Nexustwins Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 Tjena, jag hart en casio Cz-1000. Problemet med den Ă€r att den inte verkar funka till midi med datorn. đ I första hand vill jag att den ska kunna spela melodier som skickas frĂ„n datorn, men nĂ€r jag drar över piano rollen kan man bara höra ett klickande ljud, nĂ€r jag trycker pĂ„ play i mitt inspelnings program börjar det brusa i shyntens monitorer. (Fl-studio) (Headphones/line out). Det verkar ju som om shynten "snackar" med datorn men den fukar inte att skicka midi signalen med. 1.Vad ska jag göra? 2.IvĂ€rsta fall finns det nĂ„gon billigt Usb-midi omvanlare? (har redan fyllt alla usb kontakrer med andra grejor som mick, osv.) //Sebbe ps.jag har redan en annan klav, vill bar fĂ„ den att funka đ. vore ganska kul =)
Linus Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 Vart börjar det brusa sa du? Du har kopplat frĂ„n midiinterfacet till midi in pĂ„ Casion, och frĂ„n Line out till ett par monitorer? Eller gĂ„r synten in i datorns line in? Varför stavar du "synth" konsekvent "shynt"? Helt obegripligt. đ
Nexustwins Postat 27 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 27 juni 2006 Vart börjar det brusa sa du? Du har kopplat frĂ„n midiinterfacet till midi in pĂ„ Casion, och frĂ„n Line out till ett par monitorer? Eller gĂ„r synten in i datorns line in? Varför stavar du "synth" konsekvent "shynt"? Helt obegripligt. đ NĂ€r jag trycker pĂ„ play,dĂ„ börjar det brusa. synthen Ă€r kopplad till spelporten pĂ„ ljudkortet. Line out/headphones Ă€r kopplat till en extern stereo som inte har nĂ„got med datorn att göra... đ
Linus Postat 27 juni 2006 Postat 27 juni 2006 Har du en annan pryl att koppla pĂ„ spelporten? SĂ„ att vi kan utesluta ljudkortet. đ CZ-1000 har inte sĂ„ mĂ„nga röster. Skickar du en enkel ton pĂ„ midispĂ„ret? Eller ett stort ackord? Funkar midi ut frĂ„n synten?
Nexustwins Postat 28 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 28 juni 2006 (redigerat) Har du en annan pryl att koppla pĂ„ spelporten? SĂ„ att vi kan utesluta ljudkortet. đ CZ-1000 har inte sĂ„ mĂ„nga röster. Skickar du en enkel ton pĂ„ midispĂ„ret? Eller ett stort ackord? Funkar midi ut frĂ„n synten? Ska undersöka det, đł Edit:Har testat att skicka bĂ„de acord och enstaka toner, shynten har 4 röster som max tror jag đ... Vad det gĂ€ller midi ut,sĂ„ förutsĂ€tter jag att den funkar eftersom allt annat funkar perfekt pĂ„ den... Redigerat 28 juni 2006 av Nexustwins
Light Head Postat 28 juni 2006 Postat 28 juni 2006 Jag tror inte att du har kopplat rÀtt! Om du spelar pÄ synten, lÄter det ok i högtalarna dÄ? Vilket ljudkort? RÀtt drivrutin? Fungerar ljudkortet lokalt? (Kan du spela upp GM? Genral Midi) Hur har du kopplat? Midi out pÄ PC'n till Midi in pÄ synten? Midi out pÄ synten till Midi in pÄ PC'n? du kan ju börja med att testa sÄ att PC'n tar emot midi, strunta i ljudet sÄ lÀnge. NÀr du fÄr en indikation pÄ att datorn tar emot sÄ Àr det dags att testa sÄ att synten tar emot midi. Spela upp en midi-fil (se till sÄ att Midi "pekar" pÄ ljudkortet)
Nexustwins Postat 28 juni 2006 TrÄdstartare Postat 28 juni 2006 Jag tror inte att du har kopplat rÀtt! Om du spelar pÄ synten, lÄter det ok i högtalarna dÄ? Vilket ljudkort? RÀtt drivrutin? Fungerar ljudkortet lokalt? (Kan du spela upp GM? Genral Midi) Hur har du kopplat? Midi out pÄ PC'n till Midi in pÄ synten? Midi out pÄ synten till Midi in pÄ PC'n? du kan ju börja med att testa sÄ att PC'n tar emot midi, strunta i ljudet sÄ lÀnge. NÀr du fÄr en indikation pÄ att datorn tar emot sÄ Àr det dags att testa sÄ att synten tar emot midi. Spela upp en midi-fil (se till sÄ att Midi "pekar" pÄ ljudkortet) Har kopplat midin till datorn genomljudkortets spelport (Funkar till midi). ljudet Àr bara kopplat ut till en stereo, alltsÄ det har inget med datorn att göra. Mailade CAsio för ett tag sedan, om drivrutiner. de sa att det skulle funka utan. och att det inte fanns nÄgra....
Light Head Postat 29 juni 2006 Postat 29 juni 2006 som sagt, vill inte vara nedvÀrderade, men utifrÄn ditt sÀtt att skriva om ditt problem sÄ Àr problemet lite större Àn att du inte fÄtt det rÀtt ihopkopplat... :-) vi kan ta det pÄ en enklare nivÄ, men det krÀver din uppmÀrksamhet, ok? Det Àr nÀmligen inte lÀtt att hjÀlpa dig nÀr du inte lÀmnar mer info. "Har kopplat midin till datorn genomljudkortets spelport (Funkar till midi). " Det sÀger precis ingenting! Speciellt inte nÀr det verkar som om du Àr nybörjare pÄ midi... Hur har du kopplat? Vad har du anvÀnt för kablar? Du svarade inte pÄ frÄgan om det överhuvudtaget lÄter nÄgot nÀr du spelar pÄ klaviaturet... som sagt, vill du ha mer hjÀlp sÄ var lite mer "verbal" och lyhörd. /Den enorme smariten
hegobald Postat 29 juni 2006 Postat 29 juni 2006 (redigerat) FĂ„ se nu.. Du har VSTi syntar i FL va? Och du har din Casio synth.. Den funkar utmĂ€rkt att anvĂ€nda som "input" dĂ„ du vill spela live och spela in i FL.. Men gör sĂ„ hĂ€r... Ha bara 1 kabel.. MIDI out frĂ„n din Casio till MIDI in pĂ„ ditt ljudkdort. Styr alltsĂ„ FL syntharna frĂ„n Casiosynthen och försök INTE att spela upp dina FL-alster till din Casio synth (kommer inte att funka).. Det kommer att lĂ„ta apa.. SĂ„ det sĂ„! Lyssna pĂ„ det du spelar i dina högtalare anslutna till ditt ljudkort i stĂ€llet... đ Jag fĂ„r en kĂ€nsla av att du inte riktigt vet vad MIDI Ă€r för nĂ„nting sĂ„ jag rekomenderar dig att lĂ€sa lite mer pĂ„ http://en.wikipedia.org/wiki/MIDI đ Redigerat 29 juni 2006 av hegobald
Nexustwins Postat 29 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 29 juni 2006 FĂ„ se nu.. Du har VSTi syntar i FL va? Och du har din Casio synth.. Den funkar utmĂ€rkt att anvĂ€nda som "input" dĂ„ du vill spela live och spela in i FL.. Men gör sĂ„ hĂ€r... Ha bara 1 kabel.. MIDI out frĂ„n din Casio till MIDI in pĂ„ ditt ljudkdort. Styr alltsĂ„ FL syntharna frĂ„n Casiosynthen och försök INTE att spela upp dina FL-alster till din Casio synth (kommer inte att funka).. Det kommer att lĂ„ta apa.. SĂ„ det sĂ„! Lyssna pĂ„ det du spelar i dina högtalare anslutna till ditt ljudkort i stĂ€llet... đ Jag fĂ„r en kĂ€nsla av att du inte riktigt vet vad MIDI Ă€r för nĂ„nting sĂ„ jag rekomenderar dig att lĂ€sa lite mer pĂ„ http://en.wikipedia.org/wiki/MIDI đ Jag vet precis vad midi Ă€r, man kan enkelt sĂ€ga att det Ă€r en styrsingnal.alltsĂ„ inget ljud i sig. đ.. Casio shynten funkar varken in eller ut ljudkortet har ingen separat midi in port, bara en spelport eftersom det Ă€r ett enkelt integrerat kort. drivrutinerna till det Ă€r bara windows egna men i kontroll panelen ser den ut att funka.... Shynten tĂ€nkte jag bara anvĂ€nda nĂ€r jag Ă€r mitt i mina produktioner till ett ljud i taget för att avlasta datorn... Va det gĂ€ller att koppla in ljudet i datorn, kommer det senare efterom midi:n Ă€r det viktigaste just nu.
Light Head Postat 29 juni 2006 Postat 29 juni 2006 Som sagt,,, vill du ha hjĂ€lp, eller driver du med oss? Midi Ă€r en styrsignal.... hallĂ„ eller! Solen Ă€r nĂ„got ljust. KnĂ€ckebörd Ă€r nĂ„got hĂ„rt. vad har du för midikabel? Ăr det en midikabel? Eller Ă€r det bara en som liknar en midikabel? Om du spelar pĂ„ klaviaturet, lĂ„ter det nĂ„got i högtalarna dĂ„? Vad jag kommer ihĂ„g sĂ„ finns det inte "Local off" pĂ„ CZ-1000, eller hur? Mitt tips Ă€r att du försöker fĂ„ tag pĂ„ nĂ„gon i din omgivning som kan hjĂ€lpa dig! Hands on s.a.s. Lycka till!
Light Head Postat 29 juni 2006 Postat 29 juni 2006 (redigerat) OMG! Det stavas inte "shynt". "Det" stavas "Det", inget annat.... Eller syftade du pÄ shynt? SÄ klart du har rÀtt! Det stavas "synt", eller hur?!! Redigerat 29 juni 2006 av Light Head
Nexustwins Postat 29 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 29 juni 2006 Som sagt,,, vill du ha hjĂ€lp, eller driver du med oss? VArför skulle jag driva med er đČ ? vad har du för midikabel? Ăr det en midikabel? Eller Ă€r det bara en som liknar en midikabel? Min midi kabel ser ut sĂ„hĂ€r: Om du spelar pĂ„ klaviaturet, lĂ„ter det nĂ„got i högtalarna dĂ„? Ja, det lĂ„ter i högtalarna som jag kopplat den till... Vad jag kommer ihĂ„g sĂ„ finns det inte "Local off" pĂ„ CZ-1000, eller hur? Nej det finns det inte, dĂ€remot finns det en switch som heter "Apo". den ahr jag ingen aning om vad den gör... Mitt tips Ă€r att du försöker fĂ„ tag pĂ„ nĂ„gon i din omgivning som kan hjĂ€lpa dig! Hands on s.a.s. Har tyvĂ€rr inegn kunnig till hjĂ€lp đ...
Light Head Postat 30 juni 2006 Postat 30 juni 2006 :-) Ville inte förolÀmpa dig, men du har haft rÀtt virrig beskrivning pÄ ditt problem, och verkar inte ha lyssnat pÄ inlÀggen som skrivits. Men men,, Med midikablen sÄ menade jag inte adaptern som sitter pÄ ljudkortet, den du har en bild pÄ, utan kabeln som gÄr mellan synten och anslutningen pÄ adaptern. Jag tror tyvÀrr inte att det finns annan lösning Àn att du fÄr leta reda pÄ nÄgon som kan hjÀlpa dig irl. BÀst Àr nog om du köper ett riktig ljudkort. Köp ett beg Audiophile 25/96 t.ex. Det kommer att lösa dina problem pÄ ett mycket smidigare sÀtt.
Hype Postat 30 juni 2006 Postat 30 juni 2006 Jag sitter pÄ en CZ5000 och hade liknande problem att anvÀnda den som midiklaviatur.... konstaterade med oscilloskop att midi out vart kaputt... kanske e nÄge som gÀrna hÀnder CZ serien ?
polardark Postat 30 juni 2006 Postat 30 juni 2006 Jag hade problem med att midit pÄ gameporten pÄ mitt moderkort bara gjorde midi-ut. Skumt som attan. BÀst Àr kanske att testa med ett vettigt midiinterface sÄ man kan utesluta halvsjaskiga joystickportar.
Timegroove Postat 30 juni 2006 Postat 30 juni 2006 Med midikablen sÄ menade jag inte adaptern som sitter pÄ ljudkortet, den du har en bild pÄ, utan kabeln som gÄr mellan synten och anslutningen pÄ adaptern. Men det som visas pÄ bilden Àr ju midikabeln...
Timegroove Postat 30 juni 2006 Postat 30 juni 2006 Kolla sÄ att du verkligen har kopplat rÀtt. MIDI Out frÄn datorn till MIDI In pÄ synthen, och tvÀrtom. Tror det stÄr pÄ kabeln vilket som Àr vilket.
Nexustwins Postat 30 juni 2006 TrĂ„dstartare Postat 30 juni 2006 Med midikablen sĂ„ menade jag inte adaptern som sitter pĂ„ ljudkortet, den du har en bild pĂ„, utan kabeln som gĂ„r mellan synten och anslutningen pĂ„ adaptern. Ăr du helt ute Ă„ cyklar? Det Ă€r midi kabveön som ser ut sĂ„... Kolla sĂ„ att du verkligen har kopplat rĂ€tt. MIDI Out frĂ„n datorn till MIDI In pĂ„ synthen, och tvĂ€rtom. Tror det stĂ„r pĂ„ kabeln vilket som Ă€r vilket. Har redan kollat đ... Jag sitter pĂ„ en CZ5000 och hade liknande problem att anvĂ€nda den som midiklaviatur.... konstaterade med oscilloskop att midi out vart kaputt...kanske e nĂ„ge som gĂ€rna hĂ€nder CZ serien ? Vad kostar ett occiloskop dĂ„? GĂ„r det att hyra/lĂ„na? ps. Ă€r din CZ5000 bra för övrigt ? đ
Hype Postat 1 juli 2006 Postat 1 juli 2006 Jag sitter pÄ en CZ5000 och hade liknande problem att anvÀnda den som midiklaviatur.... konstaterade med oscilloskop att midi out vart kaputt...kanske e nÄge som gÀrna hÀnder CZ serien ? Vad kostar ett occiloskop dÄ? GÄr det att hyra/lÄna? ps. Àr din CZ5000 bra för övrigt ? nja jag rÄkar vara elektroniknörd sÄ har ett eget hemma...kostar nog tyvÀrr 4 ggr mer Àn vad synthen kostade för dig =/ fÄr nog bege dig till nÀrmsta elektronikverkstad om du ska testa med ett sÄdant... ett annat lite mer basic test Àr att du sÀtter synthen i "local off" och sedan kopplar midi OUT till midi IN synthen...sedan prova att spela pÄ klaviaturen - kommer det nÄge ljud frÄn synthen dÄ fungerar midi-portarna.... om inte, e det troligtvis midi OUT som e trasig.... för övrigt funkar min CZ5000 alldeles utmÀrkt! =) anvÀnder den faktist mest till warm-pad Ä subbas-ljud...ringmodulatorn Àr ocksÄ riktigt trevlig =)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.