Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ni vet hur det funkar. Alla hyfsade ljudredigeringsprogram har den funktionen numera. Vanligast är att man markerar en bit som är endast sång, och programmet filtrerar bort det som ligger inom det frekvensområdet från resten av sången och lämnar en någorlunda hyfsad version av låten utan sång.

Jag vill ha tvärtom.

Jag söker en funktion som tar bort musiken för att endast lämna rösten kvar. Jag har försökt att justera detta med eq-inställningar och verkligen klickat mig blodig (okey, inte riktigt) med musen för att försöka filtrera bort allt annat, men det blir helt enkelt inte bra.

Finns det inget program som har samma funktion som ovan nämnda, bara det att man "inverterar" EQ'n?

Fattar ni :/ ?

[edit]förlåt om detta finns besvarat, men sökfunktionen vill inte funka vid den här datorn..[/edit]

Redigerat av aengel
Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Går inte.

Det blir inte bra hur du än gör.

Vad är syftet med att ta bort sången?

Postat

Som sagt, jag vill inte ta bort sången, jag vill ta bort allt utom sången.

Syftet är att göra en remake på en väns låt. Då tycker man förvisso att det enklaste vore ett mix-kit med alla midi's samt samples i. Men han har, rolig som han är, exporterat låten och tagit bort projektet.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Det här är inte alls min kopp te och jag vet inte om det funkar. Men om du får loss bara sången från den låten och det låter bra ( som du skriver att flera program klarar av )- ta då sedan sången och fasvänd och lägg in i låten så borde väl sången försvinna och så får du som du vill.

Postat

Ja, originallåt - instrumental = sångspår.

I Adobe Audition kan man köra "Center Channel Extractor" som gör allt i en knapptryckning.

Men det är inte ofta det blir nåt bra resultat att leka med fasvändningar, oavsett om du ska plocka bort monomaterialet eller bevara det. Använd tiden till att lära din kompis göra backup på sina projekt istället. 🙂

Postat

Eller be helt sonika din kompis att lägga om sången! Det kommer att bli fantastiskt mycket bättre i slutändan och kräver ungefär lika mycket arbete som att få ett inte ens godkänt resultat genom att försöka filtrera bort musiken ur originalversionen.

Postat

Jag bara hade fått för mig att det skulle gå på något hyfsat enkelt, men för mig dolt, sätt. Med tanke på hur mycket otroligt dåliga covers o dyl det finns ute på nätet så har jag svårt att tro att alla dessa s.k DJ's har fått tag på orginaltapes med bara röstslingan. Nåväl, jag får försöka få honom att spela in sången igen helt enkelt.

• 2 veckor senare...
abnormalbrain (oregistrerad)
Postat

Många som remixar inklusive mig brukar nog låta sång och instrument osv vara kvar. Sen kan man skära basen och lägga till en bassynth och fler trummor. Annars brukar den som får uppdraget få ett gäng ljudfiler med sången också så vida det inte rör sig om en "bootleg".

• 2 veckor senare...
Postat

det du behöver är en isolator. Som jag har förstått det är det en slags inverterad multibandskompressor. vet att det finns som hårdvara. Någon annan som vet mer kanske?

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
Jag bara hade fått för mig att det skulle gå på något hyfsat enkelt, men för mig dolt, sätt. Med tanke på hur mycket otroligt dåliga covers o dyl det finns ute på nätet så har jag svårt att tro att alla dessa s.k DJ's har fått tag på orginaltapes med bara röstslingan. Nåväl, jag får försöka få honom att spela in sången igen helt enkelt.

En hel del grejer kommer levererade med en a capella 😆

Jag vet att jag hört en remix en där man fasvänt bort sången men kan inte komma vilken just nu...

Postat

Det är nästan omöjligt att få till en rippad acapella bra. Ibland så kan man höra mycket lyckade resultat, men det är inte en knapps förtjänst, någon sådan knapp som gör det på ett enkelt sätt finns inte. Men att fasvända orginal och instrumental är nog det enklaste sättet med bra resultat, men det kräver att du har båda varianterna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.