Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu har jag hållt på och mixat och mixat i flera veckor. Jag har använt Cubase 2.2 vilket borde duga men jag är nybörjare på detta område.

Någon som har några grundläggande tips att få sina låtar mixade på ett hyffsat bra sätt. Jag har spelat in 3 olika låtar, en är en låt som påminner om någonting från 50/60 talet, den andra är en gitarrbaserad instrumentalare som är från början av 60-talet. Den tredje är en lugnare låt med akustisk gitarr, elbas och ett elgitarrsolo som drar åt country hållet. Sång och trummor ingår även i den.

Grejen är bara vad jag ska tänka på innan jag börjar mixa. Många har nämn EQ men hur mycket ska man egentligen använda.

När det kommer till den instrumentala låten så har jag försökt att få gitarrerna att låta 50-60 tal men det går inte. Jag får bara till 2 elgitarrer som låter som dom har spelats in i något stort badrum (efter att jag lagt till reverbs/delays etc.).

Ljudbilden blir med andra ord rätt platt.

En annan plug-in jag har är en som heter Panorama men jag vet liksom inte hur jag ska gå till väga för att placera instrumenten på rätt ställe. På den lite lugnare låten så har jag placerat den akustiska gitarren till vänster och elbasen till höger kanal. Sen har jag liksom inte vetat vart jag ska placera sången, trummorna och lead gitarren.

Någon som har några allmänt generella tips gällande detta, något jag bör tänka på?

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

rätt svårt att komma med mixnings tips på beskrivningar av låtarna..

vill du att det ska låta 60-tal så är väll det viktigaste att spela in instrumenten med sådana ljud man hade då..

eller lägga p sådana effekter som användes då..typ tremolo på elgitarr tänker jag på från den tiden..

men som sagt jag har ingen aning om vad för typ av låtar du jobbar med..

lägg upp dom..så blir det lättare att komma med tips..

den enda regel jag går efter vid panorering är att sången ligger i mitten..

därefter får du gå på känn hur du ska göra..

fast å andra sidan p äldre inspelningar panorerade de halva bandet i vänster högtalare & återstoden i höger..

det kanske kan vara något!!

lycka till!!

😉

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Lägg upp ljudexempel så vi får höra.

//nemo

Postat

Javisst, det kan jag göra. Men jag undrar ändå? Var det verkligen tremolo så mycket? Var det inte mer delay? Sången panoreras jag vanligtvis i mitten men hur blir det med stämmor, om det är t.ex en eller två till själva leadsången? Är det vardera stämma "intill" leadsången?

Postat

en liten grej. släng upp sendarna med delay o reverb typ plate eller likn. sweetass lowdensityreverb åt varsit håll, dvs. extrem panorera effekten!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.