86a (oregistrerad) Postat 24 juni 2006 Dela Postat 24 juni 2006 Om man köper dator med integrerat ljudkort är väl inte det nån fara? Man adderar väl det "musik" ljudkort man köper? (och inte byter mot det gamla alltså) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 24 juni 2006 Dela Postat 24 juni 2006 Om man köper dator med integrerat ljudkort är väl inte det nån fara? Man adderar väl det "musik" ljudkort man köper? (och inte byter mot det gamla alltså) Inga problem! Oftast kan man "slå av" det integrerade ljudkortet i BIOS på datorn så att det inte ställer till problem med musikskapande.. Annars har du rätt du adderar (lägger till) och oftats skapar det inga problem över huvud taget! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 24 juni 2006 Dela Postat 24 juni 2006 Integrerade ljudkortet går bra till Windows och vanliga applikationer. Sen använder du ett bättre ljudkort specifikt till musikprogrammen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 24 juni 2006 Dela Postat 24 juni 2006 Integrerade ljudkortet går bra till Windows och vanliga applikationer. Sen använder du ett bättre ljudkort specifikt till musikprogrammen. Fast det går ju lika bra att bara använda musikkortet i min mening. Eller menar du Linus att du tycker att det finns fördelar med att köra med två? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 24 juni 2006 Dela Postat 24 juni 2006 Integrerade ljudkortet går bra till Windows och vanliga applikationer. Sen använder du ett bättre ljudkort specifikt till musikprogrammen. Fast det går ju lika bra att bara använda musikkortet i min mening. Eller menar du Linus att du tycker att det finns fördelar med att köra med två? Jag tycker att det finns fördelar med två ljudkort - och därför har jag alltid kört så. Om du jobbar i ditt musikprogram - och av någon orsak får upp ett systemljud, så finns risken att samplingsfrekvensen ställs om, om du låter det riktiga ljudkortet hantera systemljuden. Det kan bli riktigt snurrigt ibland... Det är därför klart bättre att låta det inbyggda ljudet hantera system- och spelljud, medan musik-ljudkortet får ta hand om det seriösa ljudet. Då finns det ingen risk att något hakar upp sig på grund av någon detalj man har missat... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 24 juni 2006 Dela Postat 24 juni 2006 (redigerat) Integrerade ljudkortet går bra till Windows och vanliga applikationer. Sen använder du ett bättre ljudkort specifikt till musikprogrammen. Fast det går ju lika bra att bara använda musikkortet i min mening. Eller menar du Linus att du tycker att det finns fördelar med att köra med två? Jag tycker att det finns fördelar med två ljudkort - och därför har jag alltid kört så. Om du jobbar i ditt musikprogram - och av någon orsak får upp ett systemljud, så finns risken att samplingsfrekvensen ställs om, om du låter det riktiga ljudkortet hantera systemljuden. Det kan bli riktigt snurrigt ibland... Det är därför klart bättre att låta det inbyggda ljudet hantera system- och spelljud, medan musik-ljudkortet får ta hand om det seriösa ljudet. Då finns det ingen risk att något hakar upp sig på grund av någon detalj man har missat... Annars kan man ju alltid stänga av systemljuden.. Redigerat 24 juni 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 ...men hur kul är det med en knäpptyst dator...? 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 Min skräddarsydda Windowsskiva installerar inte ens systemljudsfilerna. 🤪 Jag använder mitt integrerade ljudkort till enkla saker som att titta på film, spela nåt spel osv. Ibland har jag tom. inget val. Skype fungerar varken med mitt Audiowerk8 eller min Mbox. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 Saken är den att om det inte blir för tight med IRQ adresser och annat så skadar det inte ett dugg att ha 2 ljudkort i datorn.. Mer proffsiga ljudkort använder ändå ASIO drivisar så AC97 (vanligt standardljudkort ofta förekommande inbyggda på ljudkortet) lär inte krocka med ditt FW800 eller M-box, Ljudi@ eller vad du nu har.. Tvärtom är det bara bra att ha 2 olika ljudkort samtidigt i datorn.. Ett som tar hand om mer Windowsnära saker.. Skype, Winamp, Foobar2000 (mitt förstaval) WMP etc.. och ett som tar hand om det mer "proffesionella" ljud i din DAW applikation 😠 Om det spelas upp en "systempling" för att du får ett nytt MSN eller nytt mail etc så spelas det upp av ditt interna ljudkort och det stör inte din DAW (på annat sätt än att lite processorkraft kan saknas just då systemljudet spelas upp). 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 ...men hur kul är det med en knäpptyst dator...? 😲 Mina är det!! alla 5 🙁 det är ganska skönt att bara ha fläkt- och hårddiskbrum att gå efter.. 😆 näe, tackar vet jag vetenskapen om pipet när man startar upp 486:or. hade en bok om vad de olika ljuden betydde.. inte så stor men väl läst!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.