Berra Postat 26 juni 2006 Dela Postat 26 juni 2006 hej! Jag undrar om någon kan ge mig tips angående hur man bygger upp låtar inom elektronisk musik (trance, house etc). Dvs hur många takter kan intro, refräng osv förslagsvis bestå av? har så dålig koll på hur man bygger upp låtar från grunden, finns det kanske bra artiklar nånstans som beskriver detta? mvh berra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 26 juni 2006 Dela Postat 26 juni 2006 i den typen av musik är väl hela låten ett intro? 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 26 juni 2006 Dela Postat 26 juni 2006 (redigerat) Kolla basshunters tutorial. Ganska simpel men han byggde upp botten anna så... Har för mig att han börja med melodi, sen bas. Sen en massa fyllnad. Edit: Ojdå..läste inte tillräckligt tydligt.. Redigerat 26 juni 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Berra Postat 26 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 26 juni 2006 (redigerat) tjena Redigerat 26 juni 2006 av Berra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Berra Postat 26 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 26 juni 2006 i den typen av musik är väl hela låten ett intro? 😉 nja dude 😄 Kolla basshunters tutorial. Ganska simpel men han byggde upp botten anna så... Har för mig att han börja med melodi, sen bas. Sen en massa fyllnad. Edit: Ojdå..läste inte tillräckligt tydligt.. tack men jag hänger inte med i den.. har för dålig koll på programmet. bump Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Multiband Postat 2 juli 2006 Dela Postat 2 juli 2006 Jag har vid sidan om mitt vanliga komponerande skapat elektronisk musik i många herrans år. Nu kör ju jag inte efter något speciellt mönster när jag skapar utan hittar ständigt på nya "Riff" under låtens gång pga att jag tycker att instrumental blipp blipp blir så långtråkig och tjatig (Läs: Samma slinga spelas gång på gång med endast små förändringar som mer och mer trumpålägg). När jag skapar gör jag först ett komp som jag tycker låter nice. Det är bara att spela på lite tangenter precis som man gör på gitarren tills man får något som låter trevligt. Sen lägger jag på trummor och basen följer oftast trumgången (Bastrumman och låg baston, virveln och samma baston fast en octav högre). Egentligen skall det väl bara vara bastrumma och hihat som turas om att slås vardera 8-delstakt, och i så fall får du köra något kompaktigt på basen istället tex. ba bom bom ba bom bom ba bom ba bom bom ba bom bom ba bom. Sen för att färga "Riffet" lägger jag på stråkar eller synthpads som kör samma ton som basen ligger och tuggar, men då givetvis bara slå an den och låt den tonen ligga igenom hela "Loopen". Sist så lägger jag på någon lead synth för att få allt att utvecklas, precis som om synten sjunger en låttext. Detta är något som du bör vara väldigt sparsam med dock. Och bara använda om du vill få variation i det som annars utmärker elektronisk musik. Att vara repetativ med bara små variationer. Sen är det bara att börja om från punkt ett fast med en annan kompslinga för nästa "Riff". Och tillslut har du en färdig låt. Jag är inte så säker på att detta följer standardmönstret för vanlig elektronisk musik. Men så går iaf jag tillväga Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.