simon__ Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 (redigerat) tjena!! de är så att jag ska köpa en mixer , hörlurar, micar å ett ljudkort me cubase LE så ja kan spela in bara ljud i mina hiphop låtar . är de något mer man behöver för att allt ska funka ? har alldri syssla me studio å inspelningar så vet inte:S är väldigt fundersam ... hade tänkt nu köpa mixer... Behringer Eurodesk SL2442FX-PRO.. ljudkort..Lexicon Alpha bye Redigerat 27 juni 2006 av simon__ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Skriv i trådnamnet vad din post innehåller, annars vet ju inte folk vad det är du vill. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Hej, välkommen till studio forum. Men ta och läs detta, avsnittet "Ämnestitel och ämnesbeskrivning", innan du startar en tråd nästa gång, okej? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Köp inte en massa grejer på en gång utan börja med det mest nödvändiga. En dator och ett ljudkort till exempel. Varför ska du ha en mixer till exempel? Jag har en men använder den aldrig. Köp alltså en sak i taget så märker du vad det är du behöver när du blir begränsad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
simon__ Postat 22 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 22 juni 2006 jo ja vet men.. är endå.. som bra å ha.. de finns ju mixer på programet.. de är lättare om man vill ha flera olika efekter i en låt.. å jag komer som själv att sjöta ljudet samtidigt ja sjunger.. en att sitta å klicka Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
I C O N (oregistrerad) Postat 23 juni 2006 Dela Postat 23 juni 2006 (redigerat) Detta med mixer är ngt. som många verkligen har hängt upp sig på... Personligen skulle jag ALDRIG köpa ngn. billig skitmixer... Varför undrar säkert många, en mixer är väl bra... Sanningen är att jag oxå gjorde samma värdelösa misstag... För ungefär 4 år sedan skulle jag ha ljudkort och spela in lite demos hemma, ja ni vet ju själva hur det börjar... 😠 köper man ett vettigt ljudkort så behöver man ingen mixer... Pengarna man investerar i mixern är totalt bortkastade, detta upptäcker man ungefär 5-6 månader senare ellrt nåt... Visst det är iof. inga jätte summor om man köper sig en Behringermixer eller liknande... Men som sagt, det är i många fall helt onödigt... Tror mig, det blir inte ett dugg enklare eller bättre att lägga effekter på din sång bara för att du sitter med en mixer... Snarare mer krångel... Om du nu ska få bästa resultat så ska du nog använda dig av pluggar istället för hårdvaruFX när du ska lägga effekter... I dom prisklasserna vi pratar nu så är mjukvara betydligt kvalitativare än billiga multieffekter... Mitt tips är att lyssna på många här på forumet, så kommer du garanterat att spara en å annan krona... Det är lätt att man springer iväg och bara handlar en massa grejer utan att ha en aning om vad man egentligen behöver... Redigerat 23 juni 2006 av I C O N Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adama Postat 23 juni 2006 Dela Postat 23 juni 2006 mixer är iofs mycket bra när man spelar in trummor t.ex. Mycket lättarbetat att kunna ratta på mixern istället för i mjukvarumixern. Skulle bli galen av att inte ha en mixer. Men det man ska tänka på är att det ska vara bra preamps i mixern. Alltså inte Behringermixrar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
I C O N (oregistrerad) Postat 23 juni 2006 Dela Postat 23 juni 2006 Spelar in 16 kanaler samtidigt utan mixer och jag upplever det faan så mycket smidigare än när jag satt med en stor jävla Soundcraftmixer... Dessutom blir ljudkvalitén enormt mkt. bättre... Törs inte tänka på hur kvalitén i en Behringer eller liknande blir... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
simon__ Postat 24 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 24 juni 2006 (redigerat) Detta med mixer är ngt. som många verkligen har hängt upp sig på... Personligen skulle jag ALDRIG köpa ngn. billig skitmixer... Varför undrar säkert många, en mixer är väl bra... Sanningen är att jag oxå gjorde samma värdelösa misstag... För ungefär 4 år sedan skulle jag ha ljudkort och spela in lite demos hemma, ja ni vet ju själva hur det börjar... 🙂 köper man ett vettigt ljudkort så behöver man ingen mixer... Pengarna man investerar i mixern är totalt bortkastade, detta upptäcker man ungefär 5-6 månader senare ellrt nåt... Visst det är iof. inga jätte summor om man köper sig en Behringermixer eller liknande... Men som sagt, det är i många fall helt onödigt... Tror mig, det blir inte ett dugg enklare eller bättre att lägga effekter på din sång bara för att du sitter med en mixer... Snarare mer krångel... Om du nu ska få bästa resultat så ska du nog använda dig av pluggar istället för hårdvaruFX när du ska lägga effekter... I dom prisklasserna vi pratar nu så är mjukvara betydligt kvalitativare än billiga multieffekter... Mitt tips är att lyssna på många här på forumet, så kommer du garanterat att spara en å annan krona... Det är lätt att man springer iväg och bara handlar en massa grejer utan att ha en aning om vad man egentligen behöver... Redigerat 24 juni 2006 av simon__ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
simon__ Postat 24 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 24 juni 2006 okej.. men då gör jag så då att ja köp ett bra ljud kort å en dator.. så kan man ju köpa en mixer om man kän att man behöver det.. då spar man ju 7000 spänn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
I C O N (oregistrerad) Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 Finns ju en hel djungel med fina ljudkort för en inte alltför dyr peng, med bra preamps inbyggda... Hur många kanaler hade du tänkt dig att spela in simultant??? Ska du bara göra pålägg så kommer du att klara dig galant med ett sånt här t.ex... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
simon__ Postat 25 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 25 juni 2006 (redigerat) hade tänkt två micar bara.. också gör ja beats på datan. men hörlurarna ansluter ja dom till ljud korte å.. Redigerat 25 juni 2006 av simon__ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
I C O N (oregistrerad) Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 Då skulle ju kortet jag länkade till funka alldeles utmärkt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 Eller M-Audio 24/96 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 annars finns ju Cubase System 4 för en billig peng!! lite ProTools koncept med hårdvara och mjukvara i ett paket!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kempor Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 eller varför inte e-mu 1820m, kostar nu bara ca 4500kr, då får du en hel del in o utgångar som kan vara bra om du vill expandera din rigg (köp helt enkelt till fler mic preamps). AD omvandlarna ska vara grymma, läs recension i studio (fast det var inte "m" versionen som är den bättre). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
simon__ Postat 26 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 26 juni 2006 okey.. låter bra.. me cubase programet gåre.. att lägga in music från någon skiva.. lr måste man göra music ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adama Postat 26 juni 2006 Dela Postat 26 juni 2006 eller varför inte e-mu 1820m, kostar nu bara ca 4500kr, då får du en hel del in o utgångar som kan vara bra om du vill expandera din rigg (köp helt enkelt till fler mic preamps). AD omvandlarna ska vara grymma, läs recension i studio (fast det var inte "m" versionen som är den bättre). http://www.thomann.de/thoiw5_emu_1820m_dig...m_prodinfo.html ännu billigare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
simon__ Postat 5 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 5 juli 2006 nångång om ja vill ha mixer va är det för kabel man använder.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 juli 2006 Dela Postat 7 juli 2006 måste man göra music ? va? 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
simon__ Postat 9 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 9 juli 2006 vad för kabel har man från ljudkortet till mixern Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
killen_med_skorna Postat 11 juli 2006 Dela Postat 11 juli 2006 rca-rca, tele-tele eller rca-tele kanske? det beror förstås på vilka in/utgångar som finns på respektive.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bebopkeys Postat 11 juli 2006 Dela Postat 11 juli 2006 rca-rca, tele-tele eller rca-tele kanske? det beror förstås på vilka in/utgångar som finns på respektive.. Finns hos radio och Tv-handlare för en billig peng. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
simon__ Postat 12 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 12 juli 2006 okej.. ansluter man inte till sterio in gångarna på mixern.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
simon__ Postat 12 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 12 juli 2006 gåre me en.. Mini Tele (stereo) - Dubbel RCA, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
simon__ Postat 15 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 15 juli 2006 brukar de följa med usb cabel till de ljudkort man bestäler.. hade tänkt mig lexicon omega. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.