Jump to content
Annons

Var ska jag placera akustikplattorna?

L.A.

Recommended Posts

Jag fick tag på ca 50 akustikplattor, tyvärr av tunnare modell (2 cm). Var ska jag placera dem för bäst effekt? Ska jag lämna en luftspalt mellan plattorna och väggen? Ska jag lägga dubbla plattor på vissa ställen? Kan jag göra något åt hörnen, t.ex. att lägga några plattor snett över ett hörn?

Rummet är av betong med måtten 3.7x5.6x2.8

Dela på andra sajter

Annons

Exakt vad det är för material vet jag inte, men det är någon slags mineralull. Dimensionerna på plattorna vet jag inte just nu för jag har inte dem framför mig, men de är ungefär 500x800 mm.

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag tror det var nån tråd där det diskuterades, men minaralull gjorde väl typ ingenting annat än dammade. Men, sätt 5 på varandra och rada dom snett i alla hörn, och lyssna om du hör nån skillnad.

Dela på andra sajter

Ja jag sa mineralull men som sagt vet jag inte exakt. Någonting gör de ju men kanske inte allt, dvs att de kanske inte dämpar alls i de lägre registren. De säljs ju för en viss anledning och har suttit i en butik med tv- och hifi-produkter. Sen vet jag att vissa dämpskivor kan installeras en bit ifrån väggen för att dämpa lite bättre i de lägre registren. Det kanske inte är applicerbart just på de skivor jag har, men det skulle jag vilja veta i så fall.

Dela på andra sajter

Både och. Det är så att det är en lokal som vi inte kommer att ljudisolera och då tänkte vi bara akustikbehandla rummet så gott det går. Rummet är inte indelat i inspelningsrum och kontrollrum så allt kommer att spelas in i samma rum som jag mixar. Det är alltså mycket kompromissande som gäller. Men en trevlig demostudio ska det nog kunna bli.

Jag vet inte än hur jag ska ställa trummorna i förhållande till platsen där jag mixar. Eftersom rummet är rektangulärt med fönster i ena kortändan och dörr i den andra kortändan så kan jag inte placera monitorerna där. Men om jag lägger monitorerna i mitten av långändan så kanske inte blir bra om jag dämpar mycket runt trumsettet i ena kortsidan av rummet.

Dela på andra sajter

Hmm tror ni att det är lättare att få svar om man fotar lokalen och plattorna? Jag vill ju komma igån så snart som möjligt och vill inte placera plattorna på måfå.

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Sätt dem i taket. Har du väldigt många över kan du ju sätta två på varann vinklade lite mot väggarna. De här plattorna kommer ju bara dämpa bort högre mellanregister o diskant, vilket iofs känns rätt skönt för öronen i längden, iaf om lokalen är hård.

Bastoner o lägre mellanregister kräver tjockare saker, men du kommer nog uppleva att det blir rätt bra ändå, främst för sång o akustiska instrument.

Dela på andra sajter

Hmm tror ni att det är lättare att få svar om man fotar lokalen och plattorna? Jag vill ju komma igån så snart som möjligt och vill inte placera plattorna på måfå.

gör det. kan bli mkt lättare att bedömma vad du ska göra!!

Dela på andra sajter

Nu har jag fotat akustikplattorna. Tyvärr tog batterierna slut så jag kunde inte fota lokalen, men jag gjorde en skiss på lokalen istället.

Plattorna är 540x800x20 mm och jag har 63 stycken plattor så det blir ca 27 kvm. Lokalen är 5.6x3.7x2.8 m så väggar och tak blir ca 67 kvm. Så jag kan täcka nästan halva ytan med plattor.

Var ska jag placera skrivbordet? På en av långsidorna eller vid ena kortsidan vid förnstret? Hur ska jag placera plattorna? Kan jag bygga några diffusorer och köra live-end dead-end?

plattor1.jpg

plattor2.jpg

lokal.jpg

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.