Jump to content
Annons

Uppladdad demo-söker kritik/åsikt på egenmixad låt

Recommended Posts

LÅTNAMN: When I look into the mirror

ARTIST/GRUPP: Talla Degas

GENRE: Rock/Pop

LÅTLÄNGD: 2:50

KOMPOSITÖR: Jag själv

PRODUCENT: Vi själva.

EV. MEDVERKANDE: Trummor, 2 elgitarrer, 1 elbas, sång, 3 olika sångstämmor

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6.50 mb

STATUS: Själva låten är klar, men kanske inte mixningen så jag vet inte vad den har för status då.

Denna låt spelade jag in tillsammans med mitt band i våras och har nu hållt på och mixat den för fullt. Jag har gjort mitt bästa, är helt rookie vad gäller det här med mixning och jag vet att det går att göra låten bättre - mixningsmässigt.

Så jag skulle bli glad om ni kunniga mixare kan komma med kritik och åsikter, för ni lär höra vad som är fel och vad som kan ändras.

Det är det som är intressantast. Sen får ni tycka vad ni vill om sjäva låten.

Låten är någon slags "rock/pop old school" i medeltempo.

Talla_Degas___When_I_look_into_the_mirror.mp3

Redigerat av Lundin
Dela på andra sajter

Annons

Det bästa jag har nånsin har hört kort och bra! 🙂😄

Kom igen med den riktiga låten. Kolla nästa gång du lägger ut låt att det funkar först annars kan det bli pinsamnt som nu eller skojar han med oss. 😏

Dela på andra sajter

Jag vet inte vad som inte stämmer men jag sitter inte vid din bästa datorn just nu och försöker ladda upp den igen men inget händer. Eller går det jäkligt segt för tillfället.

Dela på andra sajter

Hoppas ni inte betalat för inspelningen 🙁, hela ljudbilden känns skum. Gitarrerna låter väldigt dämpade och "mjuka"(i brist på bättre ord).

Det enda av trummorna jag hör är en hihat. Sången är det som regerar i mixen nu och det känns ju lite fel.

Du har en hel del att jobba på med mixen helt enkelt. Kan tänka mig att du kommer få lite andra åsikter med så ta till dig allt och försök fixa till mixen och lägg upp den nya sen 🙂.

Dela på andra sajter

Lugnt, vi har inte kostat på oss något för denna inspelning (tur det kanske...).

Alla åsikter är välkomna, jag kommer att lägga upp en förhoppningsvis bättre mix av låten, när jag fått tillräckligt med hjälpande åsikter.

Gitarrerna är rätt "mjuka" ja. Mer diskant kanske?

Trummorna håller jag helt och hållet med om. Det var skitsvårt att få virveln och baskaggen att höras medan hi-haten gick hur lätt som helst att bli tydlig.

Det jag har använt är limiters/compressors, vissa EQ inställningar & en del reverb.

Dela på andra sajter

Ojojoj, här finns en del att jobba på. Låten är inte speciellt stark i sig och i kombination med det otajta framförandet så blir det jobbigt. Stämmorna sitter inte så bra ihop, uttalet är inget bra, sången är överlag rätt falsk och texten är inte direkt lysande.

Är det en akustisk gitarr ni har lagt en massa effekter på i början? Låter som en väldigt dålig piezomick, akustisk gitarr bör nästan alltid micas upp med nån typ av kondensatormicrofon för att låta bra. Försök att inte tänka att du kan fixa till halvdåliga grejer i mixen för då blir det ofantligt mycket svårare och sällan bra i slutändan. Skit in, skit ut. Ägna gärna mer tid åt att ställa in gitarrförstärkare och se över micplaceringar och annat innan du spelar in så blir det mycket roligare att mixa sen.

Bara å kämpa på så blir det nog bra så småningom 😎

Dela på andra sajter

Nope, det är ingen akustisk gitarr använd i den här låten. Bara 2 elgitarrer, som spelar unisont i introduktionen. Bägge lajnades direkt in till mixerbordet.

Något som behöver framhävas mer i låten?

Dela på andra sajter

Det är uppriktigt sagt skit svårt att mixa. Det blir alltid fel någonstans.

Kanske kan passa på att fråga om mixningen:

När man spelar in allting, ska allting ligga på samma volym då, likadant vid mixningen? Höjer man vissa spår när man mastrar? Har jag rätt eller fel?

Någon som förresten hör basen i låten?

Något förslag till annat gitarrljud på låten?

Dela på andra sajter

Är det en bra kombination att lajna den ena elguran till mixerbordet och micka upp den andra elguran till en förstärkare???

Varför lajna elgitarren överhuvudtaget? Micka upp förstärkare är i princip alltid bäst. Använder ni någon Pod eller liknande när ni lajnar förresten?

Dela på andra sajter

Detta borde jag gilla, popsnöre som jag är. Men gör det inte. Sången är i bästa fall charmigt falsk. Låter som en parodi på 60-talet. Eller har pappa hittat denna låt för 40 år sen i EMI:s container för avpolleterade singalar? Tror väl inte det.

Men lik förbannat ganska uppfriskande... Kunde ha varit en hit-singel med Herman and the Hermits eller dylikt. Grejen är att dom förmodligen lät så här innan studiomusiker fixade det hela.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Håller med att sången är rätt så rejält falsk. Hittade en förlaga till denna låt då jag fann att sången inte var alls lika dålig. Så sången kan ju göras bättre. Det är inte det bästa jag presterat precis. Är nog bäst att lägga upp en bättre mix innan man blir utsedd till forumets mest falsksångande demoinlägg. 😏

Phobos: Nope, vi använde ingen Pod.

Redigerat av Bulldog
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.