JJRockford Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 Hur gör man för att få en sådan där liten ikon att hamna i URL-fältet när någon går in på ens sida? Som det är på denna sidan, där är ju en blå rund symbol till vänster om "http".
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 Sätt en fil som heter favicon.ico i webrooten (alltså där du har index.html). Faviconen skall vara en gif om jag inte kommer helt fel ihåg.
mornel Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 Släng in följande kod inom HEAD-taggen: <LINK REL="ICON" HREF="http://www.adressen.com/till/favicon.ico" type="image/x-icon" />
Linus Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 favicon.ico heter .ico, just för att den är en .ico dvs. en Windows-ikon. Trots Windows-formatet kan ikonen visas i webbläsare oavsett plattform. Men det kräver ju att du har ett program som kan skapa ikonfiler. Numera kan alla browsers, utom IE, använda favicon.png också men då måste man skriva den här koden i <head>. <link rel="icon" href="/favicon.png" type="image/png" />
mornel Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 (redigerat) favicon.ico heter .ico, just för att den är en .ico dvs. en Windows-ikon. Trots Windows-formatet kan ikonen visas i webbläsare oavsett plattform. Men det kräver ju att du har ett program som kan skapa ikonfiler. Numera kan alla browsers, utom IE, använda favicon.png också men då måste man skriva den här koden i <head>. <link rel="icon" href="/favicon.png" type="image/png" /> Det går fint att bara göra en gif och döpa om till .ico också. Det har jag gjort, med gott resultat. Edit: eller en bmp-fil är det kanske... Hmm, jag minns inte. Jag vet iaf att jag laddade ner en .ico-fil från någon annan, redigerade den, sparade i något format och bytte filändelse. Funkar. Redigerat 26 juni 2006 av mornel
Linus Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 Det går fint att bara göra en gif och döpa om till .ico också. Det har jag gjort, med gott resultat. Webbläsare kan visa jpeg-bilder omdöpta till .gif också men vi bör väl iaf följa standarder? 😳
mornel Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 Det går fint att bara göra en gif och döpa om till .ico också. Det har jag gjort, med gott resultat. Webbläsare kan visa jpeg-bilder omdöpta till .gif också men vi bör väl iaf följa standarder? 😳 Hahaha, jo, självklart, men jag hade inget program som kunde göra .ico-filer, och sitter ju i Mac OS X.
Linus Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 IcoMaker for Mac OS X ICO-plugin för Photoshop (Windows och Mac) icon2ico 😳
mornel Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 Ääääh, det var jobbigare att googla än att byta namn på filen 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.