Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena, jag hart en casio Cz-1000. Problemet med den är att den inte verkar funka till midi med datorn. 🙂

I första hand vill jag att den ska kunna spela melodier som skickas från datorn, men när jag drar över piano rollen kan man bara höra ett klickande ljud, när jag trycker på play i mitt inspelnings program börjar det brusa i shyntens monitorer. (Fl-studio) (Headphones/line out).

Det verkar ju som om shynten "snackar" med datorn men den fukar inte att skicka midi signalen med.

1.Vad ska jag göra?

2.Ivärsta fall finns det någon billigt Usb-midi omvanlare? (har redan fyllt alla usb kontakrer med andra grejor som mick, osv.)

//Sebbe

ps.jag har redan en annan klav, vill bar få den att funka 🙂. vore ganska kul =)

midi_inst.JPG

Annons
Postat

Vart börjar det brusa sa du?

Du har kopplat från midiinterfacet till midi in på Casion, och från Line out till ett par monitorer? Eller går synten in i datorns line in?

Varför stavar du "synth" konsekvent "shynt"? Helt obegripligt.
🙂
Postat
Vart börjar det brusa sa du?

Du har kopplat från midiinterfacet till midi in på Casion, och från Line out till ett par monitorer? Eller går synten in i datorns line in?

Varför stavar du "synth" konsekvent "shynt"? Helt obegripligt.
🙂

När jag trycker på play,då börjar det brusa. synthen är kopplad till spelporten på ljudkortet. Line out/headphones är kopplat till en extern stereo som inte har något med datorn att göra... 🙂

Postat

Har du en annan pryl att koppla på spelporten? Så att vi kan utesluta ljudkortet. 😏

CZ-1000 har inte så många röster. Skickar du en enkel ton på midispåret? Eller ett stort ackord?

Funkar midi ut från synten?

Postat (redigerat)
Har du en annan pryl att koppla på spelporten? Så att vi kan utesluta ljudkortet.  🙂

CZ-1000 har inte så många röster. Skickar du en enkel ton på midispåret? Eller ett stort ackord?

Funkar midi ut från synten?

Ska undersöka det, 😳

Edit:Har testat att skicka både acord och enstaka toner, shynten har 4 röster som max tror jag 😉... Vad det gäller midi ut,så förutsätter jag att den funkar eftersom allt annat funkar perfekt på den...

Redigerat av Nexustwins
Postat

Jag tror inte att du har kopplat rätt!

Om du spelar på synten, låter det ok i högtalarna då?

Vilket ljudkort? Rätt drivrutin?

Fungerar ljudkortet lokalt? (Kan du spela upp GM? Genral Midi)

Hur har du kopplat? Midi out på PC'n till Midi in på synten? Midi out på synten till Midi in på PC'n?

du kan ju börja med att testa så att PC'n tar emot midi, strunta i ljudet så länge. När du får en indikation på att datorn tar emot så är det dags att testa så att synten tar emot midi. Spela upp en midi-fil (se till så att Midi "pekar" på ljudkortet)

Postat
Jag tror inte att du har kopplat rätt!

Om du spelar på synten, låter det ok i högtalarna då?

Vilket ljudkort? Rätt drivrutin?

Fungerar ljudkortet lokalt? (Kan du spela upp GM? Genral Midi)

Hur har du kopplat? Midi out på PC'n till Midi in på synten? Midi out på synten till Midi in på PC'n?

du kan ju börja med att testa så att PC'n tar emot midi, strunta i ljudet så länge. När du får en indikation på att datorn tar emot så är det dags att testa så att synten tar emot midi. Spela upp en midi-fil (se till så att Midi "pekar" på ljudkortet)

Har kopplat midin till datorn genomljudkortets spelport (Funkar till midi). ljudet är bara kopplat ut till en stereo, alltså det har inget med datorn att göra. Mailade CAsio för ett tag sedan, om drivrutiner. de sa att det skulle funka utan. och att det inte fanns några....

Postat

som sagt, vill inte vara nedvärderade, men utifrån ditt sätt att skriva om ditt problem så är problemet lite större än att du inte fått det rätt ihopkopplat... :-)

vi kan ta det på en enklare nivå, men det kräver din uppmärksamhet, ok? Det är nämligen inte lätt att hjälpa dig när du inte lämnar mer info.

"Har kopplat midin till datorn genomljudkortets spelport (Funkar till midi). "

Det säger precis ingenting! Speciellt inte när det verkar som om du är nybörjare på midi...

Hur har du kopplat? Vad har du använt för kablar? Du svarade inte på frågan om det överhuvudtaget låter något när du spelar på klaviaturet...

som sagt, vill du ha mer hjälp så var lite mer "verbal" och lyhörd.

/Den enorme smariten

Postat (redigerat)

Få se nu.. Du har VSTi syntar i FL va? Och du har din Casio synth.. Den funkar utmärkt att använda som "input" då du vill spela live och spela in i FL.. Men gör så här... Ha bara 1 kabel.. MIDI out från din Casio till MIDI in på ditt ljudkdort. Styr alltså FL syntharna från Casiosynthen och försök INTE att spela upp dina FL-alster till din Casio synth (kommer inte att funka).. Det kommer att låta apa.. Så det så!

Lyssna på det du spelar i dina högtalare anslutna till ditt ljudkort i stället...

🙂

Jag får en känsla av att du inte riktigt vet vad MIDI är för nånting så jag rekomenderar dig att läsa lite mer på http://en.wikipedia.org/wiki/MIDI 😄

Redigerat av hegobald
Postat
Få se nu.. Du har VSTi syntar i FL va? Och du har din Casio synth.. Den funkar utmärkt att använda som "input" då du vill spela live och spela in i FL.. Men gör så här... Ha bara 1 kabel.. MIDI out från din Casio till MIDI in på ditt ljudkdort. Styr alltså FL syntharna från Casiosynthen och försök INTE att spela upp dina FL-alster till din Casio synth (kommer inte att funka).. Det kommer att låta apa.. Så det så!

Lyssna på det du spelar i dina högtalare anslutna till ditt ljudkort i stället...

😆

Jag får en känsla av att du inte riktigt vet vad MIDI är för nånting så jag rekomenderar dig att läsa lite mer på http://en.wikipedia.org/wiki/MIDI 😎

Jag vet precis vad midi är, man kan enkelt säga att det är en styrsingnal.alltså inget ljud i sig. 😎.. Casio shynten funkar varken in eller ut ljudkortet har ingen separat midi in port, bara en spelport eftersom det är ett enkelt integrerat kort. drivrutinerna till det är bara windows egna men i kontroll panelen ser den ut att funka....

Shynten tänkte jag bara använda när jag är mitt i mina produktioner till ett ljud i taget för att avlasta datorn...

Va det gäller att koppla in ljudet i datorn, kommer det senare efterom midi:n är det viktigaste just nu.

Postat

Som sagt,,, vill du ha hjälp, eller driver du med oss?

Midi är en styrsignal.... hallå eller! Solen är något ljust. Knäckebörd är något hårt.

vad har du för midikabel? Är det en midikabel? Eller är det bara en som liknar en midikabel?

Om du spelar på klaviaturet, låter det något i högtalarna då?

Vad jag kommer ihåg så finns det inte "Local off" på CZ-1000, eller hur?

Mitt tips är att du försöker få tag på någon i din omgivning som kan hjälpa dig! Hands on s.a.s.

Lycka till!

Postat

OMG! Det stavas inte "shynt".

Postat (redigerat)
OMG! Det stavas inte "shynt".

"Det" stavas "Det", inget annat....

Eller syftade du på shynt? Så klart du har rätt! Det stavas "synt", eller hur?!!

Redigerat av Light Head
Postat
Som sagt,,, vill du ha hjälp, eller driver du med oss?

VArför skulle jag driva med er 😲 ?

vad har du för midikabel? Är det en midikabel? Eller är det bara en som liknar en midikabel?

Min midi kabel ser ut såhär:

1055083191.jpg

Om du spelar på klaviaturet, låter det något i högtalarna då?

Ja, det låter i högtalarna som jag kopplat den till...

Vad jag kommer ihåg så finns det inte "Local off" på CZ-1000, eller hur?

Nej det finns det inte, däremot finns det en switch som heter "Apo". den ahr jag ingen aning om vad den gör...

Mitt tips är att du försöker få tag på någon i din omgivning som kan hjälpa dig! Hands on s.a.s.

Har tyvärr inegn kunnig till hjälp 😄...

Postat

:-) Ville inte förolämpa dig, men du har haft rätt virrig beskrivning på ditt problem, och verkar inte ha lyssnat på inläggen som skrivits.

Men men,,

Med midikablen så menade jag inte adaptern som sitter på ljudkortet, den du har en bild på, utan kabeln som går mellan synten och anslutningen på adaptern.

Jag tror tyvärr inte att det finns annan lösning än att du får leta reda på någon som kan hjälpa dig irl. Bäst är nog om du köper ett riktig ljudkort. Köp ett beg Audiophile 25/96 t.ex. Det kommer att lösa dina problem på ett mycket smidigare sätt.

Postat

Jag sitter på en CZ5000 och hade liknande problem att använda den som midiklaviatur.... konstaterade med oscilloskop att midi out vart kaputt...

kanske e någe som gärna händer CZ serien ?

Postat

Jag hade problem med att midit på gameporten på mitt moderkort bara gjorde midi-ut. Skumt som attan. Bäst är kanske att testa med ett vettigt midiinterface så man kan utesluta halvsjaskiga joystickportar.

Postat
Med midikablen så menade jag inte adaptern som sitter på ljudkortet, den du har en bild på, utan kabeln som går mellan synten och anslutningen på adaptern.

Men det som visas på bilden är ju midikabeln...

Postat

Kolla så att du verkligen har kopplat rätt. MIDI Out från datorn till MIDI In på synthen, och tvärtom. Tror det står på kabeln vilket som är vilket.

Postat

Är du helt ute å cyklar? Det är midi kabveön som ser ut så...

Kolla så att du verkligen har kopplat rätt. MIDI Out från datorn till MIDI In på synthen, och tvärtom. Tror det står på kabeln vilket som är vilket.

Har redan kollat 🙂...

Jag sitter på en CZ5000 och hade liknande problem att använda den som midiklaviatur.... konstaterade med oscilloskop att midi out vart kaputt...

Vad kostar ett occiloskop då? Går det att hyra/låna?

ps. är din CZ5000 bra för övrigt ? 😛

Postat

Vad kostar ett occiloskop då? Går det att hyra/låna?

ps. är din CZ5000 bra för övrigt ? :rolleyes:

nja jag råkar vara elektroniknörd så har ett eget hemma...kostar nog tyvärr 4 ggr mer än vad synthen kostade för dig =/

får nog bege dig till närmsta elektronikverkstad om du ska testa med ett sådant...

ett annat lite mer basic test är att du sätter synthen i "local off" och sedan kopplar midi OUT till midi IN synthen...sedan prova att spela på klaviaturen - kommer det någe ljud från synthen då fungerar midi-portarna.... om inte, e det troligtvis midi OUT som e trasig....

för övrigt funkar min CZ5000 alldeles utmärkt! =) använder den faktist mest till warm-pad å subbas-ljud...ringmodulatorn är också riktigt trevlig =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.