Jump to content
Annons

Inspelning av ljudbok


skivan

Recommended Posts

Tjena!

Jag tänkte testa att läsa in små ljudböcker men skulle gärna höra med er först om ni har några tips för att få det så bra som möjligt.

Jag har mixer och några sångmicar, men det är allt.

Vilken typ av mic tycker ni att jag skall satsa på? Har ni några inspelningstips?

Tack.

// Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har spelat in ca 30 ljudpöcker och känner mig således ganska van 😆

skicka PM om du vill veta mer.

Kan du inte berätta för alla? Det vore intressant att höra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Tjena!

Jag tänkte testa att läsa in små ljudböcker men skulle gärna höra med er först om ni har några tips för att få det så bra som möjligt.

Jag har mixer och några sångmicar, men det är allt.

Vilken typ av mic tycker ni att jag skall satsa på? Har ni några inspelningstips?

Tack.

// Magnus

Börja med att kolla rättigheterna, så du har lov att göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av en Brauner Phantom V i kombination med en Amek 9098 preamp.

Jag använder en Mac och ProTools gamla MIX system.

Det viktigaste är mickplacering tycker jag. Inläsaren skall ofta (läs alltid) läsa vid flera tillfällen och då är det lurigt att få samma ljud från dag till dag. Micka gärna snett från sidan typ 1-2 dm från munnen. Undvik rakt framifrån. Nackdelen med mickning rakt framifrån är ju att det blir stor skillnad i ljudet ju längre ner på sidan i boken inläsaren kommer. Mitt tips är att sikta från sidan 🙂

Skär allt under 50-60 hz oxå. Tänk på att man ofta lyssnar länge, försök få till ett mjukt och bekvämt sound på rösten.

Sen är det ju bara en enda röst som skall höras, inget annat. Det blir alltid en hel del redigering för att få väck hostningar, harklingar, pappersljud etc. Var noga med att följa med i manus och anteckna stakningar osv.

Ventilation i rummet är viktigt. Tyst och svalt. Den kombinationen är oftast svindyr att få till så har du ett litet rum med dålig ventilation så se till att ta många pauser. Inläsarna brukar vara duktiga på att säga till när dom vill ha paus. 😆

Ett litet hett tips är att alltid ha apelsiner/mandariner samt bananer tillgängliga.

Citrusfrukterna tar bort salivljud och bananerna fixar magkurret. Believe me, du kommer att behöva bananer 😄

jaja, det var väl litegrann, inga hemlisar direkt. fråga om du vill veta mer!

/Eliasson

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att kolla rättigheterna, så du har lov att göra det.

🙂 Jag tänkte inte sälja böckerna.

Jag tänkte mer att testa läsa in t.ex barnböcker för att ge bort till släktingars och kompisars ungar... billiga födelsedagspresenter 😆

// Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Börja med att kolla rättigheterna, så du har lov att göra det.

😄 Jag tänkte inte sälja böckerna.

Jag tänkte mer att testa läsa in t.ex barnböcker för att ge bort till släktingars och kompisars ungar... billiga födelsedagspresenter 😎

// Magnus

Låter som en jävla massa jobb tycker jag!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...

Jag har gjort mycket dubbing, ADR (som dubbing, men man byter ut ord och meningar som blev fel på plats och inte språk), och även en del böcker, och håller i mångt och mycket med Eliasson med några modifikationer.

Jag brukar föredra att micka snett uppifrån i 30-45 graders vinkel på ett avstånd av runt 25-30cm ungefär, och jag föredrar äpplen till att få bort smask-ljud. Jag brukar skära ungefär 75Hz med ett fullständigt fasriktigt filter med en halvbrant sluttning.

Jag håller det enkelt; en Sennheiser MKH40-mick i Rycote-fäste genom en vanlig StudioProjects VTB-1 preamp, som i sin tur går in i ett LyxTWO-kort och fastnar i Steinberg Nuendo 5.5. För medlyssning har både jag, regissören (när sån finnes), och dubb/inläsningsoffret varsitt Denon-steg med högtalarutgångarna terminerade och Beyer 250-lurar.

I stort sett enda skillnaden vid dubb/ADR är att skådisen ganska garanterat står upp och har en monitor, just nu en vanlig VGA 19", men jag ska köpa på mig ett SDI-system :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka krav ställs på ljudkort för ljudbok? Någon rekommendation?

Och gissar att slutresultat blir MP3. Hur hög bitrate ska det vara?

För professionella produktioner: Det får inte vara grötigt, tydligheten är viktigast av allt.

För personliga produktioner: Inga alls. De ljudkort i historien som inte kunde klara av en sån enkel uppgift har inte gått att anvånda på minst 10-15 år :-)

Bitrate räcker så sett 128kbs (stereo. Hälften för mono), men jag brukar föredra 192.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra tips från både Eliasson och Van Caine!

En annan bra grej är att alltid spela in rummet (roomtone) utan inläsaren i rummet. Ovärderligt att ha vid tex pauser. Vid ljudboksproduktion är det önskvärt att hålla samma temperatur på rösten genom hela boken. Här kan man som tekniker agera producent och hjälpa inläsaren med detta.

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra tips från både Eliasson och Van Caine!

En annan bra grej är att alltid spela in rummet (roomtone) utan inläsaren i rummet. Ovärderligt att ha vid tex pauser. Vid ljudboksproduktion är det önskvärt att hålla samma temperatur på rösten genom hela boken. Här kan man som tekniker agera producent och hjälpa inläsaren med detta.

Very good point! Hää, lite fascinerande, det är så naturligt att ta roomtone för oss att man tar det alldeles för givet & glömmer bort att tipsa om det helt :-)

Måste det inte bli en väldig massa ljud om sätter i sej frukt medan man läser?

Dom trycker i sig frukten mellan tagningarna ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...