Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det något sätt att göra en balanserad anslutning mellan obalanserade RCA-utgångar och XLR alt tele-ingångar? Någon sorts adapter, omvandlare eller annat?

Annons
Postat

Man tjänar alltså bara på att använda en DI-box vid kabellängder över 10m? Om man som jag behöver ca 3m, är det någon mening då? Hur stor blir skillnaden i ljud vid anslutning ljudkort-studiomonitorer med balanserad resp obalanserad anslutning?

Postat
Man tjänar alltså bara på att använda en DI-box vid kabellängder över 10m? Om man som jag behöver ca 3m, är det någon mening då? Hur stor blir skillnaden i ljud vid anslutning ljudkort-studiomonitorer med balanserad resp obalanserad anslutning?

Om du har normal "hemstudioutrustning" så har det ingen betydelse om du kör balanserat eller obalanserat på en tremeterskabel. Det skadar naturligtvis inte, men är inget att anstränga sig för.

Postat

Om du har normal "hemstudioutrustning" så har det ingen betydelse om du kör balanserat eller obalanserat på en tremeterskabel. Det skadar naturligtvis inte, men är inget att anstränga sig för.

Förutsatt att du har obalanserade kablar av BRA kvalitet, dvs ordentlig skärm, bra kontakter osv.

Postat

Om du verkligen vill köra balanserat så byt ljudkort till ett med balanserade ingångar.

Är det så att du har problem med brumm eller nått? Eller är det bara så att du har hört att det är bättre att köra balanserat?

Är inget trasigt så fixa det inte.

Kolla istället om du kan separera dina ljudkablar från dina elkablar. Om du skall korsa el och ljudkabel så korsa dem 90grader.

Postat

Vad definerar ni som hemstudioutrustning? Har ett par Event ASP8 och ett Delta 1010lt ljudkort, och vill naturligtvis kunna utnyttja ASP8:ornas kapacitet så långt det är möjligt.

Postat
Vad definerar ni som hemstudioutrustning? Har ett par Event ASP8 och ett Delta 1010lt ljudkort, och vill naturligtvis kunna utnyttja ASP8:ornas kapacitet så långt det är möjligt.

Fast du får inte bättre ljud med balanserade kablar, om det inte är så att du har problem med typ brumm eller störningar.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Bättre. Jag definierar det så här.

Starkare signal, +4, SNR är mycket bättre. Viktigt om du kör saker ut/in i datorn, typ externa effekter.

Störningar. På 3 meter har man ganska mycket saker. Troligen elkablar, gitarrkablar, BILDSKÄRM, monitorer, massa annan aktiv elektronik...

Så, bättre betyder att trots att man inte har störningar nu, får man inte det heller i framtiden.

Prisskillnaden mellan ljudkort med balanserat och obalanserat är minimal. Största delen av alla externa effekter är balanserade.

Postat

DrHans: Jag har inte problem med brumm eller störningar, utan vill helt enkelt vara säker på att jag får det bästa ljud jag kan ur mina monitorer.

Postat

Det gäller alltså anslutning av ljudkort till studiomonitorer, och tyvärr har ju inte Delta 1010lt blanserade utgångar, däremot 2 balanserade ingångar.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Har du obalanserat i ena ända är det helt samma. På 3m lönar det sig inte att konvertera med en DI box, om inte den är aktiv, och isåfall är det en bra fråga om ljude blir bättre eller sämre... Skulle du däremot redan ha balanserade in/utgångar, sku det vara tokigt att inte utnyttja det.

Sen när du har balanserat ljudkort, ska du köra allt balanserat. Until then.

Postat
DrHans: Jag har inte problem med brumm eller störningar, utan vill helt enkelt vara säker på att jag får det bästa ljud jag kan ur mina monitorer.

Se då bara till att du har bra kvalité på kablarna. Strunta i att börja strula med en massa annat om du inte har problem för då kanske du får det.

Postat

Obalanserat ljudkort --> monitorer.

Bör fungera utmärkt, utan problem och störningar. Möjligen kan du få problem att signalen blir för svag för monitorerna så att de inte ger full effekt. Borde dock fungera fullt ut, men det är ju bara att prova.

Koppla kabeln så här:

1) i ljudkortet:

signal --> signalledaren

jord --> skärm

2) i monitor

signalledaren --> pin 2 i xlr eller spetsen

skärm --> pin 3 i xlr eller ringen

koppla inte in höljet / pinne 1

Dra elkablarna till monitorerna så att de hämtar ström från samma uttag som datorn. Datorer skall vara anslutna till jordat uttag om det överhuvud taget är möjligt (bärbara datorer kan vara anslutna ojordat). Har du inget jordat i närheten skulle jag rekommendera att du ringer på en elektriker som ordnar det. Det är en enkel o billig livförsäkring både för dig och utrustningen. Och ger som bieffekt mindre störningar. Köp ett överspänningsskydd också, sällan det är problem i städerna men om det blir problem kan det bli dyrt. Några hundralappar hos Clas Olsson.

Behovet av balanserat är överdrivet. När du kör på linjenivå brukar det inte spela någon större roll så länge det är en relativt liten uppsättning av saker, typ en mindre hemstudio. I större anläggningar, mobilt, för svaga signaler eller långa kablar använder man balanserat av nödvändighet -- det brummar och stör annars. Och sen finns det de där uppkopplingarna där allt bara strular och enda lösningen är balanserade ledningar och transformatorer emellan. Det brukar märkas dock.

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.