Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Yo! Vad tror ni om nedanstående laptop, endast för musikproduktion? Jag kör SX3, drumkit from hell superior, guitarport, en del pluggar(inget hysteriskt)

Observera skärmen(1920x1200). Kommer förstås skaffa nån extern hdd också

DELL Inspiron 9400

Base Intel ® Core™ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

Microsoft® Operativsystem Äkta Windows® XP Media Center Edition 2005, svenskt språk

Minne 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)

Grafikkort 256MB DDR ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16

Hårddisk 80GB (7,200 rpm) SATA Hard Drive

Modem 56.6k V.92 internt modem

Optiska enheter 8X DVD+/-RW

Trådlöst nätverk Intel® Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors

Standard garanti Ett-års hämtservice

Garantiuppgraderingar Inga serviceuppgradering valt- endast Ett-års hämtservice

Nätaggregat AC Adapter 90W Power Cord

Primärt batteri Primärt 6-cell 53 WHr batteri

Bildskärmar 17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife™

Totalt Inkl. moms: 16 627,50 kr

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Verkar ju proffsig och fin. Den där skärmstorleken är bra, jobbar med sån daglige. De blinda tycker att texten är oläsligt liten, så testa först i affären.

Skulle byta ut den där mediacenter-grejen mot XP-Pro/UK, men det är bara jag.

Postat (redigerat)

Ser bra ut...

EDIT: Har den Firewire? Eller ska du köpa till Firewirecontroller på PCI-kort själv?

Redigerat av Linus
Postat

Rackarns. Den hade inte Firewire trots allt. Undrar om det är dumt. Tänkte köra drumkit from hell från extern disk. Vet inte om det kan bli problem

Postat

Haha,sist gång jag tänkte beställa dator därifrån var dem så jävla uppkäftiga,så jag ändrade mig o ringde aldrig mer upp dem,sedan dess har jag undvikit dell.

Postat

Upptäckte just att "Integrerad IEEE 1394-port: 4-stifts seriell kontakt, strömfri" är ett annat ord för firewire 😉 Då har den det iaf

Dell avstår jag personligen gärna ifrån.

Men det finns ju de som tycker annorlunda naturligtvis.

Har du haft problem med DELL?

Postat
Dell avstår jag personligen gärna ifrån.

Men det finns ju de som tycker annorlunda naturligtvis.

Har du haft problem med DELL?

Inte jag personligen, eftersom jag inte skulle kunna tänka mig att köpa en. Men ett stort antal andra som jag hjälpt med datorproblem/haft kontakt med.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Asså. Varför UK?

För att man ska förstå vad den säger och hitta rätt i menyer. Alltså av praktiska orsaker och användbarhet.

Postat (redigerat)
Ta en titt i den här tråden inann du bestämmer dig för en Dell, särskillt med dom pengarna!  https://www.studio.se/index.php?showtopic=26979

😉

Word. 😄

(Och det säger jag trots att jag är PC-användare, och även har använt Dell-maskiner med goda resultat)

Redigerat av Linus
Postat
Word. 😄

(Och det säger jag trots att jag är PC-användare, och även har använt Dell-maskiner med goda resultat)

Precis.. Även jag är ett Dell-fan och har säkert handlat Dell för mer än 1 mille i svenska pengar (IT-anvsvarig och så).. Men när det gäller pris/prestanda och musikdatorer så vete tusan om jag skulle satsa dom på en PC dator i dagens läge.. Jag menar även om man bestämt sig för Cubase och VST så funksr det ju med Mac.. Man får båda versioner på samma CD/DVD ändå så.. Med många års erfarenhet av datorer så är jag helt säker på att om jag skulle skaffa en högpresterande mudiskdator.. Ja då blir det banne mig en Mac.. I varjefall om musiken går i första rummet 😉

Postat
Ta en titt i den här tråden inann du bestämmer dig för en Dell, särskillt med dom pengarna! https://www.studio.se/index.php?showtopic=26979

Det är ett spännande alternativ. Bara det att jag vill ha en FET skärm, så många pixlar det bara går 😱 Så det är nog 17" som gäller för mig. Fortsätter dock och grunnar på mac i bakhuvvet

Ja men.. Har du inte fattat poängen att du kan skaffa en extern skärm till det. Läs lite mer 😄.. Du får 2 skärmar på köpet lixom 😄 Som du kan använda simultant (mixern i ena och syntarna i andra eller.. osv..)

För 20 papp så har han med ett suveränt ljudkort också 😉

Postat

Okej då 😕

Ska kolla det alternativet lite mer ingående. Har extremt dåligt med plats iofs(appropå dubbla skärmar) men det kanske går att ordna. Är det speciella minneskretsar till mac? Dvs, går det att köpa billigare minne än om man väljer 2GB vid beställningen? Det kostar ju 4900spänn att uppgradera till 2GB för katten 😕

Postat
Okej då 😕

Ska kolla det alternativet lite mer ingående. Har extremt dåligt med plats iofs(appropå dubbla skärmar) men det kanske går att ordna. Är det speciella minneskretsar till mac? Dvs, går det att köpa billigare minne än om man väljer 2GB vid beställningen? Det kostar ju 4900spänn att uppgradera till 2GB för katten 😕

Jag citerar Leslies köplista:

"macbook (13" bildskärm)

lacie firewire/usb hdd

prosonus firebox (firewireljudkort)

m-audio usb/midi klaviatur

2gig ram minne

och en div->analog skärmkabel

och en axelväska

summa ink moms ca. 20.000:-"

Han köpte inte en extra skärm alltås.. Men han fick med en suveränt ljudkort och en keyboard i sina 20 000:- (inkl moms) samt sina extraminnen (2 gigg totalt).

Postat

Hittade de här:

Typ SODIMM DDR2

Minnesstorlek 1 GB

Formfaktor SODIMM 200-pin

Busshastighet 667 MHz

Antal minnen 1x1024MB

Data Integrity Check Non-ECC

CAS Latency CL4

Egenskaper Unbuffered

Garanti Livstid

Om de passar i aktuell mac så får man en 2Ghz med 2Gb ram och 60Gb disk för ca 16000spänn

Postat
Nåväl, upptäckte just att Guitarport inte går att kör på Mac än så det är kört med Mac ändå 😉

Har du guitarport redan eller?

Postat (redigerat)

Om du menar ifall jag redan använder Guitaport nu så - ja. Och med tillhörande modelpacks så är jag väldigt nöjd

Redigerat av tofumannen
Postat

Om du menar ifall jag redan använder Guitaport nu så - ja. Och med tillhörande modelpacks så är jag väldigt nöjd

Toneport

Postat
Toneport

"Intel based Macintosh® machines are not supported at this time. This issue will be addressed with an update currently scheduled for September 2006."

Då lär man ändå inte köpa nån mac före sep. Men det är flera av mina önskemål som floppar med mac i vilket fall så jag är ändå mer inne på PC även om jag inte utesluter Mac ännu.

Tar gärna emot mer respons på DELL-konfigurationen av er som vet en massa

😆

Postat
Men när det gäller pris/prestanda och musikdatorer så vete tusan om jag skulle satsa dom på en PC dator i dagens läge.. Jag menar även om man bestämt sig för Cubase och VST så funksr det ju med Mac.. Man får båda versioner på samma CD/DVD ändå så.. Med många års erfarenhet av datorer så är jag helt säker på att om jag skulle skaffa en högpresterande mudiskdator.. Ja då blir det banne mig en Mac.. I varjefall om musiken går i första rummet 😆

Fördelarna med en stationär är att man har bättre koll på kylning med chassi fläktar CPU-fläktar mm. Ok det låter, men det gör en bärbar också när den

vill kyla av sig emellanåt beroende på lasten. Den är också lättare att modda

och uppgradera med hårdvara, diskar, minnen, CPU mm. En bärbar får man

nästan köpa nytt om man vill ha mer prestanda.

Betr Mac som musikdator så är det en del som tror att dom kommer att

ta bort power macen i framtiden och bara gå in för bärbart.

Postat
Okej då 🙁

Ska kolla det alternativet lite mer ingående. Har extremt dåligt med plats iofs(appropå dubbla skärmar) men det kanske går att ordna. Är det speciella minneskretsar till mac? Dvs, går det att köpa billigare minne än om man väljer 2GB vid beställningen? Det kostar ju 4900spänn att uppgradera till 2GB för katten  😎

Jag citerar Leslies köplista:

"macbook (13" bildskärm)

lacie firewire/usb hdd

prosonus firebox (firewireljudkort)

m-audio usb/midi klaviatur

2gig ram minne

och en div->analog skärmkabel

och en axelväska

summa ink moms ca. 20.000:-"

Han köpte inte en extra skärm alltås.. Men han fick med en suveränt ljudkort och en keyboard i sina 20 000:- (inkl moms) samt sina extraminnen (2 gigg totalt).

Jag får inte ihop det där till 20000 hur mycket jag än har försökt?

Postat
Jag får inte ihop det där till 20000 hur mycket jag än har försökt?

Fick för mig att han köpte billigare minne separat. Jag kollade iaf det och kom ner drygt 2000

Postat
Men när det gäller pris/prestanda och musikdatorer så vete tusan om jag skulle satsa dom på en PC dator i dagens läge.. Jag menar även om man bestämt sig för Cubase och VST så funksr det ju med Mac.. Man får båda versioner på samma CD/DVD ändå så.. Med många års erfarenhet av datorer så är jag helt säker på att om jag skulle skaffa en högpresterande mudiskdator.. Ja då blir det banne mig en Mac.. I varjefall om musiken går i första rummet 😳

Fördelarna med en stationär är att man har bättre koll på kylning med chassi fläktar CPU-fläktar mm. Ok det låter, men det gör en bärbar också när den

vill kyla av sig emellanåt beroende på lasten. Den är också lättare att modda

och uppgradera med hårdvara, diskar, minnen, CPU mm. En bärbar får man

nästan köpa nytt om man vill ha mer prestanda.

Betr Mac som musikdator så är det en del som tror att dom kommer att

ta bort power macen i framtiden och bara gå in för bärbart.

Varför skulle dom ta bort Powermacen för? :rolleyes:

Postat (redigerat)
Betr Mac som musikdator så är det en del som tror att dom kommer att ta bort power macen i framtiden och bara gå in för bärbart.

Jag anar tvärtom. Jag tror att de kommer satsa ännu hårdare på iMac och MacBook för konsumenterna.

Prestandakrävande hardcoreanvändare kommer nog få sin "G5-dödare" om ett halvår. Lagom till julrushen :rolleyes:

Jag läste den här artikeln för ett tag sedan, där man bytte ut Core Duon i en Mac Mini mot Intels nya modell Core 2 Duo. Mac Minin gick då om en G5:a med dubbla 2,5 GHz processorer. 😳

Så jag tror att Apple kommer köra Core Duo till MacBooken, och när Core 2 Duo finns i god tillverkning så kommer PowerMac-ersättaren... 🙂

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.