Jump to content
Annons

ett par enkla frågor...

86a (oregistrerad)

Recommended Posts

86a (oregistrerad)

Hej! Anton heter jag.

Just för tillfället har jag inga musikgrejer (förutom ett par gitarrer, stärkare, effekter mm...) men tänkte införskaffa dator, ljudkort, mickar, program osv.

Men är ju verkligen en nybörjare inom detta och därför vill jag inte plöja ner FÖR mycket pengar direkt. Några tips på grejer? Tacksam för alla svar!!!

Dela på andra sajter

Annons

Vad gäller datorköp skulle jag rekommendera tidningen, där det just hålls en guide till en utmärkt musikdator.

Nr 4 och 5 kan du få tag i här och nr 6 finns i butiken.

Vad för sorts musik spelar du? Vilka instrument vill du spela in? Hur många av instrumenten behöver du kunna spela in samtidigt?

Har du använt nåt musikprogram tidigare? Är du van vid ett visst program och arbetssätt?

Dela på andra sajter

86a (oregistrerad)

Hej Linus!

Jag har spelat i lite olika band dom senaste åren och har på den vägen kommit i kontakt med några studios när vi spelat in osv. Det är väl i stort sett den erfarenhet jag har, lite baskunskap om mixning, klippning, effektpålägg, mastring mm...

Jo förresten, en polare har en 8-kanalers korg porta som jag lekt en hel del med 😎

Har tänkt att köra lite singer/songwriter, så två instrument samtidigt borde räcka.

Men skulle också vilja lära mig lite om hur man skapar trumkomp/beats mm... "datagjord"(heter det så?) musik helt enkelt.

vad tror du om en dell 2.0ghz, 512minne, 80gb hdd?

Är det bättre med externt/internt ljudkort?

Till exempel ett Tascam har ett bord med inbyggt ljudkort + cubase för 3-4000. Nåt att ha? Lexicon nåt att ha?(har också nån billig grej med ljudkort i)

Vore bra om allt +mickar o dyl. kunde hamna på runt 6000(exl dator) Är det möjligt att få det att låta bra till det priset?

Snälla bli inte irriterad på min inkompetens! 😎 måste ju börja nånstans...

mvh

Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera 1 GB RAM, helst 2 GB.

Stationär dator och inga behov av att flytta burken? Då väljer du ett internt PCI-ljudkort.

Ett M-Audio Audiophile 2496 eller ett E-MU 0404 är billiga och bra.

Med E-MU följer både Cubase LE och Sonar LE med i paketet. Då kan du själv känna efter vilket av programmen du fastnar mest för. Och när du växt ur programmet i ett senare skede, kan du välja att uppgradera till en större version då.

Vad gäller mik så brukar typ halva forumet rekommendera Studio Projects B1 och Studio Projects VTB-1 som mikförstärkare. 😕

Ljudkort, mik och preamp går nog loss på 3500:- totalt

Dela på andra sajter

86a (oregistrerad)

Okej tack!

Men är det inte bra att ha ett litet mixbord så man kan ratta lite + att playa o reca mm... eller är det lika smidigt att sköta via datorn?

Har du tips på något hyfsat bra o lättskött elektroniskt musikprogram? (tänkte på det med beats osv)

Kanske vore bra med en midi - klaviatur isåfall? Vill gärna lära mig lite om hur man gör elektroninsk musik oxå!

Dela på andra sajter

Mitt personliga tycke är att en midicontroller (mixeryta) inte är lika viktigt som en bra mikrofon.

Midiklaviatur borde du skaffa, japp! Då får du lägga på en bit över tusenlappen också.

Dela på andra sajter

Linus har väl sagt allt!

Audiophile 2496 hittar du beggat för 5-600:- (Jag har ett till salu 😱 ).

Studio Projects B1 kostar runt 900:- nytt en annan bra mick är ADK 51 som man bör kunna hitta för en 500:- beggat (köpte själv en beggad för 500:- för ett halvår sen).

Mickförstärkare så finns även en hyffsad Behringer för 7-900:-

& en Alto för samma pengar men den är väl lite brusig om jag förstått det hela rätt.

Cubase LE (eller helst SE) rekommenderar jag av den enkla anledningen att det finns flera bra Handböcker på svenska + att tidningen Studio precis släppt en tidning med Cubase tips + att de även har en avdelning med Cubase tips i varje nummer, även tidningen MM har börjat med Cubase tips. Majken har oxå en sida med en hel del nybörjar tips (tror att den finns på www.majken.se ??).

1 gig ram är ju att föredra (minst).

Klaviaturer kan man oxå hitta billigt beggade (hittade en klaviatur med benstativ för 600:- för en tid sedan, som funkar utmärkt för ändamålet).

Dela på andra sajter

86a (oregistrerad)

Okej, fan va shyssta ni e grabbar... Tack så hemskt mycket för hjälpen!

en sak till... Krävs det ngn speciell anslutning i datorn för ljudkortet? Eller funkar det med alla nya datorer?(Finns väl nåt som kallas PCI eller ATV anslutning?)

Program för att göra elektronisk musik? Finns det enkla och bra?

Dela på andra sajter

Dom korten som tipsats om här har PCI anslutning. Vilket betyder att du skruvar i kortet i datorn på baksidan. Det går på fem minuter och PCI finns på alla stationära datorer så det är bara att köra.

Dela på andra sajter

För elektronisk musik är de flesta musikprogram lämpliga.

Cubase, Reason, Acid, FL Studio, Sonar, Project5, Orion m.fl.

Glöm inte bra VST-instrument ifall du väljer Cubase eller FL Studio.

Dela på andra sajter

För elektronisk musik är de flesta musikprogram lämpliga.

Cubase, Reason, Acid, FL Studio, Sonar, Project5, Orion m.fl.

Glöm inte bra VST-instrument ifall du väljer Cubase eller FL Studio.

Ableton Live 5 testade jag för en tid sedan och det är nog ett bra val om du vill köra/klippa loopar och annat som ofta är ingredienser i "elektronisk" musik.

Själv pysslar jag mest med "riktiga" instrument så det finns säkert andra som har bättre förslag.

Dela på andra sajter

86a (oregistrerad)

Vad är VST - instrument för något?

Så ett EMU kort, projekt b1 mic och en Vtb1 micpreamp är alltså allt som behövs för att börja spela in? Och det är hyfsade grejer? Behöver ju inte va några proffsgrejer men vill ju ändå det ska låta bra!

Dela på andra sajter

Vad är VST - instrument för något?

Så ett EMU kort, projekt b1 mic och en Vtb1 micpreamp är alltså allt som behövs för att börja spela in? Och det är hyfsade grejer? Behöver ju inte va några proffsgrejer men vill ju ändå det ska låta bra!

VST- är Steinbergs kod ( koden är dock fri )

VST pluggar är mjukvaru effekter som kompressorer, reverb mm

VSTI är mjukvaruinstrument som tex synthar, samplers mm

Alltså är VST instrument = VSTI ett instrument i datorn.

Svar på nästa fråga:

Du kan komma väldigt långt med dom grejerna, du behöver inte oroa dig. Lycka till

Redigerat av DrHans
Dela på andra sajter

86a (oregistrerad)

Vilka kablar behöver jag för att koppla ihop dom här grejerna och in i datorn? Tänkte slänga med dom i samma beställning.

Inget överflödigt, bara det som behövs!

EMU kort, projekt b1 mic, Vtb1 micpreamp = dator

Dela på andra sajter

En xlr, även kalla mickrofonkabel imellan b1 och vtb1.

En balanserad (stero) telekabel mellan vtb 1 och dator, om de två nu har balanserad in respektive utgång. Kommer dock inte ihåg.

Edit: Läste just på www.emu.com och där står det inget om balanserat, en vanligt telekabel borde räcka då. Jag kör inte balanserat med 0404 och mixer och det funkar utmärkt. VTB1 är balanserad så du vet det.

Hitta en kabeldragningsinstruktion på sp hemsida. Dock kan jag inte läsa för att jag saknar acrobat reader. Men är värd att kolla upp. http://www.studioprojectsusa.com/pdf/vtb1_wiring_hookup.pdf

Lycka till

So Long

Zyan

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

86a (oregistrerad)

Uppskattar hjälpen.

Så eftersom VTB1:an är balanserad kan inte den anslutas till ljudkortet(som ej är det)? eller?

Dela på andra sajter

Uppskattar hjälpen.

Så eftersom VTB1:an är balanserad kan inte den anslutas till ljudkortet(som ej är det)? eller?

Visst fungerar det - men du får köra med en obalanserad kabel och överföringen blir förstås obalanserad...

Dela på andra sajter

och det betyder?

Att du troligtvis inte skulle märka någon skillnad alls mot om du skulle köra balanserat. 😛

Balanserade kopplingar är mindre känsliga mot brum och störningar och är att föredra vid långa kabeldragningar men inte nödvändigt i ditt fall. Om utrustningen har balanserade in/ut -gångar ska man såklart utnyttja det men det är som sagt ingen katastrof om dom inte har det.

Du kopplar alltså en helt vanlig mono tele in i den balanserade utgången på VTB1 och till den icke balanserade ingångenen på ljudkortet. 🙂

Dela på andra sajter

Det är lite kinkigare med kabeldragningen om man kör obalanserat. Lägg inte signalkablarna nära elkablar, nätdelar, CRT-skärmar och andra störkällor - och håll kablarna så korta som möjligt, så råkar du troligen inte ut för några bekymmer. 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.