Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag är nybliven entusiast av musikinspelning och jobbar nu med planeringen av min inspelningsutrustning.

När jag läser tidningen och här på forumet så får jag intrycket av att dynamiska mikrofoner enbart skall användas till inspelning av stärkare och trummor men inte till sång. Blir det såpass dåligt om man spelar in sång med en dynamisk mikrofon?

Det som gör det problematiskt att köpa en kondensatormick är pengarna. Det skall till med en mickpreamp och man hamnar direkt på fel sida om 2000kr.

Ge lite reflektioner och berätta mer är ni snälla.

edit: Behöver man puffskydd till dynamiskt mick? Man ska väl i princip ha munnen nästan mot den?

Mvh

Redigerat av JimmyN
Annons
Postat (redigerat)

Rent generellt brukar det bli enklare att få bra inspelningar med en kondensatormic, men det finns ju många som använder dynamiska micar till sång i studion med just för att det funkar bättre för deras röst eller sound.

Så om du har en hyffsad mic och ont om pengar tycker jag gott du kan börja med den 😕 Känner du efter ett tag att det verkligen inte funkar för din röst eller ditt sound så får du kanske fundera på att köpa en annan mic. Men tro mig, det går att få bra resultat med en dynamisk mic också.

Edit: ja puffskydd bör du ha. och när du spelar in i en tyst miljö så behöver du inte stå så hemskt nära, du kan gott gaina lite istället.

Redigerat av rainydays
Postat
Det kan funka fint med en dynamisk, men du behöver ju fortfarande en preamp.

Så den inbyggda i mitt M-Audio FastTrack USB räcker inte?

Med andra ord om jag ändå behöver preamp så är väl kondensator att fördrea?

T.ex en B1'a med tillhärande preamp.

Postat
Rent generellt brukar det bli enklare att få bra inspelningar med en kondensatormic, men det finns ju många som använder dynamiska micar till sång i studion med just för att det funkar bättre för deras röst eller sound.

Så om du har en hyffsad mic och ont om pengar tycker jag gott du kan börja med den :rolleyes: Känner du efter ett tag att det verkligen inte funkar för din röst eller ditt sound så får du kanske fundera på att köpa en annan mic. Men tro mig, det går att få bra resultat med en dynamisk mic också.

Edit: ja puffskydd bör du ha. och när du spelar in i en tyst miljö så behöver du inte stå så hemskt nära, du kan gott gaina lite istället.

Tack för bra svar!

Postat

Då har du ju en preamp. Jag skulle självklart rekomendera en kondensatormick men det går faktiskt att få riktigt bra ljud med en dynamisk med. Lyssna när dom sjunger på tv live tex inte låter det dåligt inte och ofta är det beta58:an som står för sången ( eller är det sångaren :rolleyes: )

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Om du har en mixer så behöver du ingen extern preamp. Och en adk51a kostar väl runt 900 om jag inte minns fel.

Och en mixer av nåt slag bör du ha om du ska spela in.

Postat

Då har du ju en preamp. Jag skulle självklart rekomendera en kondensatormick men det går faktiskt att få riktigt bra ljud med en dynamisk med. Lyssna när dom sjunger på tv live tex inte låter det dåligt inte och ofta är det beta58:an som står för sången ( eller är det sångaren 😉 )

Mjo men den saknar fantommatning. Därför kan jag inte köra en kondensatormick direkt på.

Postat
Om du har en mixer så behöver du ingen extern preamp. Och en adk51a kostar väl runt 900 om jag inte minns fel.

Och en mixer av nåt slag bör du ha om du ska spela in.

Jag har ingen användning av en mixer. Ska bara spela in två kanaler. Gitarr och sång.

Postat

Eftersom du har preamp redan, så kan du använda den. Det finns separata fantommatningsburkar som du kan använda i stället för att köpa preamp bara för fantommatningens skull - men jag kommer inte på fabrikat just nu. De är nog inte så farligt dyra i alla fall. I så fall kan du ju komplettera med en separat preamp senare om du skulle tycka att dte behövs. 😉

Postat

Annars brukar ju det här paketet rekommenderas varmt. Bra grejor till bra pris. Räcker länge om man klarar sig med en monopreamp.

Studio Projects paket

Visst, på fel sida om 2000-strecket, men bara lite.

Postat (redigerat)

Du skulle kunna kolla om du kan hitta nån rörkondensatormic då dessa nästan alltid kommer med ett eget spänningsaggregat vilket gör att de inte behöver fantommatning.

Jag har en TSM MT47 som passar min röst som handsken, den ligger på 1995:- hos 4Sound, rekomenderas.

Redigerat av Phobos

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.