storhuvve (oregistrerad) Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 Jag är inte ute efter några mirakel. Men, jag skulle vilja skaffa mig ett par aktiva monitorer att samköra med min portastudio (Yamaha AW16G). Jag är villig att betala mellan 1000-1600 :- och är mycket medveten om att det är väldigt billgt. Jag skulle tycka det var fruktansvärt snällt om någon ville ge mig lite råd inför köpet. 1. Vad ska man tänka på när man skaffar aktiva monitorer, angående typ watt och sånt? 2. Vilka aktiva monitorer är att rekomendera? 3. Vart någonstans ska jag köpa dom? Tack för uppmärksamheten /jens. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 (redigerat) Tyvärr så tror jag att du inte vinner nånting på att köpa ett par monitorer för 1600:-. I så fall kan du spara pengarna och köra på hemstereon. Det billigaste som låter bra är nog Behringers Truth 2030A som kostar ca: 3400:-. Sen kan jag rekommendera att köpa passiva monitorer istället om du ska köpa i den prisklassen, och köra ett stereosteg, om du har nåt sådant. Man kan säga att aktiva monitorer låter bättre än passiva nånstans över 7000:- klassen. Jag kan rekommendera Event 20/20 passiva, som kostar ca: 6000:- i sverige men 2900:- på www.thomann.de, sen är det bara att köpa ett steg. De kostar mer än priset du föreslog, men i ditt fall tror jag det är bättre att vänta tills du kan lägga ut lite mer och köra på stereon så länge. 🙂 Jag gjorde det misstaget att jag köpte ett par billiga aktiva på musikbörsen och några månader senare köpte jag ett dyrare passivt system, så man kan säga att jag slängde 2000:- i sjön där. Om du vill så kan jag sälja dem billigt till dig om du verkligen vill ha ett par monitorer nu. Kostar 2000:- på Musikbörsen, du kan få dem för 1400:- 😄 Jag kan försöka svara på dina frågor också, även om de är orelevanta i den prisklass du gav. 1. Det beror på hur stort ditt rum är, har du ett stort rum så kan ju större och kraftigare monitorer vara motiverat, har du ett litet rum så räcker det med små monitorer, spelar du in hiphop/dance så kan det vara bra om monitorerna återger basen långt ner i frekvens. 2. Som sagt Behringer Truth 2030A är nog det billigaste jag kan rekommendera. 3. www.thomann.de är det billigaste, annars finns ju JAM. Musikbörsen rekommenderar jag inte av skäl jag inte tänker ta upp här. 😛 Redigerat 25 juni 2006 av Frank Zappa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 3. www.thomann.de är det billigaste, annars finns ju JAM. Musikbörsen rekommenderar jag inte av skäl jag inte tänker ta upp här. 😛 Fel. Oftast är musik-service.de billigare 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
storhuvve (oregistrerad) Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 Först och främst vill jag tacka för responsen. Jag förstår, och jag misstänkte att jag låg extremt långt ner i prisklass. Använda stereon hade jag gjort, om jag nu hade någon värd namnet. Jag vill inte köpa nya försträkare och högtalare för att använda som komplement. Då mixar jag hellre i ett par billiga aktiva monitorer. Jag förstår även att jag får bättre ju längre jag sparar. Dock har jag hittat ett par som verkar vettiga och har ett jäkla bra pris. http://www.jam.se/studiomo.htm ESI Near 04 / 1.495:- eller Behringer MS16 695:- Jag vet att dom förmodligen är långt ifrån toppen. Men hur skulle dom fungera tror ni? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 Först och främst vill jag tacka för responsen. Jag förstår, och jag misstänkte att jag låg extremt långt ner i prisklass. Använda stereon hade jag gjort, om jag nu hade någon värd namnet. Jag vill inte köpa nya försträkare och högtalare för att använda som komplement. Då mixar jag hellre i ett par billiga aktiva monitorer. Jag förstår även att jag får bättre ju längre jag sparar. Dock har jag hittat ett par som verkar vettiga och har ett jäkla bra pris. http://www.jam.se/studiomo.htm ESI Near 04 / 1.495:- eller Behringer MS16 695:- Jag vet att dom förmodligen är långt ifrån toppen. Men hur skulle dom fungera tror ni? jag tror som så att du kommer tycka att dom är goa ett tag,men du kommer även att växa ifrån dom!! värt ett försök, det är inte så mkt pengar!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 3. www.thomann.de är det billigaste, annars finns ju JAM. Musikbörsen rekommenderar jag inte av skäl jag inte tänker ta upp här. 😲 Fel. Oftast är musik-service.de billigare 🙁 Ok! Kände inte till den sidan, ska kolla upp den. Tack så mycket. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.