Jump to content
Annons

dubbel trubbel mikrofoner

Recommended Posts

storhuvve (oregistrerad)
Postat

Hallå mikrofon fanatiker.

Plötsligt fann jag mig själv sittandes med två mikrofoner. Min gissning är att de är fundamentalt väldigt lika, men jag skulle ändå älska att få lite hjälp gällande deras skillnader. Jag har en...

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=183895&artno=146992

och en...

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=239271&artno=131947

Till att börja med så undrar jag något så elemntärt som vilket vinkel de ska vara uppmickade åt och vilket håll ljudet ska in åt? Vertikalt rakt uppåt borde väl vara självklart, gällande håll är jag mer osäker. Kan man lokalisera sig med hjälp av nån markering eller liknande?

Sedan undrar jag vilken av dessa som är bäst lämpad för:

1. Uppmickad förstärkare halvakustisk gitarr

2. Uppmickad förstärkare elbas

3. Trombon

4. Munspel

5. Sång

Tack på förhand. /jens

Annons
Postat

Det är sidan där logotypen sitter, som ska riktas mot ljudkällan. Du hör tydligt om du har rätt sida mot ljudkällan, eftersom ljudet är betydligt bättre från den sidan än från baksidan när det rör sig om cardioidmikrofoner, som båda modellerna är. När det gäller vilken som är bäst på vilket, så måste du nog prova dig fram... 😛

Personligen tycker jag att B1:an är klart bättre än Generis-micen, men det är ofta en smaksak. Om du vill få lite hum om hur de låter, så finns båda med på min testsite. 🙂

Postat
Det är sidan där logotypen sitter, som ska riktas mot ljudkällan. Du hör tydligt om du har rätt sida mot ljudkällan, eftersom ljudet är betydligt bättre från den sidan än från baksidan när det rör sig om cardioidmikrofoner, som båda modellerna är. När det gäller vilken som är bäst på vilket, så måste du nog prova dig fram... 😛

Personligen tycker jag att B1:an är klart bättre än Generis-micen, men det är ofta en smaksak. Om du vill få lite hum om hur de låter, så finns båda med på min testsite. 🙂

självklart!! 🙂 väntade på att du skulle nämna det claes!!! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.