Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skulle vilja veta vad den färgningen av ljudet innebär... Vad är det för typ??

Hur låter resultatet, om man kör samma sång genom olika micpre's??

Om jag vill spela in sång och få ett "sound", vilket del i kedjan är det jag skall kika på?

Mic - micpre - kompressor - eq (eller är det mic - pre - eq - kompr.? Eller annat??)

En liten fråga vid sidan om,, "färgar" olika puffskydd på olika sätt?

Annons
Postat

Färgningen kan vara flera saker, både variationer i frekvensrespons och i transientrespons och annat. Helt enkelt det som gör att vissa preampar blir omtyckta medan andra blir avskydda... 😕

Olika puffskydd har jag inte märkt några skillnader på, men jag har inte jämfört dem direkt mot varandra. Har tänkt göra lite inspelningar med alla varianter av puffskydd nu i samband med nästa omgång testinspelningar med mikrofoner - och lägga upp på testsiten, i en ny avdelning där (något jag har tänkt göra ända sedan förra omgången inspelningar i början av året... :rolleyes: ).

Ett sound kan du skapa på olika sätt. Jag föredra själv att spela in rent och bara låta micen färga vid inspelningstillfället - och gör alla andra saker vid mix, men det finns ju många olika sätt att jobba på, så det är inte nödvändigtvis det som fungerar bäst för dig...

Postat

Tänk vad skönt om man kunde genom lite enkel guidening komma fram till vilken utrustning man skall kolla på...!

Jag försökte att skapa en sorts regelverk för att hjälpa MTB-nissar att komma fram till vilken typ av cykelram man skulle välja... Men tusna vad snabbt det blev extremt många parametrar!

Men det hade varit väldigt bra!

Om vi bara kan definiera alla parametrar som kan tänkas för respektive enhet. Värme, kyla, detaljrikedom,, ja typ sådant...

Dock,, beskriv gärna "färgens" nyans..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.