Duende Postat 21 juni 2006 Dela Postat 21 juni 2006 Hejsan Kan någon tipsa om en bok om ljudteknik som talar om mikplasering,redigering,mixning,mastring dvs något väldigt omfattande. har inte hittat någon bok som inte varit en besvikelse. MVH Honnerich H 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Lite svårt att hitta någon som täcker allt. Det finns specialare för de olika saker. Bob Katz "Mastering Audio" anses väl vara bibeln för mastering. Som vanligt måste böckerna följas upp med att man provar och lysssnar själv för att få en förståelse. Och tyvärr har böckerna inte en ljudfil eller annat som man kan jämföra med. Inte heller finns det allt för många böcker som är upplagda som en kurs där man praktiskt tar sig igenom de olika stegen. (Vill du lära dig Cubase i steg så finns dock det visst ett skojigt nummer ute just nu...) Sedan måste jag lägga till att det inte finns något "så gör man"-spår, eftersom tekniken och smaken ändrar sig med tiden. Öva och lyssna... Vill man läsa lite innan man har hunnit skaffa alla de perfekta böckerna så kan man ju ägna sig åt en del information från nätet. Shure har en del bra material som ger en del grundläggande information, t.ex. mickplacering. Kanske kunde vara något? Mics and multitracks Audio signal processor Mics in music studio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Rekommenderar gärna Ljudinspelningens ABC av Lennart Zetterberg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Rekommenderar gärna Ljudinspelningens ABC av Lennart Zetterberg.Word! Dessvärre är den helt slutsåld. Adlibris Titeln har utgått ur sortimentet. Bokus Status: Definitivt slut. Internetbokhandeln Slutsåld hos grossist eller förlag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Bob Katz bok är bra, men ganska filosofistkt inriktad mot just mastering. Inte nåt där man får direkta vinkar till inspelning och sånt. Kolla Amazon, där hittade jag mina. Med att söka på Katz' bok ger den rekommendationer där du hittar just inspelningsrelaterat också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellhoff Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Du kommer att klara dig jävligt bra till en början på Ljudinspelningens ABC av Lennart Zetterberg. Jag ser att några tidigare rekommenderat den och jag kan inte göra annat än att hålla med till fullo! Den går verkligen in på ALLT grundläggande och beskriver på ett lättförståeligt sätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 26 juni 2006 Dela Postat 26 juni 2006 Rekommenderar gärna Ljudinspelningens ABC av Lennart Zetterberg.Word! Dessvärre är den helt slutsåld. Adlibris Titeln har utgått ur sortimentet. Bokus Status: Definitivt slut. Internetbokhandeln Slutsåld hos grossist eller förlag. definitivt WORD på det!! jag köpte ett av de sista exen i sverige!! ruggigt bra bok med fräcka bilder! en annan är också digital ljudinspelning i ett nötskal, en "..for dummies"-bok som tar upp väldigtmkt o väldigt bra den med! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Duende Postat 26 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 26 juni 2006 tack för svaren. Synd bara att den "bästa" boken inte finns att köpa längre. Skall föresten till Göteborg Tis-Ons, finns det några bokförsäljare som kan tänkas ha den? Henrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 26 juni 2006 Dela Postat 26 juni 2006 sätt in en annons på typ vendolin eller blocket. Kanske ngn som vill sälja sitt ex. Jag skulle dock aldrig göra det 😎 Ljudinspelningens ABC är grym. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mp3chrille Postat 26 juni 2006 Dela Postat 26 juni 2006 (redigerat) Tjena gubbar! Jag var ute på nätet och letade och vad fann jag... 😉 Är det denna ni talar om eller... http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902...5432597ab557049 ...och inte var den dyr heller 😳 /Mp3chrille Redigerat 26 juni 2006 av Mp3chrille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Humor Postat 26 juni 2006 Dela Postat 26 juni 2006 HAr en bok som jag fått av "svärfar" som heter Modern recording techniques. Hur "modern" den är idag kan man ju ifågasätta då den inte tar upp datorinspelning så mycket. Däremeot är det mycket info om mickplaceringar frekvenskurvor och vad olika mikrofoner passar till. Det tar också upp hur ett stort inlinebord fungerar, typ SSL, neve. Kanke lite fel bok men det den tar upp är väldigt bra. 😳 /Filip Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 27 juni 2006 Dela Postat 27 juni 2006 HAr en bok som jag fått av "svärfar" som heter Modern recording techniques. Hur "modern" den är idag kan man ju ifågasätta då den inte tar upp datorinspelning så mycket. Däremeot är det mycket info om mickplaceringar frekvenskurvor och vad olika mikrofoner passar till. Det tar också upp hur ett stort inlinebord fungerar, typ SSL, neve. Kanke lite fel bok men det den tar upp är väldigt bra. 🙁 /Filip fel tror jag den absolut inte är!! eftersom den tar upp såna viktiga grejjer!! bra bok! vem har skrivit den? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 5 juli 2006 Dela Postat 5 juli 2006 Rekommenderar gärna Ljudinspelningens ABC av Lennart Zetterberg.Word! Dessvärre är den helt slutsåld. Adlibris Titeln har utgått ur sortimentet. Bokus Status: Definitivt slut. Internetbokhandeln Slutsåld hos grossist eller förlag. Men herregud Linus! Jag trodde du var bra på datorer och att söka på nätet!?! 🙂 Det visade sig att de hade boken på Bokus i allafall. Fick hem den idag! Sommarläsning. Mmmmm... 🙂 Ljudinspelningens ABC Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 juli 2006 Dela Postat 8 juli 2006 Rekommenderar gärna Ljudinspelningens ABC av Lennart Zetterberg.Word! Dessvärre är den helt slutsåld. Adlibris Titeln har utgått ur sortimentet. Bokus Status: Definitivt slut. Internetbokhandeln Slutsåld hos grossist eller förlag. Men herregud Linus! Jag trodde du var bra på datorer och att söka på nätet!?! 😛 Det visade sig att de hade boken på Bokus i allafall. Fick hem den idag! Sommarläsning. Mmmmm... 😄 Ljudinspelningens ABC skumt. jag köpte den som kurslitteratur, o då berättade de på akademiboknhandeln att detta ex som jag har var det sista i sverige och norge!! dessutom kollade jag på ngn annan bokhandel, där det inte gick att få in den ens. om du h ar pengar, KÖP DEN! den är värd det . definitiivt! J Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Hallin (oregistrerad) Postat 8 juli 2006 Dela Postat 8 juli 2006 Jag gillar: "The mixing engineers handbook" av Bobby Owsinski "The art of mixing - A visual guide to recording" av David Gibson "Sound advice on mixing" av Bill Gibson och så vill jag verkligen få händerna på "Mixing with your mind" av Michael Paul Stavros. Den verkar mycket spännande. www.mixingwithyourmind.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mattssons Postat 16 juli 2006 Dela Postat 16 juli 2006 (redigerat) Håller helt med föregående inläggare! Bobby Owsinski har även andra bra böcker. Kul upplägg med många intervjuer. Tim Crich - Recording tips for engineers är också bra. www.musicbookplus.com (Us) har allt! även www.focalpress.com (Uk) Om du skriver ut allt från programmet "studiobuddy" har du en bra bok! Hälsningar /Tobias Redigerat 16 juli 2006 av mattssons Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hobbex2004 Postat 23 juli 2006 Dela Postat 23 juli 2006 Rekommenderar gärna Ljudinspelningens ABC av Lennart Zetterberg.Word! Dessvärre är den helt slutsåld. Adlibris Titeln har utgått ur sortimentet. Bokus Status: Definitivt slut. Internetbokhandeln Slutsåld hos grossist eller förlag. Men herregud Linus! Jag trodde du var bra på datorer och att söka på nätet!?! 😕 Det visade sig att de hade boken på Bokus i allafall. Fick hem den idag! Sommarläsning. Mmmmm... 😱 Ljudinspelningens ABC skumt. jag köpte den som kurslitteratur, o då berättade de på akademiboknhandeln att detta ex som jag har var det sista i sverige och norge!! dessutom kollade jag på ngn annan bokhandel, där det inte gick att få in den ens. om du h ar pengar, KÖP DEN! den är värd det . definitiivt! J Vill ngn köpa den av mig?Den är i nyskick, har bara bläddrat i den lite snabbt. Köpte den för en vecka sen men insåg att det inte riktigt var det jag var ute efter. Men den verkar väldigt bra av det lilla jag läste att döma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Rekommenderar gärna Ljudinspelningens ABC av Lennart Zetterberg.Word! Dessvärre är den helt slutsåld. Adlibris Titeln har utgått ur sortimentet. Bokus Status: Definitivt slut. Internetbokhandeln Slutsåld hos grossist eller förlag. Men herregud Linus! Jag trodde du var bra på datorer och att söka på nätet!?! 😄 Det visade sig att de hade boken på Bokus i allafall. Fick hem den idag! Sommarläsning. Mmmmm... 😆 Ljudinspelningens ABC LOL! Men herregud Lee! Jag kan söka på nätet, och Bokus hemsida säger fortfarande 'Definitivt slut.' 😮 Jag beställer väl inte en bok, som jag redan har, från Bokus? Bara för att testa om den är slut - som de säger att den är? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Den finns på cdon.com också. Tog 3 dagar att få hem 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.