Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Jag får inte ihop det där till 20000 hur mycket jag än har försökt?

Att Leslie fick ett bra pris var för att han köpte hos Inwarehouse istället för Apple Store. Att köpa till originalminnen hos Apple Store är dyrare.

Paketpris is the shit! 😳:rolleyes:

Annons
Postat
Toneport

"Intel based Macintosh® machines are not supported at this time. This issue will be addressed with an update currently scheduled for September 2006."

Då lär man ändå inte köpa nån mac före sep. Men det är flera av mina önskemål som floppar med mac i vilket fall så jag är ändå mer inne på PC även om jag inte utesluter Mac ännu.

Tar gärna emot mer respons på DELL-konfigurationen av er som vet en massa

🙂

Tre månader går snabbt. :rolleyes:

Vilka fler önskemål floppar med Mac?

Den där Dellkonfigurationen du listar, har genomgående bra grejer. Den skulle fungera otroligt bra! 😳

Det vi menar är bara att den kostar något mer än en Mac med ungefär samma prestanda.

Postat

Har modifierat dellkonfigurationen och såvitt jag kan se så är dell billigare:

Intel ® Core™ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

Windows® XP Home Edition, SP2

2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)

Intel® Media Accelerator 950 Graphics Up to 128MB shared system memory

80GB (7,200 rpm) SATA Hard Drive

8X DVD+/-RW

17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife™

Ovanstående kräver att jag köper minne separat på webben. Men det landar på 16 000kr inkl frakt och bärväska. Det är dock ett enklare grafikkort men folk har sagt att det snarare är bättre om man bara ska syssla med musik?(rätta mig om jag har fel). Vad gäller OS vet jag ingen anledning att ha XP Proffessional, eller?

Med Mac behöver jag köpa en extra skärm och en toneport och då landar det nog på 21000-22000kr. Dessutom får jag bara 5400varvs disk. Rätta mig om jag har fel: Det är bättre att ha program + samlingar på en disk och spela in på en annan? Och Drumkit from hell rekommenderas att köra på 7200varvare.

En annan fördel är att jag känner flera som gör musik på PC men ingen som kör Mac. Då säger ni säkert att Mac funkar så ohyggligt bra att man aldrig behöver ta hjälp av nån?

Däremot är ju processorn på Mac 2,0 resp 1,83 på Dell och jag vet inte ens om siffrorna räknas på samma skala?

Postat

"Intel Media Accelerator" har inget eget grafikminne utan knycker dessa 128 MB från ditt RAM-minne. Inte så kul kanske, men grafikchipet fungerar bra ändå.

MacBook använder också Intel Media Accelerator, medan MacBook Pro har ett ATI-kort.

Jag tror att du klarar dig bra med Media Accelerator, trots att du får 1920 MB RAM för dina program och samplingar.

Postat (redigerat)
"Intel Media Accelerator" har inget eget grafikminne utan knycker dessa 128 MB från ditt RAM-minne. Inte så kul kanske, men grafikchipet fungerar bra ändå.

MacBook använder också Intel Media Accelerator, medan MacBook Pro har ett ATI-kort.

Det var rackarns vad du vet en massa 😠

Men det är ju därför jag frågar i ett sånt här forum 😠

Förresten, betyder det att det andra grafikkortet INTE norpar av ramminnet?

Grafikkort 256MB DDR ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16

Redigerat av tofumannen
Postat
Förresten, betyder det att det andra grafikkortet INTE norpar av ramminnet?

Ja, det är riktigt. Däremot är grafikkortet lite overkill när det gäller en enkel musikburk. 😕

Postat
Dessutom får jag bara 5400varvs disk. Rätta mig om jag har fel: Det är bättre att ha program + samlingar på en disk och spela in på en annan? Och Drumkit from hell rekommenderas att köra på 7200varvare.

Mja, jag kör program på en disk och spelar in audio+laddar samplingar från en annan.

Och DFH skulle du väl köra på en extern 7200 rpm firewiredisk, oavsett Dell eller Apple?

Postat
Och DFH skulle du väl köra på en extern 7200 rpm firewiredisk, oavsett Dell eller Apple?

Well, tänkte det från början. Sen kom jag på rekommendationen att inte låta hårddisken både läsa och skriva samtidigt. Men det kanske inte är nån avgörande fråga. Om det funkar för dig så borde det funka för mig också 😕

Postat

Jag kör själv varken DFH Superior eller har en extern disk som audiodisk. Men jag vet ändå att det fungerar.

Postat

Right. Det var mer en fråga om hur mycket man sliter på hårddisken. Och den slits väl mer om man ofta tvingar den att både läsa & skriva samtidigt?

Postat

Grafik som tar minne från det ordinarie minnet tycker jag inte är någon bra ide på en högpresterande DAW.

Det innebär inte bara att det tillgängliga lediga RAM-minnet reduceras, som nämns ovan, utan du får också mindre minnesbandbredd ledigt. Och det är nog en större nackdel än ett något reducerat RAM-minne...

Postat
Grafik som tar minne från det ordinarie minnet tycker jag inte är någon bra ide på en högpresterande DAW.

Det innebär inte bara att det tillgängliga lediga RAM-minnet reduceras, som nämns ovan, utan du får också mindre minnesbandbredd ledigt. Och det är nog en större nackdel än ett något reducerat RAM-minne...

Fast det verkar ju inte vara något jätteproblem, folk får massor av prestanda ur sina MacBookar.

Postat

Fast det verkar ju inte vara något jätteproblem, folk får massor av prestanda ur sina MacBookar.

Det beror givetvis helt på hur hårt man belastar datorn. När man "slår i taket" på minnesbandbredd så är man där. Om grafikkortet då tar minnesbandbredd så når man den gränsen tidigare. Oavsett om det står Mac eller PC på låddan...

Postat

Kanske inte är aktuellt längre (orkade inte läsa alla inlägg), men jag avråder å det bestämdaste från att köpa dator från Dell. Jämförde Dells dyraste system med ett likvärdigt (i fråga om komponenter och prestanda) från Datorbutiken och kom upp i 30-40% överpris.

Dessutom är de ett ondskefullt storföretag med dåliga reklamfilmer 😕

Postat

Du kanske kikade på stationära datorer? Dell och Mac är de enda märken jag vet hos vilka man kan konfigurera sin egen bärbara dator?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Norpandet leder till usel prestande, i jämförelse. Skillnaden märker du i testprogram och diverse spel. Detta problem är definitivt större än det att du "tappar" 128MB RAM.

Men i musikbruk har det verkligen ingen skillnad. Men för nån som vill kunna "göra allt" med sin dator, kan det ha betydelse.

Postat (redigerat)

Har du kollat rätt, när jag kollade den Dellen kostade den 15nåt med X1400, 2 GB RAM och allt det andra. Den är grymt billig.

9nåt med 1 GB, 1.67 GHz DUO samt utan extra allt.

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

Nej det var 17 men dom kanske andrat priset, dom hade aven en dubbla/minnet gratis samt frakten ar fri kampanj, som kanske slutat nu.

Varje gang jag kollat har dom i och for sig haft minneskampanj.

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.