Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag hade ett flug-fanskap i sovrummet i morse.

varför ska dom sätta sig i örat och i näsan?

nåväl... det första jag fick syn på när jag satt på mig glasögonen va en svart prick på väggen.

SMÄTT! 🙂

Annons
Postat
lucanus_hane.jpg

Men vafan!! Ser du inte vad jag skrev Soundgarden?

Det var ju en ekoxe, säger jag ju!! 🙂

Lucanus Cervus

Nej musik!

Det var ingen sådan.. Utan den var mer lite den som Hegobald visade..

och så är det Soundborn inte Soundgarden 🥰

Postat
en svart prick på väggen.

SMÄTT! 🥰

Skrek du "Behold the mighty flugsmälla!" efter smätten? 🙂

Postat
en svart prick på väggen.

SMÄTT!  😄

Skrek du "Behold the mighty flugsmälla!" efter smätten? 🥰

🙂 Nä men jag kände ialla fall så(sant)... min flugsmälla har följt med mig många år utan att svika.

Postat
JAg vidhåller fortfarande att den vidrigaste insekten är Bönsyrsan... Huhhh

Bnsysrsa.jpg

😉

Ser ut som en utomjordling.. hur nu såna ser ut 😄

/Daniel

musik (oregistrerad)
Postat

Intressant synpunkt Daniel. Det finns ju många sätt att tolka Bibeln på och det finns många bibelsamfund som gör det. Ett jag läst om var att de trodde att syrsorna kommer att ta över jorden, den dag då Domedagen är här och krigen förintat allt mänskligt liv. Det fanns då de som också drog kopplingen till att just de vi kallar utomjordingar är dessa syrsor. Slående similaritet.

😉

:musik

Postat

:musik:, vart har du lärt dig allting? 😆

Förövrigt tycker jag inte bönsyrsan ser speciellt äcklig ut, däremot ser den ganska så ond och elak ut.. 🙂

/Daniel

Postat

492px-CraneFly.jpg

Detta är ju utan tvekan den vidrigaste insekten. Jag kan stå ut med ALLA andra, men så fort jag får se en sådan här så får jag kalla kårar...

Postat

*harkel* Vill vi posta högupplösta bilder på andra insekter än flugor kan vi väl starta en ny tråd? 😉😄

Jag hade ett flug-fanskap i sovrummet i morse.

varför ska dom sätta sig i örat och i näsan?

Ja, gör de det med flit?

Flugans tankar går kanske såhär:

"Ska jag landa på väggen eller hans öra? Väggen eller örat? Jag sitter tryggare på väggen - men det vore så roligt att irritera honom lite.... Äsch, jag gör det! Jag sätter mig på örat och går omkring lite."

Postat
492px-CraneFly.jpg

Detta är ju utan tvekan den vidrigaste insekten. Jag kan stå ut med ALLA andra, men så fort jag får se en sådan här så får jag kalla kårar...

Hemma i norrland (Lappland) så kallar vi sånna för "långbenskrank".. Dom är helt harmlösa och skadar ingen.. Meeen.. Jag gjorde lumpen på K4 i Arvidsjaur.. På en höstövningen uppe i Boden så hade vi (vi var för övrigt bara lappländare i form av fjällbor och lappar) 2 st Göteborgare som var telegrafister.. Dom hade sen tidigare hört en del skräckhistorier om våra myggor i Lappland (stora som mjölkpallar/hellikoptrar) .. Såå... För att luras lite så samlade vi alla "långbeskrankar" vi kunde finna just innan dessa Göteborgska telegrafister skulle (dom hatade att vara placerade i Lappland) gå av sitt pass och lägga sig i vårt tält.

Vi hade säkert lyckats finna 200 stycken långbenskrankar som vi stoppat in i vårt (och telegrafisternas) tält, Snacka om långa ansikten då dom kom och la sig efter sitt pass då vi bad dom att snabbt stänga tältöppningen för att inte mer "småmygg" skulle komma in (dom stoppa snabbt huvudet under i sina sovsäckar och försvann) 😱

Postat

Gud vad du är taskig mot oss Göteborgare hegobald! 😄

Haha neh seriöst va klockrent! 🙂

Postat
*harkel* Vill vi posta högupplösta bilder på andra insekter än flugor kan vi väl starta en ny tråd? 😉😛

okej sorry. Jag bättrar mig omedelbart med en vidrig fluga istället:

fluga.jpg

🙂

Postat

det är helt sjukt egentligen hur dom ser ut..

titta, det ser ut som det är sydda stygn i pannan på honom!

usch! :rolleyes:

Postat (redigerat)

Det går ju inte att komma undan den här... :rolleyes:

the-fly-resin-model-kit.jpg

Jag tänker då närmast på den klassiska filmen Flugan

Redigerat av Lilleman
Postat
*harkel* Vill vi posta högupplösta bilder på andra insekter än flugor kan vi väl starta en ny tråd? 😉 ;)

okej sorry. Jag bättrar mig omedelbart med en vidrig fluga istället:

fluga.jpg

🙂

Flugans ögon är ytterst märkliga...

Postat

En annan sak som jag undrar över är hur de hittar sin partner. Hur vet man att det är en han eller honfluga så att säga. En romantisk hanfluga flyger runt i köket, ser en individ och ... vad händer sedan? Är det feromoner eller syns det på dem?

Har sökt och Googlat men finner inget svar. Entomologi verkar inte vara sådär förtvivlat populärt och jag vet inte varför jag fashineras av småkryp. Förmodligen för att jag tycker de är äckliga.... 😏

• 3 veckor senare...
Postat

Jag har räddat en fluga från drunkningsdöden den här sommaren. 😳

Postat

jag har problem med spindlar på min balkong. Jag brukar gå runt & riva deras nät dagligen med en sopkvast, men det tar fan nån timme så är de tillbaka igen.. Just därför har jag tagit till stridsyxan nu, numera tar jag min elektronik-rengörnings sprayburk (går nog bra med hårspray) och en tändare och dödar de jävlarna med min "Flame-Thrower-From Hell". Det fräser till och luktar lite, men dör gör de iaf. Men likförbannat sitter nätet där igen efter en stund...!? 😛

Nu får jag säkert nån djur/insektsrättsaktivist på mig, men det får jag ta... 😲

Nån sa att spindlar är ett tecken på att det är rent. Isf får jag väl ta o skita ner ist..😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.