Scratch Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 (redigerat) Hej och tack för en bra och lärorik sajt. Jag är en kille som sysslat med musik i runt 10 år. Dock med instrument som gitarr, bas och piano. Har alltid varit en fantast av 60/70-tals musik men har i år lärt mig lyssna på annan musik, trance och vad allt heter. För nån vecka sen besökte jag en vän och fastnade vid hans mixerbord som var kopplad till hans laptop. Han gav mig en snabb beskrivning om hur just hans mixerbord fungerar och även programmet Traktor DJ Studio 3. Sedan dess kan jag inte sluta tänka på att införskaffa mig ett mixerbord och de tillbehör som behövs för att kunna spela på egen hand. Jag är inte ute efter att spela på klubbar men vem vet vad framtiden erbjuder, men just nu koncentrerar jag mig på att förstå musiken. Enligt min vän så kostar det mixerbordet jag använde runt 2000:- och är av märket "DJX" (eller något liknande). Om ingen annan här har bättre råd för en nybörjare som mig så köper jag mig det mixerbordet inom ett par veckor. Är 2000 kr tillräckligt för ett bra mixerbord? Behöver jag något slutsteg även om jag spelar musiken via datorn? Och isåfall, vad koster ett någorlunda bra slutsteg? En annan viktig fråga. Jag har två högtalare av billig prisklass men som fungerar bra med annan musik. En ren gissning är att de ligger på runt 200 watt. Räcker det för att få fram ett bra ljud eller ska jag fokusera mig på att köpa nya högtalare i samma veva som mixerbordet? Högtalarna är just nu kopplade till en sunken stereo, men vill koppla om dem till datorn nu istället. Då sladdarna från stereon är av koppartråd så förstår jag att jag behöver köpa någonting extra för att kunna koppla dom till datorn, men vad? Även en annan fråga. En DJ på en klubb har speciella hörlurar där han hör musiken som ska spelas efter låten som går i bakgrunden. Vad är ett rimligt pris för någorlunda bra lurar? Måste man ha såna lurar när man mixar? Anledningen till frågan är att jag just nu testar och försöker lära mig i Traktor Studio men har inte lyckats med att kunna spela musik från datorhögtalarna samtidigt som jag lyssnar på en annan låt i mina klassiska hörlurar? Är det ens möjligt att spela två låtar samtidigt, lyssna på den ena via högtalarna och den andre via de klassiska hörlurarna utan att köpa något nytt till datorn? Har de tre vanliga uttagen i datorn (Mic, Hörlurar/Högtalare samt ett rosa uttag som jag inte vet vad man använder till. Det kanske svårt att förstå vad jag menar och isåfall ska jag försöka förklara igen. Musikaliskt har jag bra gehör, rytmkänsla och mycket annat som kan krävas för att mixa ordentlig musik. Eftersom jag inte är riktigt inne på vad alla genrer inom "technon/trance" etc. heter så vore det juste om någon här kan ge förslag på musik med mycket bas, få melodislingor och lite mer psykadeliskt stuk? Men helst ingen sång... Skulle vara tacksamt med synpunkter om vad jag bör tänka på för att i framtiden kunna vara en duktig DJ-värd, om jag skulle komma på tanken att spela inför andra. Mycket av det jag skrivit/frågat kanske det redan står om i andra trådar på forumet och då hade det varit trevligt med länkar dit. / Johannes Redigerat 22 juni 2006 av Scratch Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 välkommen! o hoppas nån har svar på alla dina frågor 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Som DJ på klubbar har man inga speciella hörlurar, det som kallas DJ-lur är ett par helt vanliga lurar förutom att bygeln är konstruerad så att man enkelt kan vrida bort ena luren för att kunna referenslyssna ut mot PA't. Vilken kanal du vill lyssna på styr du i det här fallet från Traktor-programmet, spelar du med traditionell utrustning så sitter cue-knapparna direkt på mixerbordet. Du kan få ett bra två-kanaligt mixerbord med crossfader begagnat för under 1000 kronor på internet. Dina högtalare duger helt säkert till hemmabruk men för att kunna cue-lyssna så behöver du antingen dubbla ljudkort eller ett ljudkort som stöder den typen av användning. Jag använder personligen inte dator när jag DJ'ar, även om jag funderar starkt på att uppgradera mig till det formatet, utan jag spelar med traditionella media som CD och vinylskivor. Men fråga din polare som ju använde datorn som DJ-verktyg och försök skaffa liknande utrustning som honom, då kan han ju hjälpa dig om något krånglar också... Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scratch Postat 22 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 22 juni 2006 Se där. Då kan man vänta med att handla in hörlurna innan resten av samlingen är köpt. Cue-lyssna? Jag antar att det är samma sak som att lyssna i hörlurarna samtidigt som man spelar en annan låt i stereon. Jag har ett Realtek AC97 som ljudkort där det finns tre uttag, ett grönt, rosa och blått. Efter jag nu läst igenom en del trådar på forumet så har jag förstått att man behöver ett ljudkort med två "line-out" -uttag (grönt, orange) så i mitt fall får det bli att köpa mixerbordet tidigare än anat. Gällande det med slutsteg, behövs det i mitt fall? Och vad är ett rimligt pris för ett begagnat helt okej slutsteg? Tack för att du svarar på mina frågor. Fredasp: Tack för välkomnandet 🙂 /Johannes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Cue-lyssning är mycket riktigt detsamma som att överlyssna den låten du ska spela efter den som ligger ute i systemet. Med "cue" menas den punkten på en låt där du vill att den ska börja spela "cue-lyssning" innebär alltså att hitta en vald punkt på en låt - pausa låten, hitta scratchtempo och pitcha/gaina låtarna så dom passa ihop perfekt. Du behöver inget slutsteg hemma...om du har ljud ut från din dator på ett tillfredställande sätt så ska du inte lägga ner pengar på ett slutsteg, en vanlig Hi-Fi-förstärkare eller en ministereo är ju ett slutsteg i sig. Slutsteget är det sista steget mellan ljudkällan och högtalarna som ofta är inbyggt i ett hemmasystem. Jag är fortfarande nyfiket på vilken typ av musik du vill spela. & du behöver ett ljudkort med dubbla utgångar så du kan börja kolla på mixer nu, men lägg absolut inte ner mer än 1000-lappen, du kan ju upptäcka att du inte alls tycker att det är roligt att mixa och såna här grejer tappar värde mellan ägare och år. Keep rockin' //The Danster Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scratch Postat 22 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 22 juni 2006 Tack för att du svarade fullständigt. Måste ju säga att jag inte har någon kunskap om DJ-grejjer. Det är en helt ny värld för mig. Vad menar du med pitcha/gaina och scratchtempo? Gaina låter som om det vore volymen och scratchtempo antar jag är detsamma som sync, eller? Det låter bra att jag slipper lägga pengar på ett slutsteg.. tajt nog. Jag har förstått att jag har mycket att lära och att det inte bara är att trycka på några knappar som jag trott tidigare. Jag gillar tung bas men utan allt för många melodislingor. Har ingen kunskap om trance och vad allt heter. Men det är något jag ska forska i mer med start ikväll. Lev väl /Johannes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Scratchtempo är det tempo som du scratch/freestylemixar in en låt i...kan ibland vara samma tempo som referenslåten - ibland dubbelt eller halvt men alltid anpassat till referenslåten, d.v.s den låt som spelas innan den låt du vill mixa in. Gain är i princip en låts volym, gainratten ökar volymen på låten beroende på eq-instälningar, så det är med gainratten du anpassar två låtars volym till varandra. Spelar du med mp3'or så är detta viktigt eftersom mp3'or ofta är kodade i olika kvalitet och kan variera väldigt mycket i volym. Du vill inte att två låtar ska skilja märkbart i volym, så lär dig att anpassa volymer med hjälp av gainkontrollerna. Att EQ-mixa med 3-5 bands EQ är överkurs - något som proffsjocks använder sig av för att Killa låtars basregister i mixar. På avancerade DJ-mixers finns ofta killswitchar, transformerknappar och reversefaders för att göra framträdandet än mer snyggt. Avancerade jocks som jag behärskar dom här teknikerna utan dedikerade knappar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cloudsurfer Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 Jag vet inte om detta går i traktor, men i sam2 så brukar jag mute:a själva sam och lyssna på låten i nån annan mediaspelare...mutar bara sam för migsjälv och inte utåt. Vet inte om det funkar men men... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Finito Postat 25 juni 2006 Dela Postat 25 juni 2006 Lyssna på vad Danny Cort säger 🤪 Precis allt vad jag sku ha sagt och jag har jobbat som dj över 10 år. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
He3L1uM Postat 15 september 2006 Dela Postat 15 september 2006 Eftersom jag inte är riktigt inne på vad alla genrer inom "technon/trance" etc. heter så vore det juste om någon här kan ge förslag på musik med mycket bas, få melodislingor och lite mer psykadeliskt stuk? Men helst ingen sång... ett litet tips för dig som gillar bas och få melodislingor så tycker jag att du ska kolla in breakbeats testa och lyssna på internetradion här: http://www.nuskoolbreaks.co.uk/portal.php på https://www.beatport.com/ kan du förlyssna på många olika stilar innom dansmusik idag, och köpa låtar i 320 .mp3 lr .wav, tryck på genres uppe till vänster och välj och vraka, mitt tips är breaks =) här: http://www.breakbeatonline.com/index.php finns långa previews på de låtar du kan köpa där, mkt kul att lyssna på. http://www.ibreaks.co.uk/index.html <--- mera radio och annat kul =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 16 september 2006 Dela Postat 16 september 2006 Annars är AbletonLive+en skön midikontroller ett tips:P Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khazad Postat 16 september 2006 Dela Postat 16 september 2006 Annars är AbletonLive+en skön midikontroller ett tips:P du glömde tålamod+tid 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 23 september 2006 Dela Postat 23 september 2006 (redigerat) Sedan dess kan jag inte sluta tänka på att införskaffa mig ett mixerbord och de tillbehör som behövs för att kunna spela på egen hand. Materialism är en av dom sköna symptomen man får när man koverterar till djizm. 😏 Redigerat 23 september 2006 av marc Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SyntaxError Postat 23 september 2006 Dela Postat 23 september 2006 Annars är AbletonLive+en skön midikontroller ett tips:P Haha jag gillar att du alltid är lika snabb som jag att snacka upp ableton. Vi kanske ska ta betalt av företaget? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khazad Postat 23 september 2006 Dela Postat 23 september 2006 Sedan dess kan jag inte sluta tänka på att införskaffa mig ett mixerbord och de tillbehör som behövs för att kunna spela på egen hand. Materialism är en av dom sköna symptomen man får när man koverterar till djizm. 🙂 det skulle inte förvåna mig om alla i detta land är sjukt beroenda av nya prylar... så det kanske kommer väl med födseln... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 23 september 2006 Dela Postat 23 september 2006 Sedan dess kan jag inte sluta tänka på att införskaffa mig ett mixerbord och de tillbehör som behövs för att kunna spela på egen hand. Materialism är en av dom sköna symptomen man får när man koverterar till djizm. 🙂 Tyvärr är inte ett gediget kunnande om populärmusik och god musiksmak ett symptom som dom allra flesta jocks får. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.