Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena Hejsan!

Har tänkt att köpa en ny mus till datorn. Har tittat på razor copperhead och logitch g5. Båda dessa möss har extra knappar på sidorna. Kan man utnyttja dessa i ljud redigerar så att man t ex kan använda en knapp som delete knapp och en som play.

Har gjort lite sökningar på google men har inte hittat något direkt.

Vore fint om nån kunde hjäpla 😲 !

Annons
Postat

Visst kan du det, i fallet med Logitech följer det med ett program där du fritt kan ställa in knapparnas funktioner.

Ett tips är att köpa en bra musmatta om du inte redan har en. Min personliga favorit är Func Surface.

/Majken

Postat

Tack för snabbt svar.

Har mus mattan en stor roll i det hela också, vad gör den för skillnad? 😲

Postat

Musmattan har en väldigt stor roll, hur konstigt det än kan låta. En bra musmatta för optiska möss är gjord i något halvhårt metall/plastmaterial som går att hålla rent genom att handdiska. Ytan ska vara lätt skrovlig och göra att teflonfötterna på musen glider lätt.

När man provat en "riktig" musmatta vill man aldrig nånsin gå tillbaka till att köra direkt på skrivbordet eller en svettig gammal tyg-musmatta. Med en bra mus och musmatta blir precisionen så bra att man dessutom kan dubbla pekarhastigheten. Det gör att man kan göra väldigt små och fina rörelser med musen vilket är snällt mot musarmar.

Här är min personliga favorit eftersom den har två helt olika ytor:

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=FUNCBL

Det låter kanske som att jag predikar men det gör verkligen skillnad. Musmattan är den datorpryl som de flesta aldrig ämnar en enda tanke samtidigt som det kanske är en av de billigaste förbättringarna.

/Majken

Postat (redigerat)

Jag älskar min Apple Mighty Mouse. Scroll-kulan är helt fantastisk i arrangemangsfönstret i logic, scrolla i 360 grader.

mighty-mouse.jpg

Redigerat av Phobos
Postat

Tack åter igen för svar 😲 !

Ska kolla vidare på det här med mus och speciellt mus matta 😮 !

Hej jeh 😕

Postat
Jag älskar min Apple Mighty Mouse. Scroll-kulan är helt fantastisk i arrangemangsfönstret i logic, scrolla i 360 grader.

Aldeles på tok för få knappar! 😱 - Jag blir tokig om jag inte har forward/back knappar utöver de vanliga två musknapparna. Sedan måsta man väl lyfta pekfingret för att kunna högerklicka? Jag skulle bli tokig på en sån mus 😱

Nej, jag kör för tillfället på ett riktigt rymdskepp till mus istället:

logitech-mx1000-kep-4-middle.jpg

/Majken

Postat

Aldeles på tok för få knappar! 😱 - Jag blir tokig om jag inte har forward/back knappar utöver de vanliga två musknapparna. Sedan måsta man väl lyfta pekfingret för att kunna högerklicka? Jag skulle bli tokig på en sån mus 😱

/Majken

Håller med, den där macmusen är ganska jobbig och lite för enkel för sitt eget bästa, har kört en del med sådana möss via kurserna...

Men om någon annan tycker att det är bra, så 😛

Postat

/Majken

Jag har ett par såna musar när jag spelade datorspel flitigt. Korkad som jag är så fick spelvreden ta över för många gånger och slagit dom ur funktion 😛

Nu för tiden när jag bara sysslar med musik så känns en sån lite overkill. Den är ju trots allt inriktad till datorspel. Fram/bak knapparna är riktigt härliga men en sån modell kostar väl uppåt 300 kr och över. Jag skulle säga välj en enkel optisk mus med scroll så slipper du betala så mycket.

Postat

Aldeles på tok för få knappar! 🙂 - Jag blir tokig om jag inte har forward/back knappar utöver de vanliga två musknapparna. Sedan måsta man väl lyfta pekfingret för att kunna högerklicka? Jag skulle bli tokig på en sån mus 😉

/Majken

Räcker inte fyra knappar och en scrollkula för dig?

Vad gäller att lyfta pekfingret så gör man ju det automatiskt och när man väl är van funkar det klockrent. Har aldrig märkt av det faktiskt.

Postat (redigerat)

Här är min:

mouse2.jpg

(Trådlös optisk MS-mus)

Redigerat av Linus
Postat

har en razer diamondback med 2st extra programerbara knappar... grym, grym precision. Dessutom får jag ett litet övertag när jag spelar battlefield...

finns på teknikmagasinet...

Den musen har förövrigt vunnit hur många editors choice som helst...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.