Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

1. Nu har jag fått Studios tidigare nummer där mixskolan ingick, MEN! Det numret som handlade om EQ (som jag är i störst behov av) var totalt slutsålt.

Det är inte så att det är någon som har tid/lust att scanna de sidorna om EQ mixskolan och sen skicka den till min mail eller nåt för jag behöver verkligen läsa om det.

2. När jag ändå har ordet vill jag passa på att fråga hur mycket baskaggen ska höras till förhållande till de andra intstrumenten.

Jag har lyssnat efter den på många låtar och insett att det knappt hörs och har ett väldigt tunt ljud i sig då basen är mer tydlig. (Är baskaggen skuren eller nåt?)

3. Hur går man tillväga för att få sin inspelning på högre volym när slutmixen har ett väldigt volymmässigt lågt resultat?

4. Det finns en plug-in jag hämtade som hette Final_plug och då fanns det ett alternativ i den som hette CD Mastering. Då undrar jag. Ska man använda den på alla spår innan man mastrar mixen eller vadå??

Annons
  • Svar 104
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MrPhil (oregistrerad)
Postat
1. Nu har jag fått Studios tidigare nummer där mixskolan ingick, MEN! Det numret som handlade om EQ (som jag är i störst behov av) var totalt slutsålt.

Det är inte så att det är någon som har tid/lust att scanna de sidorna om EQ mixskolan och sen skicka den till min mail eller nåt för jag behöver verkligen läsa om det.

2. När jag ändå har ordet vill jag passa på att fråga hur mycket baskaggen ska höras till förhållande till de andra intstrumenten.

3. Hur går man tillväga för att få sin inspelning på högre volym när slutmixen har ett väldigt volymmässigt lågt resultat?

4. Det finns en plug-in jag hämtade som hette Final_plug och då fanns det ett alternativ i den som hette CD Mastering. Då undrar jag. Ska man använda den på alla spår innan man mastrar mixen eller vadå??

1) http://www.theprojectstudiohandbook.com/articles6.htm

2) Det är en smaksak. Det är här du sätter din personliga prägel på hur du mixar.

3) Du slänger på en kompressor och limiter. Finns färdiga såna kombinationspluggar

4) Som nämnd ovan, är detta en sån plug. CD-mastering är med all säkerhet tänkt att läggas på det nermixade färdiga materialet - det är då du mastrar ljudet.

Alltså inte på de enskilda spåren i mixen, utan på det nedmixade materialet, hela låten.

Postat (redigerat)

1 Kolla in dessa!

2 Japp, antingen vid själva inspelningstillfället eller med eq efteråt.

3 Masterkomprimering är lösningen. Låter (nästan) likadant men betydligt högre! Finns olika varianter på temat, sök här eller googla.

4 Det är med största sannolikhet just en masterkompressor, du då lägger på alla spår samtidigt via master-regeln.

Vilken copycat man blev nu då 😕

Redigerat av Hans
  • 2 veckor senare...
Postat

Tack för det gott folk.

Jag kom dock på en annan sak. När man lyssnar på sin mix i t.ex mp3 spelare så hör man att det knäpper i början och i slutet. Hur avlägsnar man detta?

Detta gäller ju EQ frågor så jag funderar på en annan sak som antingen har med EQ att göra. Det är så att jag håller på med en instrumental låt. Komp och elgitarr där elgitarren spelar melodin hela tiden men jag tycker att soundet i gitarren låter alldeles för platt, som om det gitarrspåret spelas upp från någon gammal transistor radio. Och då har jag mickat upp förstärkaren och inte kopplat in den direkt i mixern. Något låter skumt men jag vet inte om EQ:n är svaret, möjligtvis kompressor också. Någon som kan något om detta?

Postat

Mina MP3or finns det inga klick i :rolleyes:

Du kanske har "ansat" dom för hårt?

Lämna några sekunder i början o slutet så kanske det blir bättre.

Välj Lamekodaren om du inte har den och som dessutom är gratis (gör en sökning på forumet det har snackats om den tidigare).

Postat

Angående EQ & Kompressor så är det så pass avancerat så där är det bara att läsa o prova sig fram tyvärr (svårt att uttala sig utan ett ljudexempel oxå).

Däremot spontant kan jag tänka mig att ett Delay kan vara snyggt på melodiguran!

Postat

Ska kolla upp det.

När tråden förhoppningsvis fortfarande är igång så vill jag höra vad ni säger om spectrum analysatorn! Folk säger att det är en viktig del i mixningen men jag förstår inte riktigt vad som är vitsen med den. Den visar ett diagram, men vad kan man göra efter det? Och en annan grej jag inte heller begriper är

t.ex. "Med ett smalt q-värde skär man 2 db vid 2,5 khz." Sedan finns det något som heter brett q värde. Vad betyder det och vad innebär allt detta "krångel"?

Den som är haj på det här får gärna förklara och ta gärna EQ:n som ingår i Cubase som exempel för det är den jag håller på med.

Tack på förhand!

Postat
Ska kolla upp det.

När tråden förhoppningsvis fortfarande är igång så vill jag höra vad ni säger om spectrum analysatorn! Folk säger att det är en viktig del i mixningen men jag förstår inte riktigt vad som är vitsen med den. Den visar ett diagram, men vad kan man göra efter det? Och en annan grej jag inte heller begriper är

t.ex. "Med ett smalt q-värde skär man 2 db vid 2,5 khz." Sedan finns det något som heter brett q värde. Vad betyder det och vad innebär allt detta "krångel"?

Den som är haj på det här får gärna förklara och ta gärna EQ:n som ingår i Cubase som exempel för det är den jag håller på med.

Tack på förhand!

Testa att ratt lite på Kanal EQn i cubase sänk gainen på tex EQ2. Ratta nu på Q ratten under Gain och frekvens ratten och se/lyssna på vad som händer.

Med högt Q-värde sänker/höjer man väldigt snävt och med lågt väldigt brett.

• 2 veckor senare...
Postat

Jaha

Nu har jag hållt på och försökt att lära mig om EQ och kompressorer hela sommaren.

Har mixat några låtar och har för det mesta använt medtoden skärning istället för boostning. Högpassfilter har jag använt mig av rätt så mycket också för det är väl det som tar bort brus och sånt? Vad är lågpassfiltrets "ansvar"?

När man sedan använder kompressorer på sina spår, blir ljudet på någotvis basigare då? Är det rätt om man använder högpassfilter då? Likadant med De esser.

Hursomhelst. Själv tycker jag att alla mixar är rent av antingen burkiga, eller typ, plåtiga, för diskantiga eller basiga. Vad är problemet då egentigen när jag skär mer än boostar och jag skär inte så mycket då.

En sak till! Det finns så att säga olika EQ områden. Bass, Low, Low Mid, Mid, High Mid, High & tReble men i Cubase finns ju endast 4 av dessa EQ rattar. Är det så att Bass, Mid och Treble är inblandade i någon av EQ rattarna i Cubase?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Nu har jag hållt på och försökt att lära mig om EQ och kompressorer hela sommaren.

Av frågrona att bedöma har nog teoridelen blivit ganska i bakgrunden i så fall!

Har mixat några låtar och har för det mesta använt medtoden skärning istället för boostning. Högpassfilter har jag använt mig av rätt så mycket också för det är väl det som tar bort brus och sånt? Vad är lågpassfiltrets "ansvar"?

Lågpass = låter det låga passera, skär bort det höga. Med lågpass tar man bort sus & dus + brus.

Högpass = låter det höga passera och skär bort låga frekvenser, bas & brum.

När man sedan använder kompressorer på sina spår, blir ljudet på någotvis basigare då? Är det rätt om man använder högpassfilter då? Likadant med De esser.

Vad det blir beror på två saker: kompressorn och den som rattar den. Ibland blir det basigar. Att sen kompensera det med något annat betyder att man antingen är ute efter nåt speciellt eller inta rattat kompressorn rätt. Vissa kompressorer har dock som tendens att ta kål på diskanten, vilket ju leder till ett burkigt ljud. Ibland kör man därför en enhancer efter kompressorn.

Hursomhelst. Själv tycker jag att alla mixar är rent av antingen burkiga, eller typ, plåtiga, för diskantiga eller basiga. Vad är problemet då egentigen när jag skär mer än boostar och jag skär inte så mycket då.

DIna inspelningar har rumsljud. Eller så har du dåliga mickar. Eller så har du dåliga preampar. Eller så skär du för mycket (dB) och för brant. Eller så passar inte dina sound in i varandra i mixen när du skruvar.

Hurudan lyssning har du?

En sak till! Det finns så att säga olika EQ områden. Bass, Low, Low Mid, Mid, High Mid, High & tReble men i Cubase finns ju endast 4 av dessa EQ rattar. Är det så att Bass, Mid och Treble är inblandade i någon av EQ rattarna i Cubase?

Namnet är bara det - namn. Och kärt barn har många namn. I kubisen har du fyra band där du kan välja frekvens och Q-värde. Du bestämmer ju själv exakt på vilken frekvens och hur brett (Q) du vill skära eller boosta. Så ingenting är inblandat nånstans, bara i ditt huvud tror jag! Om du sen vill ha alla frekvenser ställda under 500Hz och kalla det Bass, Even Lower, Low, Almost Low så är det upp till dig. De där namnen finns till för att göra det lättare att diskutera "lite ditåt". De har absolut inget att göra med förhandsbestämda frekvenser.

Redigerat av tsmalmbe
Postat

Du?

Du tror inte att det är därför inspelningen har blivit så diskantiga, för att jag trodde tvärtom med låg/högpassfiltren? En enhancer? Finns det i Cubase? Inget jag har lagt märke till i alla fall. Hur undgår man rumsljud?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Du tror inte att det är därför inspelningen har blivit så diskantiga, för att jag trodde tvärtom med låg/högpassfiltren?

Ja,försökte lite smått mellan raderna få fram det. Börja med att kolla upp det.

En enhancer? Finns det i Cubase?

Märklig frågeställning. Svaret må bli nej. Men världen är ju full av gratispluggar eller hur? http://www.kvraudio.com. Gör en sökning på effekter, kruxa för enhancer/exciter och spectral processor.

http://www.kvraudio.com/get.php?mode=resul...&sort=1&rpp=100

Eller gör det lätt för dig och laddar ner Dominion med en gång. Kom ihåg att inte använda för mycket av det goda, för då blir det skit.

http://www.kvraudio.com/get/878.html

dominion.gif

Hur undgår man rumsljud?

Man har ett bra rum. Eller så akustikbehandlar man det man har. Fyll rummet med madrasser från golv till tak och gör en inbandning. Jämför med det du tidigare bandat in. Då hör du skillnaden - som du antingen gillar eller inte!

Sök på forumet om akustik, en hel del trådar behandlar ämnet just nu.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.