Jump to content
Annons

öva, öva, öva

Fruppe69 (oregistrerad)

Recommended Posts

Fruppe69 (oregistrerad)

Snälla skriv inte "öva, öva, öva" när någon frågar hur man blir duktig på att göra musik, DJa, mixa och liknande. Det är genuint värdelös information, att man blir duktig av att öva.

Ni kan inte själva, ni har inget konkret att komma med - fine. Men var då hellre tysta.

Ok?

Jag får ont i öronen.

Dela på andra sajter

Annons
hahaha 🙂

näh du har rätt. Man kan bli bra på en gång.

Exakt..

Det var ett inlägg jag skrev tidigare idag om en kille som ville bli dj och det lät på honom att man blir det på stört om man bara visste hur.

Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Men herregud, detta är värre än jag trodde...

Finns det någon som behöver upplysas om att övning ger färdighet, tror ni?

Sida upp och sida ner, alltid?

Dela på andra sajter

Men herregud, detta är värre än jag trodde...

Finns det någon som behöver upplysas om att övning ger färdighet, tror ni?

Sida upp och sida ner, alltid?

Haha...jag lämnar denna meningslösa diskussion av en trollare.

Går och övar, övar och övar. Gör något kreativt med mitt liv.

Dela på andra sajter

Jag tycker det är tråkigare med alla trådar som poppar upp varje dag. Där någon vill betala absolut så lite som möjligt men ändå skall det vara riktigt bra grejer.

Ett gitarrpaket med gitarr, sladd, stärkare, case, plektrum för 1795:-

Eller frågar om vilken utav dom billigaste mickarna han ska köpa. Nöjer sig inte med ett svar, utan ska sen börja älta hur pass bra den är.

Dela på andra sajter

Vaddå öva?

Jag läste då bara en bok om hur man lär sig nyckelharpa... Och ja, några såg kanske i två trådar hur det gick... 🙂

EDIT:

Nu ska jag läsa kapitlet om "hur du gör en miljon på din musik"

Redigerat av Umemagnus
Dela på andra sajter

Har man varit några år på detta forum och ser att samma frågor ideligen dyker upp.. Och man med många års erfarenhet känner igen sig själv så blir det lätt att man säger "öva, öva öva"..

Man blir bra less på all newbeez som verkar tro att det finns en "tryck på knappen" lösning på allt.. Den faktiska sanningen är att färdighet kommer med övning. Så är det bara.. Öva, öva öva.. Och ge inte upp!!! 🙂

Dela på andra sajter

Vaddå öva?

Jag läste då bara en bok om hur man lär sig nyckelharpa... Och ja, några såg kanske i två trådar hur det gick... 🙂

EDIT:

Nu ska jag läsa kapitlet om "hur du gör en miljon på din musik"

Gör en miljon vad?

Rotationer på stämskruvarna på nyckelharpan 😛

(har de stämskruvar, har ingen aning)

Dela på andra sajter

Grejjen med det där Öva öva öva är att det finns många trådar här på forumet där folk frågar t.ex varför deras mixar inte blir så lajban. Du kan ju inte mer än tala om för dem hur verktygen fungerar, vad de gör. Det finns inga lagar som säger. Kompressorn på 1:4 och 45 ms i release. Kapa vid 560 hz. Därmed får man "ge apan" verktygen och se vad den kan göra med dem. Visst, man kan ju dra vissa riktlinjer, så som mixskolan i studio. Men får man inte chans att öva själv kommer man inte utvecklas själv heller. Så ser i alla fall jag på saken.

Vidare tycker jag givetvis att man bör undvika att bara svara Öva, eftersom det kan finnas mer saker som kan vara aktuella i de olika fallen.

Dela på andra sajter

mitt inlägg var ren ironi...

det är ju lite svårt att öva om man inte vet vad man ska öva på... 😉 inte speciellt konstruktivt..

jag har själv inte kollat runt så mycket här på sista tiden och således inte sett nåt sånt svar...

Men jag tror väl inte att alla skriver så hela tiden. så det är väl bara att strunta i dom svar som man inte gillar... 😉

Dela på andra sajter

På väldigt många frågor är det faktiskt ett bra svar...hur ska man bli bättre på något om man inte övar? Det finns ingen "gyllene medelväg", du kan inte bli bättre på att spela gitarr, lägga kompressor eller på att jonglera bara genom att sitta på ett forum och bli irriterad på de svar du får. 😉

Dela på andra sajter

Alltså det beror ju på hur frågan är ställd och så. Om nån undrar hur man blir en duktig gitarrist eller hur man får kontroll över FM-syntes eller hur man får mixen att inte vara en enda stor gröt så är det ju faktiskt så att till stor del är det övning som krävs. Visst kan man ge vissa handfasta tips (köp en gitarrbok, lär dej teorin bakom FM-syntes, använd EQ och panorering för att separera instrumenten etc) men ofta så är det sånt som frågeställaren redan känner till... de kanske verkligen tror att det finns något mer som de har missat som skulle göra det hela enklare, och isåfall så får man väl svara att nä tyvärr, det du saknas är övning. 😉

Dela på andra sajter

Snälla skriv inte "öva, öva, öva" när någon frågar hur man blir duktig på att göra musik, DJa, mixa och liknande. Det är genuint värdelös information, att man blir duktig av att öva.

Ni kan inte själva, ni har inget konkret att komma med - fine. Men var då hellre tysta.

Ok?

Jag får ont i öronen.

Kan du referera till någon tråd som gav dig inspirationen till den här tråden?

Dela på andra sajter

Att skriva melodier kan jag nog inte säga att jag blivit bättre på sedan jag först började med att göra musik. Det känns som att den biten baseras mestadels på hur musikalisk man är helt naturligt i grund och botten.

Jasså? Jag tycker definitivt att jag har mycket lättare för att skriva bra melodier nu än för ett par år sen... jag har lärt mej vad som tar fram känslan jag vill ha, hur man skriver en vers och refräng som passar ihop, hur man med lite paus och frasering kan undvika arpeggiofällan, etc...

Samtidigt så kanske jag kan hålla med om att melodikänsla på ett sätt är nåt man har eller inte har - eller snarare, olika personers melodikänsla ser olika ut, det är därför man så lätt kan känna igen vissa låtskrivare. Kanske är det snarare så att man lär sig att upptäcka mer och mer av ens melodiförråd genom att öva öva öva?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.