Jump to content
Annons

Samplingsbaserad musik, hur i helskotta?


tbruce

Recommended Posts

Ja hur katten går det till? Att hitta ett enskilt element från någon gammal platta som går att göra nåt vettigt av är svårt nog - att hitta flera som passar ihop måste ju vara helt totalt fullkomligt omöjligt!?! Det räcker ju inte med att hitta nåt som harmoniskt passar ihop, det ska ju helst svänga gemensamt också, och inte bara låta bröt och kaos. Hur fanken går det till? Finns det nåt hemligt trick som jag inte känner till? De få gånger jag har testat att sampla så har jag sällan blivit nöjd, ens när jag har testat med en enskild sampling (bara vid något enstaka tillfälle). Kan bara försöka föreställa mej vilken mardröm det skulle vara att bygga en hel låt på bara samplingar...

Lyssna på typ Avalanches, lyssna på typ Go! Team, lyssna på Fatboy Slim, lyssna på Hans Appelqvist. Alla bygger sin musik till största delen på samplingar, och lyckas få till helt fantastiskt svängiga och poppiga saker. Hur?? Jag vill veta!! 😲

Hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan ju inte svara för proffsen, men när jag tagit en samling eller två, brukar jag göra som så att jag gör små tårtbitar av en sampling som kanske är 10sec lång o sedan loopar tårtbiten. Detta med flera andra tårtbitar brukar ota bilda en rytm. Sedan kan man spela på själva samplingen lixom , flytta "tårtbitsmarkören" framochtillbaks, detta brukar bli en rytm i sig det med.

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Med timestretch och pitchshift (ex uti Celemony Melodyne), recycle (där man även spelar på de olika delarna med midi-tangenterna) samt en gnutta klurighet

så går det att få ihop istortsättvadsomhelst med istortsättvadsomhelst!

Innan dessa verktyg fanns, som på exempelvis eminenta A Tribe Called Quest´s första skiva, var det dock vääldigt svårt! Då fick man använda antikviteter som kallades för skivspelare samt samplers 😕!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Både Avalanches och Fatboy Slim vet jag har tusentals plattor och har tagit många år på sig att färdigställa varje album. Det handlar nog framförallt om arbete: att hitta grejor att sampla, samla saker som passar ihop och sedan pussla.

Fatboy Slim vet jag utgår alltid från röstsamplingar/sångsnuttar och programmerar trummor därefter. Trummornas sväng kan man alltid manipulera, men det är svårare med vocals, därför gör han (eller gjorde, han jobbar nog annorlunda nu än på You've Come a Long Way Baby-albumet när han har en massa gästvokalister) saker i den ordningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När Moby var populär med Play, såg jag ett inslag i ett musikprogram på SVT (troligen Musikbyrån).

De följde med Moby på skivjakt i London. Han letade i skivantikvariat och second hand-affärer. 😛

Gamla skivor från okända artister och okända labels var receptet. Han tog upp en jättegammal skiva med gospel i en affär och provlyssnade.

"-Här finns lite småsaker jag kunde ta. Det här ropet (scratchar lite över en man som ropar 'hey') och det där klappandet kanske. Resten låter jag vara."

Skivor som getts ut på kända labels t.ex. Atlantic Records, plockade han inte upp alls pga. han ville undvika sample clearance.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Missade att skriva det i första inlägget men alla verkade ju greppa det ändå att jag pratar om samplingar från skivor/filmer mm, inte samplingsbibliotek och sånt.

Jag har funderat på att göra mej en mapp där jag slänger in allt jag kommer över som på nåt sätt har potential att funka i nån låt... Det vill säga när jag nån gång i framtiden känner att jag behöver en funkgitarr på nån grej så kan jag se om jag har hittat något sådant tidigare. Detta kanske är bättre än att med en gång försöka "tvinga fram" en låt ur en schysst sampling? Hmm.

Annars ska man ge sig ut i begagnatskivbackarna bara eller? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Missade att skriva det i första inlägget men alla verkade ju greppa det ändå att jag pratar om samplingar från skivor/filmer mm, inte samplingsbibliotek och sånt.

Jag har funderat på att göra mej en mapp där jag slänger in allt jag kommer över som på nåt sätt har potential att funka i nån låt... Det vill säga när jag nån gång i framtiden känner att jag behöver en funkgitarr på nån grej så kan jag se om jag har hittat något sådant tidigare. Detta kanske är bättre än att med en gång försöka "tvinga fram" en låt ur en schysst sampling? Hmm.

Annars ska man ge sig ut i begagnatskivbackarna bara eller? 😕

jaop.

Dra till den lilla obskyra vinylaffären å plöj igenom skivbackarna 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

En av grundbultarna är ju att lyssna lyssna och lyssna. Gå igenom massa obskyr musik som ovan nämnts. Efter ett tag kommer du ha ett bibliotek över saker du kan använda från de olika plattorna. Antingen snor du det direkt, och bygger ett bibliotek, eller så tar du fram det efterhand, vilket kan vara svårt om samlingen blir stor och man har dålig koll på vad som är vad.

Vidare så kan man pitcha, timestretcha, hacka, slica och möblera om tills man är nöjd, detta är ett hantverk man måste lära sig, och det tar ett tag. Inte för att de enskilda momenten kanske är så svåra, men att få helheten att fungera så måste man öva och testa sig fram. Hur man gör skiljer sig nog mellan individ och individ. Men det går ju inte att bara hitta en platta som automagiskt fungerar ihop med en annan. Dessutom är det kul att slakta trumsnuttar från låtar och bygga eget sväng och loopar av dem. Slicern kommer bli din bästa vän! Du kan klippa ut delar av sångspår och sätta ihop dem till egna, med varierande resultat. Ibland låter det mest dumt och osammanhängande, men ibland kan man få riktigt roliga resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

det viktigaste elementet i sample-baserad musik är nog djing. det och ett brinnande intresse för musik, du kan inte hålla på med den typen av musik om du inte samlar skivor. inte heller om du inte kan dja, dvs beatmatcha.

om du verkligen vill prova på det här så kan jag avråda dig från timestretch, ska du köra en timestretch som låter bra så bör man använda prosoniq-algoritmerna och det tar tid. skapandet blir helt enkelt inte roligt. det man gör är att du spelar upp loopen eller whatever som du vill utgå ifrån, på din sampler, din dator, eller whatever du använder. sen tar du bara fram lite skivor med grejer du tror kan passa, och "djar" samplingarna uppe på din loop bara. trail and error.. hittar du nåt som fungerar grymt ihop så samplar du in det och lägger in det i låten. det är så det går till när folk hittar saker som passar.

i många fall så djar ju även den här typen av artister. så dom kan hitta kombinationer av låtar som fungerar med varandra när dom spelar ute. och gör beatsen sedan när dom kommer hem.

hoppas ni fick lite mer insikt i genren!

Redigerat av vertigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte har helt fel och klanske är lite OT, så började det hela typ med att någons bandspelare krånglade och hängde upp sig, och grabben fick ideén om att klippa ihop olika delar och mixa ihop det...öhm ja och det är väl det det hela går ut på, att klippa, klistra och lägga på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hitta ett enskilt element från någon gammal platta som går att göra nåt vettigt av är svårt nog - att hitta flera som passar ihop måste ju vara helt totalt fullkomligt omöjligt!?! Det räcker ju inte med att hitta nåt som harmoniskt passar ihop, det ska ju helst svänga gemensamt också, och inte bara låta bröt och kaos.

Det måste ju gälla samma sak här, som när man arrangerar "vanliga" instrument. Man får kolla vad som passar in i det rytmiska pusslet. Det går inte att uppfatta fler än tre eller fyra olika rytmer samtidigt - för då låter det grötigt. Dessa tre (eller fyra) rytmer kan man sedan förstärka genom att lägga till nya instrument, och/eller dela upp rytmerna på olika stämmor.

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...