Jump to content
Annons

Hur sköter ni lyssningen?

AstReam

Recommended Posts

Hej,

Jag har planer att släpa in ett par vanliga, billiga högtalare i studion för att snabbt kunna höra hur resultatet låter.

Mitt önskemål är att med enkla åtgärder kunna lyssna genom ett medel åt gången:

1. monitorer 2. högtalare 3. hörlurar

Detta är egentligen 2 frågeställningar:

*

Som det ser ut nu har jag ett behringer ub2222fx mixerbord som funkar väldigt bra för mig. Här kopplar jag in mina truth 2031 och mina adk hörlurar.

Problemet är att jag måste stänga av mina monitorer manuellt (finns något annat sätt?) för att bara lyssna i hörlurarna.

*

Nu när jag även vill ha in ett par vanliga högtalare är jag ett stort frågetecken.

På stereohögtalare finns det ju två sladdar som man liksom fäster bak på stereon. Det funkar ju inte till mixerbordet?? 😉😛

Hur kan jag lösa detta?

Det viktigaste är att jag på något sätt kan få lyssning genom vanliga högtalare,

kan därefter leva med att jag måste koppla in och ur högtalare när jag vill byta lyssningsmedel men det vore himla smidigt att göra som de gör i affärer när man provlyssnar monitorer.

Thanx!

🙂

Dela på andra sajter

Annons

Ska du lyssna genom dina stereohögtalare, så rekommenderar jag att du kör ut från mixerbordet till din stereo. Dina högtalare är ju inte aktiva, utan behöver förtärkning från förstärkaren (doh) i din stereo. Sålunda bör du lämpligen använda Tele -> RCA kontakter som du kopplar in på AUX ingången på stereon. Sen är det väl mer eller mindre bara att tuta och köra.

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Kör ut lyssningen genom AUXarna i mixern: till ena auxen kopplar du dina AKTIVA högtalare direkt, till andra auxen kopplar du en förstärkare (till vilken du sen kopplar dina PASSIVA högtalare.

Berätta mera om din setup om detta inte funkar. Orkade inte kolla din mixer huruvida den har AUXar och i hurudan kvantitet, sorry 😆.

Dela på andra sajter

Du skaffar en SM Pro Audio M-Patch2.

Utgången som du vill lyssna på, kopplar du till M-Patchens ingång. Utgång 1 från M-Patch kopplar du till dina aktiva monitorer. Utgång 2 från M-Patch kopplar du till din stereoförstärkare, som i sin tur driver dina passiva hifi-högtalare. Lurarna kopplar du till hörlursutgången på M-Patch 2. Klappat och klart! 😏

Dela på andra sajter

Samtidigt kanske han vill ha den fulla färgningen av stereon så som han är van vid att höra den? Hela signalkedjan i stereon påverkar ju soundet. Smaksak.

Dela på andra sajter

Hej igen och tack för svaren!

kollade upp alla era tips. Det låter ju förträffligt enkelt att kunna använda sig av en big knob eller m-patch och det är säkert värt att investera i. hittade big knoben för ca 3 500 kr och m-patchen kostade endast 1 251 på thomann. absolut värt det!

vad är det som gör den ena bäättre än den andra?

Samtidigt är det som neko säger att jag vill att det ska låta precis som det gör när jag spelar min låt i stereon. om dessa apparater påverkar ljudet på ett eller annat sätt känns det inte längre lika mkt värt det. 😉

om jag vill göra som ni, neko och tsmalmbe, menar kopplar jag alltså till stereon med rca och omvandlar med något sånt här? http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=...blar&info=12260

som jag kör in i aux ingången i mixern?

kan jag på mixerbordet sedan göra något val av vilka högtalare som ska spela eller får jag slå av och på dem manuellt?

Dela på andra sajter

Fördelen med M-Patch jämfört med Big Knob, är att M-Patch är passiv och därför inte färgar ljudet annat än det extremt lilla som eventuellt kommer av ändrad impedans när attenuatorn interagerar med ingångs- eller utgångsimpedansen i enheterna som kopplas till den...

Big Knob innehåller aktiv elektronik och kommer därför att bidra med både brus och färgning av ljudet (om än i liten mängd, men ändå).

M-Patch kan aldrig distordera, eftersom den är passiv (hörlursförstärkaren undantagen, eftersom den förstås är aktiv, men den är separat från attenuationen) - och det brus som kan tillkomma, är det extremt lilla brus som beror på elektronrörelserna i resisitorer - dvs helt försumbart, medan man i Big Knob kör signalen genom OP-förstärkare, som består av dussintals komponenter som var och en tillför sin lilla bit av brus och färgning...

Big Knob känns kanske som ett "säkrare kort", eftersom tillverkaren är ett välkänt namn, Mackie - men faktum är att M-Patch är ett bättre val om man är riktigt kinkig med ljudet. 😉

Förresten - varför den tvångsmässiga inställningen att handla hos Thomann? M-Patch 2 har ett listpris på 1595:- i Sverige. Du kanske skulle fråga hos någon svensk ÅF, vad det går att få för paketpris på det du är ute efter - så slipper du skicka till Tyskland vid eventuella garantifrågor - och du har stöd av svensk Konsumentköplag etc - och som någon har nämnt i någon diskussion om att handla hemma eller utomlands, så går momsen till svenska skolor i stället för tyska... 😆

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Men det är bara det att jag älskar tyskland så mycket! 😉

Jag googlade på m-patch på svenska sidor o då var det bara thomann som dök upp. såg att m-patchen inte var så dyr helt enkelt=P

Men som du säger kollar jag hellre med en helsvensk butik!

Dela på andra sajter

Men det är bara det att jag älskar tyskland så mycket! 😉

Jag googlade på m-patch på svenska sidor o då var det bara thomann som dök upp. såg att m-patchen inte var så dyr helt enkelt=P

Men som du säger kollar jag hellre med en helsvensk butik!

Så kan det bli... 😄

Problemet är att det inte har funnits någon svensk distributör tidigare - och den som tidigare distribuerade i Sverige, fanns i Danmark, så det är nog många som inte har hunnit lägga upp SM Pro Audio på sina hemsidor ännu. Själv har jag inte hunnit (ska försöka hinna under denna veckan) - och då har jag ändå sålt dem tidigare, när de distribuerades från Danmark... 😕😄

Dela på andra sajter

Förresten - varför den tvångsmässiga inställningen att handla hos Thomann? M-Patch 2 har ett listpris på 1595:- i Sverige. Du kanske skulle fråga hos någon svensk ÅF, vad det går att få för paketpris på det du är ute efter - så slipper du skicka till Tyskland vid eventuella garantifrågor - och du har stöd av svensk Konsumentköplag etc - och som någon har nämnt i någon diskussion om att handla hemma eller utomlands, så går momsen till svenska skolor i stället för tyska... :rolleyes:

Fast i det här fallet var det ju Thomann som Astream sneglade på, och deras priser anges inklusive svensk moms (25 %). En av de få tyska onlinebutiker som verkar följa reglerna.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.