Jump to content
Annons

Monitorer


trancer

Recommended Posts

Tjosan.

Jag vill ha ett par bra monitorer med bra basupptagning.

nån som har nåt tips? runt 4-5000:-

hört att genelic 8020 / 8030 kan va ett bra alternativ

Mina gamla har pajjat och måste ha några fort som attan!

eller är det nån som ska sälja begagnade.. hör gärna av er

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta med en favvo-CD med musik du verkligen känner till ner till musikbutiken och lyssna på ett par Behringer 2031A Låter det som det ska och du råkar höra detalajer i musiken du aldrig hört förr så slå till.. Kommer bara att kosta dig 4399:- kronor max. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Med Genelec kan det aldrig bli fel. Du kan senare utöka dom med en tillhörande sub. Genelec kommer förvånansvärt lågt för sin storlek (58Hz +-2dB). KRK:na har 45 +-1.5dB. Hur högtalarna beter sig under detta gränsvärde berättas ju inte, men faktum lär vara att Genelecen beter sig bättre. Bättre har inte något att göra med "mera" eller "mindre". Med KRK:na för du billig bas, ned Genelecen investerar du i framtiden. Återförsäljningsmarknaden mellan de här två lär vara som mellan Toyota och Jaguar. Detta kan också ibland vara relevant.

Nu var det här mina åsikter och erfarenheter, andra får ha olika åsikter utan att det varken ökar eller minskar betydelsen av vad jag skrivit.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

KRK8: http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/...56?OpenDocument

KRK8 får ju en hel bunt skit här. T.ex jämför med 1031A (fortfarande bör sägas att det är ju stooooooor prisskillnad), där enda "skitet" den får är priset. Vilken överraskning.

Nåja, en hel del andra monitorer representerade, bl. Behringer.

Börja här: http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/...41?OpenDocument

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp recentionen av Phonic p8a i mm. Om det låter som något för dig åk o provlyssna. Visserligen budget, men stämmer in på priset du efterfrågar när man köper nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

KRK8: http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/...56?OpenDocument

KRK8 får ju en hel bunt skit här.

Det är V8 han testat, inte RP8. Och V-serien har för övrigt blivit hyllade i majoriteten av recensioner och konsumentbetyg.

Och vad lär vi oss av det? Monitorer är högst subjektivt. Någon som låter som guld i dina öron kan likagärna låta illa i mina.

Behringer är väldigt prisvärda, men knappast jämförbara med ens ett par KRK V4. I mina öron iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Vet inte riktigt vad rainydays nu är ute efter, nån slags Gene-bashing? Har man skaffat annat än Genelec, får man ju stå för sitt kast förstås, men man behöver inte kasta skit för den skull.

Anyway, han citerar mitt inlägg om 1031A (Genelec), och sen citerar han texten från reviewn av B2031 (Behringer).

För att nu göra det helt klar vad som sägs så citerar jag den riktiga texten om Genelec 1031A.

Probably the most popular biamplified nearfield in use in major production facilities, the Genelec 1031A has seen widespread acceptance in broadcast, video post, 5.1 mixing, and music production and mastering facilities (in fact all of the local post facilities I’ve worked in use Genelec 1031As). The 1031A offers an 8” polypropylene woofer and 1” metal dome tweeter housed in a computer-designed waveguide. Power is provided by a pair of 120 watt amplifiers.

Like most of the other contenders, the 1031A offers a number of equalization options, including a bass cut and bass and treble shelves. The bass cut offers cuts of –2 dB, -4 dB, -6 dB, and –8 dB at 40 Hz. The bass tilt offers shelves with 2, 4, and 8 dB cuts. The treble tilt offers +2, 0, -2, and –4 dB shelves. These shelves have very gentle slopes and are centered at approximately 1000 Hz providing the lowest possible coloration. The equalization options allow you to tailor the response of the 1031A to your control room and listening tastes.

Most engineers that use Genelecs swear by them, and for good reason. The quality of Genelec products has been consistently good, and the 1031A is no exception. All that quality comes at a price, and the Genelecs are by far the most expensive speakers in our shootout.

The 1031A was a great speaker, with the least apparent distortion of the bunch, overall good frequency response, and great detail. In fact, maybe too much detail. I found the 1031A a little fatiguing, with a bright sound that, over time, made me want to lower the treble content of mixes that I knew were not too bright. I have had this problem with Genelecs in other studios, and in my control room I got the best mixes with the treble tilt in the –2 dB position.

The 1031A also has ample power, among the most in our shootout, and will play loud. Woofer excursion at high volume was a little high, but not overmuch. If you’re mixing club music you might want to use the optional subwoofer to avoid overdriving the woofers in the 1031As. Other, less bass-heavy mixing applications won’t have a problem with the 1031A’s bass response. The only deficiency I found in the 1031A was the inability to fully reproduce the lowest notes in the Supreme Being’s “Last Girl on Earth” – notes which reach down below 60 Hz.

I wondered about the 1031A’s ability to reproduce bass cleanly, and was surprised at the overall clarity of bass notes as well as minimal port chuff and baffle vibration. The 1031A was a much better performer than I expected. And the 1031A provided excellent imaging, surpassed only by the Dynaudio BM6As. I was really pleased with the sound of the 1031A on sparser, more spacious recordings. They really let the detail in the mixes come forward.

The 1031A is an excellent speaker which deserves its reputation as an industry standard. However, I think some of the mystique comes from its luxury pricing. Let’s face it. These speakers are very good – but are they twice as good as the Dynaudio or Mackie offerings? No. While the Genelecs offer world-class sound, they are significantly overpriced, a factor which hurt their overall ratings.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vad rainydays nu är ute efter, nån slags Gene-bashing? Har man skaffat annat än Genelec, får man ju stå för sitt kast förstås, men man behöver inte kasta skit för den skull.

Sorry, ibland läser jag lite för snabbt 🙂

Jag är verkligen inte ute efter att kasta skit på genelec, de gör underbara monitorer. Men för en komplett lösning för under 10 000kr paret får man vända sig nån annanstans.

Jag står mer än gärna "mitt kast". Genelec tillhör en helt annan prisklass än vi diskuterar. Så mycket pengar har jag inte råd att lägga ut på en hobbyverksamhet.

Fast Genelec är ju knappast the end all be all i den klassen heller. Dynaudio slår dem på fingrarna i mina öron.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Godkännes.

Genelecs större modeller är till för de med bra kontobalans. Onekligen kan man dock dra slutsatser om kvaliteten av deras "budgetmonitorer" från kvaliteten av deras helhetsproduktion.

Det enda onda jag någonsin hört är 1) priset 2) diskanten (som dock kan ställas:) )

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Genelecs större modeller är till för de med bra kontobalans. Onekligen kan man dock dra slutsatser om kvaliteten av deras "budgetmonitorer" från kvaliteten av deras helhetsproduktion.

Jo jag övervägde ett par 8020A just för att jag blev imponerad av ljudkvalitén till det priset och storleken. Men jag insåg ganska snabbt att de inte klarar sig utan en sub ens till rock/pop. Och att få till en bra lyssning med sub är inget lätt projekt, dessutom ökar det ju på prislappen en bra bit. Jag övervägde även ett par KRK V4 som föll mig ännu mer i smaken, men samma problem där.

KRK RP8 och Event TR8 är de jag personligen skulle rekommendera i den prisklassen.

Men som vanligt är det ju väldigt subjektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är van vid att lyssna på fast vad! sin transistor radio i köket och man vet exakt hur den låter och det är det enda man lyssnat på hela sitt liv så ska man fortsätta med det. alltså mixa genom den.

okej de där va att ta i lite, men jag annväder mig helt enkelt av genelec för att de är dom jag är vana vid att jobba med. också om jag åker och mixar i en annan studio så plockar jag dom med, för jag vet hur dom "låter"

Andra monitorer jag tycker om är ett billigare alternativ yamaha dx 10

men tror int dom säljs mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

Lyssnade på en KRKmodeller i höstas men tyckte de lät rätt illa... De passade inte mig i alla fall... Kändes instängda... Till slut fastnade jag för Event 20/20Bas V2... Är nöjd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...