Björn Olsberg Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 Efter några förseningar har nu Celemony släppt uppdateringen till Melodyne cre8/studio 3.1, och alla som äger version 3 är berättigade till en gratis uppdatering. Några av nyheterna: * Vill man använda programmet på flera datorer, kan man välja att ha aktiveringen på en Ilok-nyckel istället för att använda webbaktivering. * Stöd för nya Melodyne Sound Library * Mac-versionen är nu även optimerad för de nya Intel-Macarna. Fler nyheter i nästa inlägg.
Björn Olsberg Postat 26 juni 2006 Trådstartare Postat 26 juni 2006 Nyheter ur Celemonys utskick: Among other new features are the simple management of used audio files, a switchable pitch grid, extended combi tools, a common reset function for all pitch editing, new keyboard commands, a percentage entry for time stretching and a tempo tapping function. In addition, the polyphonic algorithm of the studio version has again been considerably improved. Melodyne 3.1 also exports tracks notewise now if desired, whereby - where possible - the MIDI Root Key is written automatically into the files created - which is ideal as it allows you to use these quickly in the sampler and without the additional trouble of mapping. In addition, the new version now also reads automatically the tempo information contained in many files (e.g. Apple Loops and Acid files). For Version 3.1, all known bugs have also been fixed and ReWire stability further improved.
Björn Olsberg Postat 21 juli 2007 Trådstartare Postat 21 juli 2007 Melodyne Cre8/Studio 3.2 utannonserades redan på NAMM i januari och utlovades till mars. Därefter ändrade sig Celemony och arbetade om aktiveringssystemet vilket var en av orsakerna till förseningen. Men nu är alltså version 3.2 släppt och det är gratis att ladda hem för alla som äger version 3.x. Ur meddelandet från Celemony: The highlight of Melodyne cre8 3.2 is a new algorithm for percussive material that represents an enormous improvement over the old one in terms of sound quality. Also new are the handy Zoom/Scroll faders that facilitate both orientation and navigation, an improved activation system that is far easier to use, and various other improvements and bug fixes. Furthermore, the alternative of transferring your license to an iLok, for which you previously had to pay, is now free of charge from Version 3.2 onwards.
spaceman Postat 27 augusti 2007 Postat 27 augusti 2007 Tjena Oldsberg, Har använt mig av Melodyne under ca 1,5 år och upptäckt att det inte är något verktyg man använder för att göra underverk. En bättre råtagning är att föredra än att börja pilla med Melodyne. Känns kemiskt om man säger så. Och väldigt pilligt, Svårhanterligt och kan skapa mer kaos än upphöjande effekter om man pillar för mycket. Hur gjorde man förr ? Jo, det var råinspelningar där man var tvungen att gilla läget efteråt. Det där snacket om att Julias Anglais son sjungit som en kråka är bara bullshit. En falsksång som man i Musikministeriet presenterade går inte att ratta till så enkelt som man framförde i progamet med bara Melodyne. Det finns andra sätt än att framföra än att det berodde på falsktoner. T ex omtagningar, playback mm. Bättre med två eller tre tagningar istället för att en datanörd tror att han eller hon ska fixa till det med en plugg från Munchen. Har själv inte valt att uppgradera mitt Melodyne eftersom jag redan aldrig använder programet längre trots att jag har licens. Är inget sångfenomen men jag vet att Melodyne inte kan göra mig till superstar, där är det andra faktorer som spelar in. Äkthet t ex.
nilsemil Postat 7 september 2007 Postat 7 september 2007 tjurigt svar! det kan väl vara bra att kunna flytta saker? när abba spelade in sin första skiva tyckte teknikern att EQ'n bara skulle användas om man satt mikarna fel. visst har han rätt, men det är ju kreativitet vi håller på med! allt är tillåtet. Emil
Jejje Postat 7 september 2007 Postat 7 september 2007 Tjena Oldsberg, Har använt mig av Melodyne under ca 1,5 år och upptäckt att det inte är något verktyg man använder för att göra underverk. En bättre råtagning är att föredra än att börja pilla med Melodyne. Känns kemiskt om man säger så. Och väldigt pilligt, Svårhanterligt och kan skapa mer kaos än upphöjande effekter om man pillar för mycket. Hur gjorde man förr ? Jo, det var råinspelningar där man var tvungen att gilla läget efteråt. Det där snacket om att Julias Anglais son sjungit som en kråka är bara bullshit. En falsksång som man i Musikministeriet presenterade går inte att ratta till så enkelt som man framförde i progamet med bara Melodyne. Det finns andra sätt än att framföra än att det berodde på falsktoner. T ex omtagningar, playback mm. Bättre med två eller tre tagningar istället för att en datanörd tror att han eller hon ska fixa till det med en plugg från Munchen. Har själv inte valt att uppgradera mitt Melodyne eftersom jag redan aldrig använder programet längre trots att jag har licens. Är inget sångfenomen men jag vet att Melodyne inte kan göra mig till superstar, där är det andra faktorer som spelar in. Äkthet t ex. Men det kan väl vara bra att t ex kunna fixa till ett par sura toner i en tagning. Man kan ju tycka att man satte känslan prfekt men missade ett par toner. Visst, man kan klippa å klistra men det är väl i så fall lika oäkta!?
Claes Holmerup Postat 7 september 2007 Postat 7 september 2007 Men det kan väl vara bra att t ex kunna fixa till ett par sura toner i en tagning. Man kan ju tycka att man satte känslan prfekt men missade ett par toner. Visst, man kan klippa å klistra men det är väl i så fall lika oäkta!? Precis! Jag tycker att Melodyne är ett skitbra verktyg - även om jag inte använder det annat än till enstaka sura toner eller enstaka timingfel. Dock används det aldrig till mina mictest-inspelningar, utan där hör man alltid den bistra sanningen (ibland efter ett par omtagningar... 😱 ). Om man inte kan sjunga alls, så tycker jag däremot att det är fel att använda sådana hjälpmedel - och man borde be någon annan sjunga i stället. Resultatet blir ju bäst om det är rimligt nära redan från början, medan stora pitchförändringar riskerar att det låter lite syntetiskt efter korrigeringen.
Jejje Postat 7 september 2007 Postat 7 september 2007 Undrar när versionen som fixar till taskigt uttal kommer. Längtar som fan 😱
AssOwL™ Postat 7 september 2007 Postat 7 september 2007 Undrar när versionen som fixar till taskigt uttal kommer. Längtar som fan 😆 LOL! 😆 Efterlängtat av många... 😱
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.