Jump to content
Annons

Uttalstråden


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

* Ordet reumatism.

Säger ni reumatism

eller reumatismen?

Jag använder alt. 1, även om flera bekanta anv. alt. 2 även i obestämd form!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 165
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

* Ordet hemorojder.

Säger ni hemorojder

eller hemoröjder?

Jag använder alt. 1, även om i princip alla jag känner säger alt. 2.

Nu fattar ni varför jag gjorde denna tråden

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

* Ordet grimas:

Säger ni grimas

eller grimasch?

* Ordet kex:

Säger ni kex

eller tjex?

Jag använder alt 2 i bägge fallen.

😉

:musik

Grimas

Tjex - fast egentligen närmare "chex" - alltså inget "T"-ljud...

Reumatism

Hemorojder

Det känns som en skitviktig tråd, detta... 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Något som stör mig enormt, är att de flesta verkar säga "tjugo hundra sex" om årtalet vi skriver nu.

- men årtalet heter minsann "två tusen sex" och inget annat!

En annan sak som är våldsamt irriterande, är att de alltid säger "Evro" om den europeiska valutan på nyheterna. Vad i h-e?!? Bor vi i Evropa också då, eller...?

Valutan heter förstås Euro (uttal ungefär: juro) och vi bor i Europa... 😉

Skönt - då fick jag det sagt. 😄

Svenska språknämnden rekommenderar tjuoghundrasex, o tjugohundratalet. SR:s språkvårdare likaså. Så att så "heter" det. Enl din logik skulle vi sagt ettusenniohundranittionio om 1999.

Om € rekommenderas BÅDE juro och evro. Det första efter engelskan, det andra efter franskan. Men inte säger du väl juropa? 😛

För övrigt: http://www.spraknamnden.se

Och så heter det omständligt, bakom lyckta dörrar och cirkulationsplats.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Något som stör mig enormt, är att de flesta verkar säga "tjugo hundra sex" om årtalet vi skriver nu.

- men årtalet heter minsann "två tusen sex" och inget annat!

En annan sak som är våldsamt irriterande, är att de alltid säger "Evro" om den europeiska valutan på nyheterna. Vad i h-e?!? Bor vi i Evropa också då, eller...?

Valutan heter förstås Euro (uttal ungefär: juro) och vi bor i Europa... 😉

Skönt - då fick jag det sagt. 😄

Svenska språknämnden rekommenderar tjuoghundrasex, o tjugohundratalet. SR:s språkvårdare likaså. Så att så "heter" det. Enl din logik skulle vi sagt ettusenniohundranittionio om 1999.

Om € rekommenderas BÅDE juro och evro. Det första efter engelskan, det andra efter franskan. Men inte säger du väl juropa? 😛

För övrigt: http://www.spraknamnden.se

Och så heter det omständligt, bakom lyckta dörrar och cirkulationsplats.

Undrar om de har tänkt till riktigt där. Jag ska nog börja säga tjugofem hundra, om något kostar 2500:- - så håller det samma "fina" logik... 😄

Nåja - oavsett vad språknämnden eller vem som helst får för sig att rekommendera, så kommer jag med en dåres envishet att hålla fast vid att säga tvåtusen sex om årtalet. 😛

Jag säger Europa - och inte Evropa...

Egentligen skulle alltså valutan heta "Euro" - men att säga det bokstavligt låter fruktansvärt fult, så det får bli juro... 😉

Cirkulationsplats? I h-e! Rondell heter det! 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Något som stör mig enormt, är att de flesta verkar säga "tjugo hundra sex" om årtalet vi skriver nu.

- men årtalet heter minsann "två tusen sex" och inget annat!

En annan sak som är våldsamt irriterande, är att de alltid säger "Evro" om den europeiska valutan på nyheterna. Vad i h-e?!? Bor vi i Evropa också då, eller...?

Valutan heter förstås Euro (uttal ungefär: juro) och vi bor i Europa... 😉

Skönt - då fick jag det sagt. 😄

Svenska språknämnden rekommenderar tjuoghundrasex, o tjugohundratalet. SR:s språkvårdare likaså. Så att så "heter" det. Enl din logik skulle vi sagt ettusenniohundranittionio om 1999.

Om € rekommenderas BÅDE juro och evro. Det första efter engelskan, det andra efter franskan. Men inte säger du väl juropa? 😄

För övrigt: http://www.spraknamnden.se

Och så heter det omständligt, bakom lyckta dörrar och cirkulationsplats.

Undrar om de har tänkt till riktigt där. Jag ska nog börja säga tjugofem hundra, om något kostar 2500:- - så håller det samma "fina" logik... 😄

Nåja - oavsett vad språknämnden eller vem som helst får för sig att rekommendera, så kommer jag med en dåres envishet att hålla fast vid att säga tvåtusen sex om årtalet. 😛

Jag säger Europa - och inte Evropa...

Egentligen skulle alltså valutan heta "Euro" - men att säga det bokstavligt låter fruktansvärt fult, så det får bli juro... 😛

Cirkulationsplats? I h-e! Rondell heter det! 😛

😄

Claes! Du får fortsätta säga 2006 som du vill, men du kommer säga "FEL"! 😉 Det ÄR skillnad på pris, siffror och årtal! (Hur säger dansken?)

O hur säger du 2500:- ? Två o fem? Två o ett halvt tusen? Tvåtusenfemhundra? 😛

Om € kan tilläggas att föregångaren ecu INTE ska uttalas 'ekkyy' utan 'ekju'. Efter engelskans förkortning ECU. 🙂

Om rondell kan sägas att det är plätten I cirkulationsplatsen, alltså den ofta gräsklädda saken man kör runt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
"bakom lyckta dörrar".

Vad skulle det annars heta??

😉

man hör numera alltför ofta i media att man säger INFÖR lyckta dörrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det känns som en skitviktig tråd, detta... 😛

Mycket! 😄

Det är denna o brudtråden. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Hjärtat är väl en cirkulationsplats? Hela kroppen förresten.

😉

Nej, det är en muskel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes! Du får fortsätta säga 2006 som du vill, men du kommer säga "FEL"! 😛 Det ÄR skillnad på pris, siffror och årtal! (Hur säger dansken?)

O hur säger du 2500:- ? Två o fem? Två o ett halvt tusen? Tvåtusenfemhundra? 😉

Om € kan tilläggas att föregångaren ecu INTE ska uttalas 'ekkyy' utan 'ekju'. Efter engelskans förkortning ECU. 😛

Om rondell kan sägas att det är plätten I cirkulationsplatsen, alltså den ofta gräsklädda saken man kör runt. 😄

Dansken säger "to tusind sejs" och inte "tyve hundrede sejs". Tysken säger "zwei tausend sechs" och inte "zwanzig hundert sechs". Engelsmannen säger "two thousand and six" och inte "twenty hundred and six". Italienaren säger "duemille e sei" och inte "venti cento e sei"...

Jag vet faktiskt inget annat språk där man säger motsvarande "tjugohundra sex".

2500:- säger jag i alla fall inte som "tjugofemhundra"... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

2500:- säger jag i alla fall inte som "tjugofemhundra"... 😕

Nä, för där säger man 2 & 5 😕

Inte "Två och halvt lakan" då? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

vid årtal känns ju iofs tjugohundrasex mer logiskt med tanke på att 1906 är nittonhundrasex, och 2106 lär bli tjugoetthundrasex

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur säger man då år 1015? Tiohundrafemton...? Det uttalet har jag inte hört en enda person använda, utan där säger man alltid "ettusen femton". Något att tänka på... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag säger "etta nolla etta femma".

Nä jag bara skämta. Förstår Claes frustration.

Kom på en annan sak:

Ogillar när det på skyltar står t.ex. "Lisa's frisersalong". Ska ju vara "Lisas frisersalong".

😕

Tillägg: Fast uttalet blir ju detsamma.

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

2500:- säger jag i alla fall inte som "tjugofemhundra"... 😕

Nä, för där säger man 2 & 5 😕

Inte "Två och halvt lakan" då? 😕

Nä. 2 och 5 😲

Dåligt exempel... 😆

Vi säger 2499 i stället. Det skulle bli "tjugofyrahundra nittionio", eller hur...? 😆

F-n också - man skulle ju fortfarande säga 2&5... 😕

2750:- då? "tvåtusen sjuhundrafemtio" eller "tjugosjuhundra femtio"...? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

2500:- säger jag i alla fall inte som "tjugofemhundra"... 😕

Nä, för där säger man 2 & 5 😕

Inte "Två och halvt lakan" då? 😕

Nä. 2 och 5 😲

Dåligt exempel... 😆

Vi säger 2499 i stället. Det skulle bli "tjugofyrahundra nittionio", eller hur...? 😆

F-n också - man skulle ju fortfarande säga 2&5... 😕

2750:- då? "tvåtusen sjuhundrafemtio" eller "tjugosjuhundra femtio"...? 😛

sånadära kan man säga lite olika. beror på.

-tjugosju femtio

-två sju femtio

eller den hederliga tvåtusensjuhundrafemtio 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

2500:- säger jag i alla fall inte som "tjugofemhundra"... 😕

Nä, för där säger man 2 & 5 😕

Inte "Två och halvt lakan" då? 😕

Nä. 2 och 5 😲

Dåligt exempel... 😆

Vi säger 2499 i stället. Det skulle bli "tjugofyrahundra nittionio", eller hur...? 😆

F-n också - man skulle ju fortfarande säga 2&5... 😕

2750:- då? "tvåtusen sjuhundrafemtio" eller "tjugosjuhundra femtio"...? 😛

Tycker man hör försäljare säga "tjugofyra - nittionio" många gånger i sådana fall.

2750 säger jag nog helst "tvåtusensjuhundrafemtio", möjligen att man avrundar till "två och åtta" 😛

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger "etta nolla etta femma".

Nä jag bara skämta. Förstår Claes frustration.

Kom på en annan sak:

Ogillar när det på skyltar står t.ex. "Lisa's frisersalong". Ska ju vara "Lisas frisersalong".

😕

:musik

Det är ett problem som vi har fått med engelskan, där sådant alltid skrivs 's i stället för vårt sätt att skriva - och det därför är lätt att bli påverkad att skriva fel...

Jag måste dock erkänna att jag tycker att det passar bra i vissa sammanhang, så det kan vara en knivig fråga.

I fallet med Lisa, finns det inga tveksamheter - men om det är Hans som har den där frisersalongen, så tycker jag att man borde avsluta på engelskt manér och skriva "Hans' frisersalong" - även om det kanske inte är riktigt rätt...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle alltså ha skrivit Claes's frustration?

😆

Nej - men "Claes' frustration". Jag tycker att det förtydligar på något sätt om man använder apostrofen...

Jag kanske är skadad av många års harvande i internationella newsgroups och forum, men jag tycker att det ser bättre ut... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Hur säger man då år 1015? Tiohundrafemton...? Det uttalet har jag inte hört en enda person använda, utan där säger man alltid "ettusen femton". Något att tänka på... 😆

jag har hört flera säga tio sextiosex eller tiohundrasextiosex om 1066. Historiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur säger man då år 1015? Tiohundrafemton...? Det uttalet har jag inte hört en enda person använda, utan där säger man alltid "ettusen femton". Något att tänka på... 😉

jag har hört flera säga tio sextiosex eller tiohundrasextiosex om 1066. Historiker.

😮 Det var som 17! Jag har faktiskt aldrig hört någon säga så om tusentalet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur säger man då år 1015? Tiohundrafemton...? Det uttalet har jag inte hört en enda person använda, utan där säger man alltid "ettusen femton". Något att tänka på... 😎

jag har hört flera säga tio sextiosex eller tiohundrasextiosex om 1066. Historiker.

😄 Det var som 17! Jag har faktiskt aldrig hört någon säga så om tusentalet...

allvarligt? 😉

jag som är invandrare anvnder det tom 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...