Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska förvandla min laptop till en hemmastudio, och ska då köpa en del hårdvara. Bland annat ett externt ljudkort, då det interna i datorn inte är mkt att hänga i granen. Blir förmodligen ett TerraTec Phase X24 FW, ett externt Firewire-kort som verkar vara en bra (och inte alltför dyr, drygt 3000:-) helhetslösning.

Hur som helst, till frågan:

Har ingen ens nämnvärt bra sångmick, så jag tänkte skaffa en hyfsat schysst kondensator, till ett inte alltför farligt pris. Har nästan bara hört bra saker om Studioprojects' B-serie, så nu står valet mellan B1 (885:-) och B3 (1395:-). Priserna är från emusic.se.

Eftersom jag mest kommer använda micken till sång, så är det framför allt kardioid jag är intresserad av, vilket också är det enda B1 har. B3 har ju som bekant även omni & åtta-upptagning.

Det jag undrar är om B3:an låter bättre än B1:an även i kardioid-läget, eller om den i det läget i princip är samma mick som B1:an?

Jag är beredd att lägga ut de extra 500:- som B3:an kostar om den faktiskt är bättre i alla lägen, men om båda mickarna är likvärdiga i kardioid-läget så känns det kanske onödigt.

Har inte direkt nån möjlighet att testa båda och jämföra, så jag är tacksam för all hjälp!

Annons
Postat

Så du menar att man inte märker nån skillnad alls mellan mickarna förrän man kör B3:an i ett av de andra lägena? I så fall borde väl mitt val vara ganska lätt, eftersom jag nästan uteslutande kommer använda micken till sång?

Postat

Jo, det är ju sant... fast vad kan man använda de andra lägena till då? Är inte så inne på kondensatormickar, utöver grunderna. Är till exempel tveksam till om jag nånsin kommer micka ett trumset med den här micken. Eventuellt nån ack-gitarr, något piano, o dyl.

Sen är ju ett litet dilemma om jag dessutom ska köpa till den tillhörande preampen, VTB-1. Då skjuter ju priset genast i höjden en del... Tror du det är nödvändigt, eller kan den inbyggda mic-preampen i Phase X24:an ge mig ett tillfredsställande resultat?

Tack för hjälpen!

Postat
Jo, det är ju sant... fast vad kan man använda de andra lägena till då? Är inte så inne på kondensatormickar, utöver grunderna. Är till exempel tveksam till om jag nånsin kommer micka ett trumset med den här micken. Eventuellt nån ack-gitarr, något piano, o dyl.

Sen är ju ett litet dilemma om jag dessutom ska köpa till den tillhörande preampen, VTB-1. Då skjuter ju priset genast i höjden en del... Tror du det är nödvändigt, eller kan den inbyggda mic-preampen i Phase X24:an ge mig ett tillfredsställande resultat?

Tack för hjälpen!

Den är nog fullt tillräcklig till att börja med.

Postat

B3 är samma mic som B1 - men den har dubbla membran och kan därför ge olika upptagningskarakteristiker - så du får tillgång till cardioid (samma som B1), Åtta och Omni.

Personligen tycker jag att Åtta-karakteristiken ofta kan ge ett snyggare ljud, eftersom man får in lite mer av rummet då, än vad man får med cardioid - men det beror ju också på vad man vill göra. Har du en mic med möjlighet till Åtta, så kan du också få tillgång till fler varianter av stereouppmickningar (om du skaffar två sådana - eller om du kompletterar med en som är enbart cardioid).

Phase X24 har väl 48V fantommatning om jag kommer ihåg rätt? I så fall är det inga problem att köra med preamparna i ljudkortet till att börja med - och kanske komplettera med externa preamps senare, om du tycker att det behövs.

Postat

Japp, separat 48V fantommatning för varje XLR-input (2st) i Phase X24.

Okej, tack för alla svar. Tror att jag satsar på en B3:a nu då, kan ju vara kul att ha lite möjligheter till olika ljud. Och så får jag väl se om det blir nån separat preamp så småningom.

Postat

På kartongen till Studio Projects-micarna sitter det en färgprick (svart, röd eller grön). Notera vilken färg det är på den du köper, så köper du en mic med samma färgprick när det är dags för en till. Då vet du att de är nivåmatchade. De finns inte som matchade stereopar, men det är ju bra att veta att det är samma utnivå från dem i alla fall... 🤪

Postat

har kollat lite mer på mickarna nu, och har upptäckt en annan skillnad:

B3:an har en 10db pad, medans man på B1:an kan välja mellan 10 och 20db. vad innebär detta, och vad gör det för skillnad?

Postat

pad är om du vill dämpa insignalen. i bland när man mickar upp ljudstarka källor så blir det för mycket ingångsvolym och det distar. då kan man använda paden så att ingångsvolymen inte blir för hög. jag har själv en b1:a utan pad och det är sällan jag känner att jag skulle behöva en pad. jag tror du kommer långt på 10dbpad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.