Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Idag så började jag fundera över något som jag hört en musiker säga: kan musik verkligen förändra världen? Jag försöker förstå hur det är möjligt i denna tid när färre och färre (inbillar jag mig) bryr sig om texter, och tanken bakom.

Jag kan säga att personligen har texter från vissa låtar fått mig att tänka efter ordentligt. Bland annat finns det en låt som handlar om Lake Karay, en sjö i Kyshtym i gamla Sovjetunionen som är så full av radioaktivt material att en timme framför sjön kan döda en människa.

Även om jag kanske inte kan göra något åt det här, så har i alla fall låten fått mig att tänka efter, och i och med det åstadkommit en förändring hos mig.

Vad tycker ni andra?

😱

Annons
Postat

Tja, bra fråga som inte är så lätt att svara på. Man skulle ju kunna resonera så här; det finns musik som påverkat mig personligen, både positivt o negativt. Jag är en del av världen. Jag förmodar att andra människor kan bli påverkade av viss musik - precis som jag. Alltså kan musik förändra världen.

Postat

Tveksamt...tänkt bara efter hur många låtar som innehåller text det bara sprutar FRED! PEACE! MAKE LOVE NOT WAR! ifrån 😱 Och ändå krigas det nåt så förbannat.

Postat

Jag tror det är väldigt svårt att ändra någons ställning med musik. Däremot kan det stärka folks åsikter och föra dem samman med andra likasinnade. Så indirekt kan det iaf hjälpa till att förändra världen.

Musiken har ju alltid varit ständigt närvarande i både politik och religion för att skapa en starkare samhörighet hos de redan frälsta, varesig det är Internationalen eller Pärleporten.

Men att tro att man kan förändra människors ståndpunkt på djupet med musiken är nog lite väl naivt. Snarare tar de nog bara större avstånd.

Postat

Visst kan musik påverka och, som i ditt fall lynxo, förändra en människa. En har ju själv börjat tänka i andra banor efter att man hört något någon gång som rubbat själens strängar något... Att förändra en hel värld däremot är... lite stort...

Man skulle behöva nå direkt in till maktens korridorer med musiken och beröra där, Bush t ex. ...

Å andra sidan hur "lätt berörd" verkar han vara... 😱

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Om jag spränger världen, så är det ju klart att den blir påverkad, eller hur?!

Eller om jag startar en ny religion.

Eller om jag skriver extremt tänkvärda texter/böcker.

😮

:musik

Postat

Ja alltså det beror ju på vad man menar med "förändra världen". Allt du gör förändrar ju något i världen, men kan det räknas som att "förändra världen"? Låter som att vi pratar om en mer övergripande förändring. Och isåfall så är det nog omöjligt, eftersom det är så många individer som ska påverkas så mycket.

Postat

Klart att världen vore bättre om Bush hade valt att bli punkare i stället för president 😛

Sadam Hussein gatumusikant 😮 etc etc.. Sen glöm inte att just musik används i många samanhang för att samla in pengar. Live aid etc etc..

Postat
Hej!

😮

😛 Jag tror inte Lynxo syftade på dej... 😆

Postat

När jag vår ung, trodde jag på det. Men, nu är jag gammalt och jag vet det är inte sant.

Postat
beror helt på vad man menar med " förändring " dock 😛

Man kanske kan förändra enskilda människor men inte deras generella beteenden. 🙂

Postat

Tack för alla tänkvärda svar på så kort tid! 😛

Att "förändra världen" är ett ju ett ganska stort begrepp egentligen. En polare till mig sa att det är inte musik i sig själv som kan förändra världen, dock kan musik vara ett av alla verktyg till det, exempelvis som i Live aid.

Jag håller inte helt med dock. Jag tror fortfarande att en enskild låt kan lämna ett så stort avtryck i en människas liv att han/hon kan komma att förändra sina tankar och åsikter eller rentav sitt beteende. Jag tror att musik kan "få upp ögonen" på folk för olika problem runtom i världen.

Visste ni exempelvis att man i USA numera tar fingeravtryck på ALLA utlänningar som kommer in i landet? Samma musiker som jag pratade om i första posten har tagit avstånd från detta, sagt att det inkräktar på hans integritet som privatperson och att han vägrar nånsin åka dit så länge detta pågår. Tänk om man kunde få ett stort antal människor att göra detsamma, med hjälp av musik? Jag tror att det är möjligt!

Postat

Det borde vara lag på att lyssna på Di Leva en timme varje dag.. 🙂

Postat
Tveksamt...tänkt bara efter hur många låtar som innehåller text det bara sprutar FRED! PEACE! MAKE LOVE NOT WAR! ifrån 🙂 Och ändå krigas det nåt så förbannat.

Frågan är ju då om det hade varit fler krig om inte alla dessa låtar aldrig skrivits? 🙂

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Tveksamt...tänkt bara efter hur många låtar som innehåller text det bara sprutar FRED! PEACE! MAKE LOVE NOT WAR! ifrån 🙂 Och ändå krigas det nåt så förbannat.

Vi krigar faktiskt mindre än nånsin historiskt sett.

Postat

Såklart den kan! Det gör den också hela tiden!

Ett exempel, har en vännina som inte har särskilt höga tankar om USA! Men eftersom hon älskar svart amerikansk R & B så ogillar hon inte alla amerikaner, typ!

Inte världens bästa exempel men jag lovar att det hade varit mer krig utan musiken.

Postat
Hej!

🙂

😕 Jag tror inte Lynxo syftade på dej... 😕

Det trodde jag... 🙂

Postat
Man skulle behöva nå direkt in till maktens korridorer med musiken och beröra där, Bush t ex. ...

Vem skulle vi skicka in dit? Mikael Wiehe? 🙂

Postat

Det är ju helt tydligt att musik har använts som medium för att påverka folk... under upplysningstiden förklädde man musikspelen på sådant sätt att de lagar som gällde inte kunde komma åt dem. Mozart lade in tydliga sammhällskritiska element i bl.a sina Operor, ex. vis så var det inte Ok med klassöverskridningar medans detta ofta återspeglades. Det har alltid i Luterska kyrkan använts för att sprida sin propaganda, att de använde folkets språk gorde nog det lättare också (och sedan alla kyrkor för att kunna stå sig mot den reklam-fördel detta innebar)... och om vi talar om våran samtid så har vi ju massor med artister som jag inbillar mig lyckats påverka världen och lyckats fokusera på det som de tycker är intressant.

Jag vet inte exakt ursprunget till Franska Revolutionen, men jag har för mig att det föregicks av ganska mycket dold propaganda och att nog teater och musik hade stor betydelse. Rysslands stora artister och konstnärer har ju också fört ett ganska kämpigt upplysningsarbete under ytan.

Skillnaden är väl att du pratar om att jobba i ett hyfsat fritt land som Sverige, det är nog svårare att se möjligheter som denna, men jag tror absolut att det är ett möjligt tillvägagångssätt för att få folk att se saker på det sätt du ser det.

Postat
en fjärils vingslag kan förändra värden.

Kaosteorin

Postat

Allvarligt talat.

När hundratusentals människor står på ett torg och sjunger av lycka för att de lyckats störta en diktatur. Då kan man väl säga att musiken förändrar världen?

Detta har ju hänt några gånger även på senare tid.

Postat

Vissa kända artiser kan och har förmodligen förändrat (delar) av världen.

Inte för att jag har några bevis men kan tex tänka mig att tex M:Jacksons idolskap har förhindrat en hel massa unga vita amerikanare att bli rasister, är ens största idol färgad så borde man ju inte bli rasist som vuxen, speciellt med tanke på att man är lättpåverkad som ung och blir mer fanatiskt intresserad av artister/idoler och vill vara som de!

Sedan har vi ju Hendrix och varför inte Kravitz som har en far som är Jude.

Eftersom det för tillfället i världen finns ett agg mot araber så får man väl hoppas att det ploppar upp ett gäng "idoler" från denna grupp.

Postat (redigerat)

Om man skriver en text om att någon gång kommer det blir världskrig och atombomber kommer försätta världen i nuclär vinter och mänskligheten går under, och det om faktistkt sker är det då just den texten som orskade det?

antagligen inte... (men det var det mest konkreta jag kom på som innebär att musik förändrar (hela)världen)

Redigerat av TorkHell

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.