Jump to content
Annons

Hur får jag min bas att låta som detta?

Recommended Posts

romanenko (oregistrerad)
Postat

Hej hej

Vad behövs för att få min bas att låta så här?

Det där är precis det basljudet som jag har försökt att få väldigt länge..

För tillfället har jag Logic (OS X), en gitarrPOD, en gitarrdist och någon halvdålig mikrofonpreamp som jag spelar in basen igenom.

har försökt att köra basen igenom POD-en men den är ju helt värdelös och gör bara så att allt låter extremt grötigt hela tiden. Försökte också köra den igenom min Marshallförstärkare men det lät inget vidare.

Skulle det funka att spela in basen ren och köra någon AU-plugg?

Vad behövs? Säg vad jag ska köpa och jag köper det för det där basljudet ska jag bara ha.

Tack

Mikael

Annons
Postat (redigerat)

Ett ganska livligt rum, uppmickad förstärkare och lössträngad funkbas

låter som någon eller några pedaler ingår i ljudet också..

edit: Det blir nog jäkligt svårt att göra detta på artificiell väg... har du inte livekänslan i grundljudet blir det väl i princip omöjligt att få det att låta exakt.

..eller vad vet jag.. mirakel har ju hänt förr.. 😉

Edit: upptäckte hur kreativt mitt svar var.. 😆

Har du provat att använda 2 mickar? en för närmickning av stärkar'n och en en bit bort i rummet som fångar karaktären av rummet?

Fångar du det där plonkljudet som du är ute efter genom att experimentera vid inspelningen har du nog goda möjligheter att fixa ett väldigt exakt ljud.

när du väl fixat inspelningen så exakt som möjligt kan du gå vidare med andra effekter, EQ, kompressor m.m

Redigerat av demoniqus
romanenko (oregistrerad)
Postat

Jag har faktiskt en Rickenbacker som jag spelar på så jag tycker själv att jag borde ha goda förutsättningar. 😉

En annan kille tipsade om att det lät som en Fender Precision-bas med slipade strängar (plus effekter då så klart).

Jag visste inte ens om att det fanns något som hette slipade strängar. Vad tror ni? Kan slipade strängar bidra med något?

Finns det speciella distar för basar eller är det en gitarrdist man kör det igenom? Eller ska jag till och med ta och spela in det och sedan dista i Logic?

Postat

Låter "basfattigt", mycket diskant. För att få det ljudet måste du nog också spela med ett hårt plektrum.

Postat

En baggis. Detta är min bakgrund. Det här är ett typexempel på en lyckad kombination. Kan tänka mig en billigare bas med genomgående hals (äldre Ibanez eller dyligt), tunna strängar 95-40, H.O.-mickar och en gammal go rörtopp (Hiwatt eller Traynor) för elgitarr körd genom en 4x12" låda (gitarrelement). Mellan basen och stärkaren ligger det säkerligen någon billig gitarrpedal (MXR, metalmaster, tubescreamer) som överstyr det så där härligt. Kort sagt, ett recept från gamla engelska "Discharge". Enkelt men effektivt, och låter smaskigt rått. En killer.

Postat (redigerat)
En baggis. Detta är min bakgrund. Det här är ett typexempel på en lyckad kombination. Kan tänka mig en billigare bas med genomgående hals (äldre Ibanez eller dyligt), tunna strängar 95-40, H.O.-mickar och en gammal go rörtopp (Hiwatt eller Traynor) för elgitarr körd genom en 4x12" låda (gitarrelement). Mellan basen och stärkaren ligger det säkerligen någon billig gitarrpedal (MXR, metalmaster, tubescreamer) som överstyr det så där härligt. Kort sagt, ett recept från gamla engelska "Discharge". Enkelt men effektivt, och låter smaskigt rått. En killer.

Perfekt! 😏 Tror oxo dom gjort så ganska exakt, men försökte mixa fram ett sånt ljud i efterhand en gång i tiden och hittade en grym plugg till det. Det dummaste av allt (så hjälp mej här nu!!) är att jag inte minns vad den heter.

Den funkade som nån sorts bandkompressor fast överstyrde rejält om man drog upp reglarna på den. Kom från Steinberg och fanns i alla fall till mac som VST-plug. Tror den följde med nåt program vi köpte in. Ganska litet fönster och mycket rött i... 😆 Det är allt jag minns.. Men med den gick det skruva till liknande ljud från en ren bas i vilket fall som helst!

Redigerat av VacUm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.