Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Går det bra att testa körain betan av Vista samtidigt på samma burk som man har XP. Borde väl vara som när man har två os, alltså att man får väla vilken som skall bota när datorn startar, eller?

Annons
Postat

När jag tryckte in Beta 2 på min IBM T60 fanns redan Windows XP installerat i C:\Windows, och då gick det inte. Vista installationen gav inga alternativ att installera i annan katalog, och den stöder inte uppgradering, så XP-katalogen döptes om till Windows.old (och går såklart inte att använda).

Om du har XP installerat i annan katalog än c:\windows är det möjligt det funkar dock.

Postat

Fast jag hört nått om WDMServer eller nått sånt... typ en server på burken där man kan köra olika os fast under själva xp.. någon som vet mer?

Postat

Du menar att köra det i en virtuell maskin, som det heter, som t.ex Microsoft Virtual PC.

Det är nog inte ens lönt du försöker, såvida du inte har en övernaturligt kraftig PC. Jag försökte köra det i Microsoft Virtual PC i nån tidigare beta, men Vista var åt helvete för tungt för det. Det var öht problem att få igång skiten. Vet inte ens om det är supportat att köra Beta 2 virtuellt.

Det finns en hel info på nätet om dualboot mellan Vista Beta 2 och XP:

http://www.google.se/search?sourceid=navcl...+2+xp+dual+boot

Jag pallar dock inte forska i det just nu...

Postat

Vista i VPC funkar, men det kommer att gå slött och oanvändbart.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Några månader gammal VMWare Workstation stöder experimentellt Longhorn. Kan kolla imorgon på jobbet på VMWare Server (gratis) för eventuellt stöd.

Angående prestanda: på min laptop har jag fullt användbart (för utveckling) kört 3 stycken virtuella Windows 2003-servrar (fullpackade med IBM-server programvara) och IBM's Rational Developer. Användbart för en användare.

Laptopen är en Latitude D810 med 2Gig minne. "Allt" i VMWare hänger på minnet. Börjar underliggande OS't swappa är loppet kört. Totalt.

Postat
Vista i VPC funkar, men det kommer att gå slött och oanvändbart.

Vilken Build/Beta-version har du kört under VPC?

Vet inte vilken build det var, det var inte min testburk. Jag fick chansen att sitta och utforska det några dagar i vintras medan det fortfarande var alpha och gick under namnet Longhorn.

Postat

Ok, nu vet jag av erfarenhet att det inte går att köra XP och Vista i dualboot på samma partition. Nu förstökte jag förvisso att installera XP efter Vista, men på nätet låter det som det inte går på andra hållet heller.

Vad man måste göra, sägs det, är att installera på två olika partitioner, och börja med XP först och sen Vista. Ska testa det nu. Om jag inte däckar med nosen på tangentbordet förstås. Fira midsommar med QWERTY i pannan... nördigt. 🤪

Postat (redigerat)
Fira midsommar med QWERTY i pannan... nördigt. 🤪

Ja, jag hade hellre vaknat med Svorak

EDIT:EDIT:EDIT

Redigerat av Neko

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.