Jump to content
Annons

Köp av trådlös router


Exil

Recommended Posts

Jag ska köpa en trådlös router och tänkte kolla om någon här kan ge mig lite tips om vad man ska tänka på. Är det värt att köpa de lite dyrare eller räcker det med en som kostar cirka 500 kr?

Jag vet att det inte handlar om musik, men jag hoppas någon vill hjälpa mig ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan rekomendera D-Link 4300, deras "gaming" router.

Kostar runt 1300 spänn, men klarar av att ha brandväggen

igång med mycket trafik igenom (typ BitTorrent)

Jag har tidigare kört en Netgear WGR-614 (för ca: 500 SEK),

men den klarar inte av mycket trafik, låser sig, måste bootas om,

etc. etc. Detta efter att ha uppdaterat hårdvaran till den senaste.

Så mitt råd: lägg lite extra, spar mycket problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en philips med 54/s (max för min dator) för 600kr som aldrig trillskat under ett och ett halv år. Så att köpa en dyrare skulle jag aldrig göra med facit i hand.

Kanske har fler funktioner

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej intressant, jag har tänkt att använda routern till 3 datorer två av varav en är mac. Funkar det eller blir det problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Netgear-modell med brandvägg och 4 portar. Fungerar klockrent! 😄 ...med PC, i alla fall... 🙂

Kommer inte ihåg modellbeteckningen, men det kan jag ju kolla när jag kommer hem.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

inlägget borttaget pga missvisande information.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det verkligen? Vi hade nämligen enorma problem med Cisco-AP på jobbet. De fungerade inte ihop med alla olika trådlösa nätverkskort och bärbara datorer med inbyggt nätverkskort - trots att alla AP var samma modell (dock som det visade sig, olika firmware och ingen möjlighet att ändra...).

Efter byte till AP från Netgear eller D-link i stället (vi provade lite olika för att se vad som fungerade), så fungerade allt klockrent med alla trådlösa nätverkskort - även de som krånglade med Cisco... När vi bytte någon tillbaks till en Cisco-AP, så började vissa kort krångla direkt igen.

På grund av dtta strul (och för att Cisco skyllde på nätverkskorten när vi lade fram våra resultat), så uppfattar jag inte Cisco som något extremt bra... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, fy fan.

D-Link är den största smörjan jag stött på. Knappt några av deras produkter fungerar problemfritt i en vecka i sträck. Allt låser sej nån gång då och då. Fy fan, helt enkelt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Välj router baserat på din uppkoppling. Gamingroutern någon föreslog är bra om du sitter

på en 100Mbits lina, annars funkar det mesta.

De flesta routers har idag ett webbgränssnitt för att göra inställningar. Det betyder att du behöver

en dator med webbläsare för att kunna ställa in den (dvs inga problem för varken mac, pc eller linux).

Nästa grej handlar om routerns Throughput. Det är hur snabbt den kan skyffla data mellan din uppkoppling och ditt interna nätverk. Helst vill du han en throughput som överstiger din uppkopplingshastighet. Annars blir din router en flaskhals.

Själv har jag en D-Link DI-604 Modell F vilket ger mig 52Mbit throughput. Någon sa att det var samma sak som Cisco, men det är fel. Ciscos "billighetsmärke" är numera Linksys som de köpte upp för ett tag sen. Ciscos prylar är klart de bästa som finns, men de har mycket kvar att lära sig om användarvänlighet varför många inte lyckas använda deras produkter. De är definitivt inte avsedda för konsumenter.

Nästa steg blir ju det trådlösa. Jag tycker det bara är 802.11g som gäller. Ger 54Mbit i teorin och är bakåtkompatibel med 802.11b som ger 11Mbit. Det finns även 802.11a men den är inte bakåtkompatibel. Se till att de kort du använder stödjer samma standard som du köper.

Skulle en av de bärbara vara macen du hade så kan jag säga ett Apples inbyggda kort bara klarar b och g.

D-link och andra gör dock lite egna standards, men skit i dom. De är inte kompatibla.

Se till och följa standarder så undviker du många problem.

Ett annat tips jag vill ge dig är faktiskt att separera router och accesspunkt. Routern vill man ju ha där man får in sin uppkoppling, men det är ju inte alltid säkert att man vill ha sin trådlösa uppkoppling där.

Själv har jag två trådlösa accesspunkter i mitt hem för att täcka in allt. (Kör bara Airport, dels den första dom gjorde, lätt 5 år gammal och funkar fortfarande, samt en Airport Express).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Netgear för 600 spänn och den funkar fint. Glöm inte krypteringen, så du får ha din anslutning i fred. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att det är en fråga om inställning... men jag har en D-Link 624+ som jag inte är nöjd med.

Ständiga nedkopplingar på alla klienter och sprak och knäppar på min DAW när nätverket är aktiverat. Aldrig några sådana problem med kabel... trådlöst däremot verkar inte vara kompatibelt med mig. Har också försökt köra olika kanaler utan framgång.

Tips mottages tacksamt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Delar internetuppkoppling mellan fem datorer (4 trådlöst och 1 trådbundet) och använder Netgear DG834G och är helnöjd med denna. Denna vågar jag rekommendera. 🙂

Varför kör du inte trådlöst till burken också när du ändå är på gång? Det gör jag, plus till två laptops.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...