själv gillar jag stark mat. Tycker om Tabasco t.ex.

😛

Japp tabasco äger.

I synnerhet i sällskap av worchestersås, tomatsås, lite peppar och vodka! 🙂

Den där gröna kvisten kan man skippa.

/R

Postat

Liebfraumilch ger mig ilningar i plomberna.

musik (oregistrerad)
Postat

Oakmeal: då har du något (lokalt) högt blodtryck, migrän eller ett blodkärl som ligger nära hörselnerven.

:rolleyes:

Postat
Jo, jag känner mig lite stressad, men jag kan inte sätta ett finger på det jag känner mig stressad över. Prestationsångest vet jag att har, men jag har försökt ett tag att trappa ner den.

Det är förmodligen den största anledningen till ditt problem. Och att du känner dig konstant hungrig antar jag gör att du äter mer än du behöver, och då ökar blodsockernivån, vilket gör att du måste äta mer för att kroppen ska bli nöjd. Det blir en ond cirkel.

Den enda lösningen som jag ser det är att äta mindre. Då kommer blodsockernivån ner på en normal nivå och mättnadskänslan håller i sig mycket längre efter en måltid. I mitt fall kände jag mig även mindre stressad efter ett tag.

Men det gäller att hålla stenhårt på vad man äter. Sätt en begränsning på ditt näringsintag och följ det. Ät regelbundet (har jag aldrig lyckats med, men vissa verkar kunna det).

Hälsovakten är tex ett ypperligt sätt att hålla koll på vad man äter.

Postat

Räknas det om man är så beroende av kaffe att man får abstinens när man inte dricker det? Om jag inte får dricka kaffe minst tre gånger om dagen, blir jag skakig i händerna och har svårt att koncentrera mig. 🙂

Postat

jag blir alltid sjukt dålig av kebab. Fattar inte det, varje gång blir det kräkas och kissa med stjärten. Oftast nattetid oxå...suck. Behöver knappast tillägga att jag numera inte äter det. Det måste vara ngt med kryddorna.

Likaså blir jag dålig av senapssill. Alltid.

Postat
Räknas det om man är så beroende av kaffe att man får abstinens när man inte dricker det? Om jag inte får dricka kaffe minst tre gånger om dagen, blir jag skakig i händerna och har svårt att koncentrera mig. 😲

En fråga: vafan har du i kaffet? 😆😆

Postat
Räknas det om man är så beroende av kaffe att man får abstinens när man inte dricker det? Om jag inte får dricka kaffe minst tre gånger om dagen, blir jag skakig i händerna och har svårt att koncentrera mig. 😄

En fråga: vafan har du i kaffet? 😄😄

koffein.

Postat
Räknas det om man är så beroende av kaffe att man får abstinens när man inte dricker det? Om jag inte får dricka kaffe minst tre gånger om dagen, blir jag skakig i händerna och har svårt att koncentrera mig. 😱

En fråga: vafan har du i kaffet? 🙂😳

koffein.

Precis... 😏

Postat
Räknas det om man är så beroende av kaffe att man får abstinens när man inte dricker det? Om jag inte får dricka kaffe minst tre gånger om dagen, blir jag skakig i händerna och har svårt att koncentrera mig. 😱

En fråga: vafan har du i kaffet? 🙂😳

koffein.

Precis... 😏

Jaha. 😄

Postat
Oakmeal: då har du något (lokalt) högt blodtryck, migrän eller ett blodkärl som ligger nära hörselnerven.

😄

🙂😆 Det verkar vara något genetiskt. Morsan har samma problem. Skumt som fasen är det i alla fall.

Postat
jag blir alltid sjukt dålig av kebab. Fattar inte det, varje gång blir det kräkas och kissa med stjärten. Oftast nattetid oxå...suck.

Tänk dig själv att man gukkar ihop en massa kött av okänt ursprung, mojsar, bankar och kladdar ihop det till en stor jävla stock av klegg.

Sedan trär man en skitig järnstång genom klegget, och hänger upp den.

Bland flugor, damm och hostande, nysande människor får den sakta rotera ett par veckor. På en sida hänger man upp en liten infravärmare som man värmer upp klafset med. Några centimeter in i den gråbruna sörjan kanske man kommer upp i normalbajsets temperatur. Sedan skär och karvar man med en smutsig tråd tunna stycken av örrket. Kryddar som satan så ingen ska känna mögel och flugbon.

Om man sedan kommer på idén att stoppa mulket i munnen får man väl vara tacksam om man kommer undan med rännskita och kastspyor...

Ja det var bara min reflektion.

/R

ps jo jag har smakat kebab och tycker att det var ganska gott, jag blev inte sjuk, men hela hanteringen tycker jag strider mot allt jag sett, läst och hört om livsmedelshantering.

• 4 veckor senare...
Postat

Jag är inte allergisk mot nötter men de där julnötterna (paranötterna) som är vita innuti gör att det kliar i munnen. De är f.ö. inte goda alls!

Läste i en artikel att forskare upptäckt det var genetiskt att vissa saker smakar olika för olika människor.

Jag upplever att den gröna örten silantro (tror det motsvarar koriander på svenska) smakar VÄLDIGT mycket oätligt diskmedel 😆

Och beska drycker som campari gör jag ofrivilliga grimarsher till 😳 medans det går fint för andra.

Dock älskar jag heta kryddor och har inga problem där, men det är ju mest en vanesak.

Postat
Hej!

All alkohol gör att jag blir klarvaken och inte kan somna på 2 dygn. Trött som attan, efter det...

😛

ja, vissa somnar ju av alkohol, men det är inte alls ovanligt att jag får svårt att sova efter ett gäng öl.

Öl=sova gött här hemma iaf. 😉

Postat
ett annat "tarmageddon-tips".... Hamburgarna på bensinmacken... hujja.. snacka om ödeshög.. 😛

Japp det ska vara yttersta nödfall om man ska käka där.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.