Jump to content
Annons

hemmastudio bygge

simon__

Recommended Posts

tjena!!

de är så att jag ska köpa en mixer , hörlurar, micar å ett ljudkort me cubase LE

så ja kan spela in bara ljud i mina hiphop låtar . är de något mer man behöver för att allt ska funka ?

har alldri syssla me studio å inspelningar så vet inte:S är väldigt fundersam ...

hade tänkt nu köpa mixer... Behringer Eurodesk SL2442FX-PRO..

ljudkort..Lexicon Alpha

bye

Redigerat av simon__
Dela på andra sajter

Annons

Köp inte en massa grejer på en gång utan börja med det mest nödvändiga. En dator och ett ljudkort till exempel. Varför ska du ha en mixer till exempel? Jag har en men använder den aldrig.

Köp alltså en sak i taget så märker du vad det är du behöver när du blir begränsad.

Dela på andra sajter

jo ja vet men.. är endå.. som bra å ha.. de finns ju mixer på programet..

de är lättare om man vill ha flera olika efekter i en låt.. å jag komer som själv att

sjöta ljudet samtidigt ja sjunger.. en att sitta å klicka

Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

Detta med mixer är ngt. som många verkligen har hängt upp sig på... Personligen skulle jag ALDRIG köpa ngn. billig skitmixer... Varför undrar säkert många, en mixer är väl bra...

Sanningen är att jag oxå gjorde samma värdelösa misstag... För ungefär 4 år sedan skulle jag ha ljudkort och spela in lite demos hemma, ja ni vet ju själva hur det börjar... 😠

köper man ett vettigt ljudkort så behöver man ingen mixer... Pengarna man investerar i mixern är totalt bortkastade, detta upptäcker man ungefär 5-6 månader senare ellrt nåt... Visst det är iof. inga jätte summor om man köper sig en Behringermixer eller liknande... Men som sagt, det är i många fall helt onödigt...

Tror mig, det blir inte ett dugg enklare eller bättre att lägga effekter på din sång bara för att du sitter med en mixer... Snarare mer krångel... Om du nu ska få bästa resultat så ska du nog använda dig av pluggar istället för hårdvaruFX när du ska lägga effekter... I dom prisklasserna vi pratar nu så är mjukvara betydligt kvalitativare än billiga multieffekter...

Mitt tips är att lyssna på många här på forumet, så kommer du garanterat att spara en å annan krona... Det är lätt att man springer iväg och bara handlar en massa grejer utan att ha en aning om vad man egentligen behöver...

Redigerat av I C O N
Dela på andra sajter

mixer är iofs mycket bra när man spelar in trummor t.ex. Mycket lättarbetat att kunna ratta på mixern istället för i mjukvarumixern. Skulle bli galen av att inte ha en mixer. Men det man ska tänka på är att det ska vara bra preamps i mixern. Alltså inte Behringermixrar.

Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

Spelar in 16 kanaler samtidigt utan mixer och jag upplever det faan så mycket smidigare än när jag satt med en stor jävla Soundcraftmixer... Dessutom blir ljudkvalitén enormt mkt. bättre... Törs inte tänka på hur kvalitén i en Behringer eller liknande blir...

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Detta med mixer är ngt. som många verkligen har hängt upp sig på... Personligen skulle jag ALDRIG köpa ngn. billig skitmixer... Varför undrar säkert många, en mixer är väl bra...

Sanningen är att jag oxå gjorde samma värdelösa misstag... För ungefär 4 år sedan skulle jag ha ljudkort och spela in lite demos hemma, ja ni vet ju själva hur det börjar...  🙂

köper man ett vettigt ljudkort så behöver man ingen mixer... Pengarna man investerar i mixern är totalt bortkastade, detta upptäcker man ungefär 5-6 månader senare ellrt nåt... Visst det är iof. inga jätte summor om man köper sig en Behringermixer eller liknande... Men som sagt, det är i många fall helt onödigt...

Tror mig, det blir inte ett dugg enklare eller bättre att lägga effekter på din sång bara för att du sitter med en mixer... Snarare mer krångel... Om du nu ska få bästa resultat så ska du nog använda dig av pluggar istället för hårdvaruFX när du ska lägga effekter... I dom prisklasserna vi pratar nu så är mjukvara betydligt kvalitativare än billiga multieffekter...

Mitt tips är att lyssna på många här på forumet, så kommer du garanterat att spara en å annan krona... Det är lätt att man springer iväg och bara handlar en massa grejer utan att ha en aning om vad man egentligen behöver...

Redigerat av simon__
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

Finns ju en hel djungel med fina ljudkort för en inte alltför dyr peng, med bra preamps inbyggda... Hur många kanaler hade du tänkt dig att spela in simultant??? Ska du bara göra pålägg så kommer du att klara dig galant med ett sånt här t.ex...

Dela på andra sajter

eller varför inte e-mu 1820m, kostar nu bara ca 4500kr, då får du en hel del in o utgångar som kan vara bra om du vill expandera din rigg (köp helt enkelt till fler mic preamps). AD omvandlarna ska vara grymma, läs recension i studio (fast det var inte "m" versionen som är den bättre).

Dela på andra sajter

eller varför inte e-mu 1820m, kostar nu bara ca 4500kr, då får du en hel del in o utgångar som kan vara bra om du vill expandera din rigg (köp helt enkelt till fler mic preamps). AD omvandlarna ska vara grymma, läs recension i studio (fast det var inte "m" versionen som är den bättre).

http://www.thomann.de/thoiw5_emu_1820m_dig...m_prodinfo.html

ännu billigare.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
rca-rca, tele-tele eller rca-tele kanske?

det beror förstås på vilka in/utgångar som finns på respektive.. :rolleyes:

Finns hos radio och Tv-handlare för en billig peng.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.