Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur gör jag får att mina låtar från reason itne ska bli så stora? dom brukar bli runt 60mb.... Jag har tatt egenskaper, komprimera filen och sen verkställ.. men det händer inget?

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Du använder alltså NTFS komprimering? Whoa. Då lär den inte berätta den komprimerade storleken utan den riktiga storleken.

Btw, packning av audiomaterial ger oftast en ratio på 5%-10%, vilket program du än använder. Sällan värt besväret att optimera 60MB till 50MB när 250GB hårdskiva kostar 90€.

Postat

aaah men om jag t.ex vill brnna ut den eller lägga in den på en mp3 så tar den onödigt mycket plats 😛

Postat (redigerat)

Det känns som tråden handlar om två helt olika saker.

På vilket sätt menar du när du säger "komprimera"?

Vill du att rns-filerna ska ta mindre plats på hårddisken?

Eller vill du göra mp3:or av den slutmixade wav-filen att lägga in på mp3-spelaren?

Redigerat av Linus
Postat

Linus

När jag tar Export Song as audio file, så blir filen 61mb.... och det borde väll gå och få den mindre med tanke på att en vanlig låt ligger runt 3-10mb..

Postat
Linus

När jag tar Export Song as audio file, så blir filen 61mb.... och det borde väll gå och få den mindre med tanke på att en vanlig låt ligger runt 3-10mb..

Beror på vad det är för ljudformat. Du får antagligen en .wav nu, som är okomprimerad. Gör en mp3a istället så får du en betydligt mindre (ca 90% mindre) om än komprimerad fil som går att använda i de flesta sammanhang. Spara dock alltid orginalwaven om det är nåt viktigt projekt.

Postat

Ja, du exporterar ut till en wav- eller aiff-fil.

Sen använder du en mp3-kodare, t.ex. winLAME för att koda en mp3, eller direkt i iTunes eller kanske nåt ljudredigeringsprogram du förmodligen redan har.

Postat (redigerat)

Bör nämnas att 128 bitars kodning är minimum, brukar koda i 192 sjalv ...

Edit: Snackar om mp3 då 🙂.

Redigerat av Nexustwins
Postat

Encoda dina egna alster med Winlame. Det är bra, spara dem som minst 192 eller högsta VBR inställningen. Lixom inte värt att spara 2 mb då hårddiskar är jättebilligt för att få utblaskat 112-128 kbps ljud.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.