Jump to content
Annons

Learn_Cubase (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Jaha bobogura tyckte visst att den kanske inte va så bra ändå kass prestanda tydligen hmm och kraschar märkligt. Det blir nog kanske att man stannar på PC ändå. Om man säger så här då, jag vet ju att det kommit nytt på macfronten så vilket spår ska man välja det gamla eller det nya intelläget och är det nån speciell maskin som man ska gå på eller för den delen akta sig för?

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har inte provat de nya intel-macarna så mycket än.

Själv har jag en Powermac G5 2*2.5 GHz med 3 GB RAM, kör det med en Presonus Firebox och Logic Express 7.1, det har aldrig krånglat.

Dela på andra sajter

Jaha bobogura tyckte visst att den kanske inte va så bra ändå kass prestanda tydligen hmm och kraschar märkligt. Det blir nog kanske att man stannar på PC ändå. Om man säger så här då, jag vet ju att det kommit nytt på macfronten så vilket spår ska man välja det gamla eller det nya intelläget och är det nån speciell maskin som man ska gå på eller för den delen akta sig för?

Ok jag ska inte säga att dom är kass... Men om man jämför med min lilla laptop så är jag inte så imponerad...ok

Datorerna jag snackar om är fullmatade med program, Protools, cubase, Logic pro, reason, live, mycket mjukvarusyntar och pluggpaket.

Kan bero lite på det kanske....

Tycker ändå att usb verkar riktigt slött.... konstigt

Min Protools lärare säger att mac inte är var de brukade va.... jag vet inte... 😉

Dela på andra sajter

Min Protools lärare säger att mac inte är var de brukade va.... jag vet inte... 😉

Ne, dom har blivit "förpcade"

hmm?

edit: ett extra "hmm?"!!!

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

Tror aldrig jag har läst så här mycket dynga i en och samma tråd, trots att det blev en PC vs Mac tråd till sist.

Jag tänker inte ge mig in i detta med slagträet utan vill bara klargöra några saker som ni verkar ha missat.

1. Burnin Sven: Som jag tipsade om innan: Testa Cubase på din PC. Funkar rätt bra också om du inte är helt fast i Logics tänk. Eller varför inte traska in i en macbutik och berätta ditt problem och be dom visa dig Logic på en Mac. Då får du chans att känna på nya Logic och Mac OS X och kan kanske lättare skapa dig en bild om det är intressant för dig att lägga pengar på.

2. Hegobald: Det är farligt att ge sig in i virusdiskussioner utan kunskap. Jag ger dig lite rätt i att det inte görs virus till Mac OS X för att det inte finns lika många användare, men det är inte hela sanningen. Mac OS X är säkrare än Windows! Fast det beror på vad du menar med säkerhet.

Jag skulle tolka det som den typ av säkerhet som påverkar normala användare.

Visst, det har kommit rapporter om saker som inte varit säkert i Mac OS X, men dessa hål kan bara utnyttjas om redanhar ett lokalt konto på maskinen i fråga, vilket väldigt få virusmakare har.

En annan skillnad i säkerhet är t ex de virus vi såg för något år sen som spreds från dator till dator bara du anslöt den till Internet skulle omöjligen kunnat spridas på Mac OS X (eller nåågot annat Linux eller Unix-system heller för den delen) och det beror på användarsystemet.

När du kör igång ditt Windows XP Home (som de flesta sitter med) så loggas du in som Administratör och alla ogram som startas får Admin-rättigheter vilkt gör det möjligt för ett virus att göra vad fan det vill.

Så är det inte på Macen. Alla konton är användarkonton där du måste autentisiera programmet med ditt Admin-lösenord för att kunna installera det. Och program du sedan startar får inte automatiskt dina rättigheter.

Och där, min gode Hegobald, har du fått en stor insikt till varför det inte finns virus på macen.

Jag tror det är väldigt måmga som skulle vilja se Apple bita i gräset på just denna fråga. Men det är inte enkelt nog för alla scriptkiddies att göra något.

Vi kommer säkert se ett virus för macen så småningom (de som tror att det aldrig kommer att komma är bara dumma) men jag tror Apple kommer täppa till de flesta hål snabbt.

Men att säga att OS X är lika osäkert som Windows grundar sig bara i okunskap.

Tjena moss!

Dela på andra sajter

för att citera mig själv i tidigare trådar så är det så med datorer och människor att de flesta problem till 99,9 procent är orsakade av användaren själv oavsett OS, en dator kan inte göra fel den gör bara som den blir tillsagd och blir den tillsagd att göra fel så gör den ju det i tron att den gjort rätt eftersom användaren/programeraren/tillverkaren  sagt åt den att göra det inget annat, allt annat är bara människor desperata inställning till att det är nån annans/något annat fel!

Så vad ni än ältar så kommer den bara att göra vad den blivit tillsagd att göra oavsett rätt eller fel för datorn/programmet är det bara rätt hur dumt det än är utfört!

Mac/Windows/linux/Unix det är oftast ert eget fel om den gör fel!

nu över till flaskan!

Jaha! Så när jag försöker öppna Internet Explorer efter en total omformatering och hela datorn hänger sig så är det jaaag som har gjort fel? Jaaa...Nu när du säger det så är det så uppenbart. Tack så mycket!

Redigerat av Pluffo
Dela på andra sajter

Tjena mr engineer tack för tipset ingen dum idé med äppleaffären som demar för mig. Men jag undrar just om dom på rak arm kan säga vad det är för skillnad mellan 5.2 för pc när det gäller audiodelen och senaste versionen för mac. Midi är inte min grej det blir som jag sa tidigare i tråden i det närmaste uteslutande EZ drummer som kommer närmast nån slags midihantering för mig. Skulle ju behöva lira in en låt och mixa och stå i för att få nån koll på eventuella fördelar med senaste Logic på mac och det tror jag inte skulle vara så populärt i butiken.

Cubase aldrig i livet har aldrig begripit mig på det och har slutat försöka för länge sen. Ja jag tror det var fan nästan 20 år sen jag såg det första gången har faktiskt ägt ett oxå men gav bort det.

Men tack ändå

Dela på andra sajter

Cubase aldrig i livet har aldrig begripit mig på det och har slutat försöka för länge sen. Ja jag tror det var fan nästan 20 år sen jag såg det första gången har faktiskt ägt ett oxå men gav bort det.

Förstå sig på? Nu förstår inte jag. Vilken är den senate versionen som du provat? ( Inte för 20 år sedan va? 😉 )

Annars finns fler program: Tracktion, Sonar, Digital Performer och Pro Tools för att nämna några. Är det absolut nödvändigt för dig att byta plattform? ( Visst, Mac är trevligt, men du verkar inte vara så sugen på att göra switchen själv. )

Edit: Nej, just det ja...Digital Performer har också blivit Mac-exklusivt 😄😄😄

Redigerat av Pluffo
Dela på andra sajter

Skulle ju behöva lira in en låt och mixa och stå i för att få nån koll på eventuella fördelar med senaste Logic på mac och det tror jag inte skulle vara så populärt i butiken.

De flesta "nya" macbutiker har oftast en proffsuppsättning med en G5a och tillhörande ljudkort och klaviatur med alla Apples programvaror igång för att kunna visa både Final Cut Pro som Logic Pro.

Det är kanske inte säkert att just den mac-butik du väljer att besöka har en gammal Logic-fantast men det finns säkert folk på detta forum som kan beskriva skillnaden från 5.2 tills nu.

Men jag har fortfarande inte stött på en macbutik som inte är intresserad av att du testar grejorna.

Som jag sa, gå in till en butik och fråga. De kan säkert ordna så att du får testa att spela in några spår ialla fall. Eller att du tar med dig några egna spår och mixar.

Kolla också med musikaffärer. Vissa har mac-stationer igång med Logic och dom butikerna har oftast kunnig personal.

Du verkar ju vara en person som lever mycket på känsla, så skaffa dig det då!

Själv har jag kört Cubase sen version 2.0 var det som gällde på Atari, men bytte till Logic när jag köpte min G5a med dubbla processorer. Cubase kunde inte ta nytta av min maskin så det blev Logic. Det tog ett litet tag, men nu har jag koll på det jag behöver. Men jag lär ig nya saker varje gång.

Om du nu är gjord av pengar så satsa på en Mac. Är du inte det så ta en koll på den senaste versionen av Cubase. Rätt fin den med....

Dela på andra sajter

Som sagt jag kör ju på Logic för att jag tycker att det finns en viss logik i det programmet som jag gillar och framför allt begriper mig på lite grann i alla fall. Men med risk för att bli tjatig så är som jag sa tidigare det mest troliga alternativet Pro tools.

Har kollat lite på nåt sx2 eller vad det hette och det var lika bedrövligt som då för 20 år sen. Körde Cakewalk ett tag oxå det pga. det knöliga upplägget i cubase men sen pukor och trumpeter så hittade jag Logic (fan finns det inga hjärtan och trycka dit i texten). Kom med mitt första ljudkort Guillemot Pro Isis det var grejer det öj öj.

Vad är det du inte förstår föresten Pluffo jaha du förstår inte att jag inte förstår mig på Cubase ok nu är jag med. Du kanske tycker att det är en baggis det här med att förstå sig på olika musikprogram och hur dom funkar. Då får jag nog säga grattis (skickar ett diplom 😉 ) då för det gör inte jag hör nog mer till de vanliga dödligas skara.

Nä tillbaka till utgångsläget: Emagic = svikers så är det och fram med en ny pc version nu för hundan jävla astrakan ätare 😄

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Hur svårt ska det vara att fatta att Apple vill ha bra proffsprogram till sina datorer? Det är en långsiktig strategi, man måste ha en Mac för att kunna köra Logic och det gör så att dom säljer mer datorer och just datorer är vad dom vill sälja mer av. Varför tror ni dom skapade iPoden? För att sälja in hela Mac-konceptet så klart.. Sen vart iPoden en sån megasuccé att dom bara var tvungna att göra iTunes till PC.... Kolla bara hur många som nu switchar från PC till Mac, bara att gå in på vilket Macforum som helst så fattar ni vad jag menar...

Och Emagicsnubbarna struntade nog helt och hållet att Apple skrotade PC-versionen, dom skrattade nog hela vägen till banken den dagen hehehheheheh....

Av samma anledning finns det ingen PC-version av Final Cut Pro, mindre strul, mer tid till att utveckla programmen så att dom fungerar optimalt med Apples egna datorer och Macmänniskor är mer benägna att köpa programmen än att använda crackade versioner....

Jag skulle säga att draget var genialt, för nu sitter det en massa PC-användare och tänker: "Hmmm jag kanske ska köpa en Apple dator nästa gång det är dags att köpa nytt?"..... Och istället för att få in 10.000:- får dom in minst det dubbla. Och nöjda kunder....

😉

Dela på andra sajter

Ja ja vi har hört det nu och kan man inte garva åt nåt annat än att gå till banken så får man väl springa där ganska ofta för att få nåt kul i livet 😏 . Själv tjänar jag bara cirkus 22 000 spänn i månaden men garvar och har skoj överallt inte bara på väg till banken 😉 . Ta fram en PC version nu för böveln jäkla astrakanätare sluta larva er förbaskade svikers macen duger ju fan bara som bojsänke eller brevpress 🙂 så det så 😄 .

Göran

Dela på andra sajter

Är det mig du menar så jo det kan du ge dig på så ofta jag kan och vid så ofta återkommande tillfällen som ges 🙂 ungefär som ja du vet eller så snyter jag bara en flock tusenlappar ur näsan för att testa om det stämmer det som sägs att Logic på Mac är helt alenarådande superfantastiskt och helt outstanding och att Emagic automatiskt därför är helt befriade från allt kundansvar från alla dom som tidigare pyntat stora pengar för att få ynnesten att allra nådigast få prova en stund innan dom alla ska luras över i Macträsket. Ja du får ursäkta men nu blev jag lite F- benad. Ha det bra hörru.

Göran

Dela på andra sajter

Är det mig du menar så jo det kan du ge dig på så ofta jag kan och vid så ofta återkommande tillfällen som ges 😄 ungefär som ja du vet eller så snyter jag bara en flock tusenlappar ur näsan för att testa om det stämmer det som sägs att Logic på Mac är helt alenarådande superfantastiskt och helt outstanding och att Emagic automatiskt därför är helt befriade från allt kundansvar från alla dom som tidigare pyntat stora pengar för att få ynnesten att allra nådigast få prova en stund innan dom alla ska luras över i Macträsket. Ja du får ursäkta men nu blev jag lite F- benad. Ha det bra hörru.

Göran

...då vart det bara en skrävlare då... 🙂

Dela på andra sajter

Om det nu finns emulatorer som översätter program, varför funkar det inte att översätta själva installations filen? så att det tex blir en valig exe fil av ett mac format? Kan nån förklara? :rolleyes:

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.