Jump to content
Annons

Minimera musanvändadet...

JJRockford

Recommended Posts

Ja, vilken av dessa skulle ni rekommendera? Hoppas att någon av de där apparaterna skulle vara skonsammare mot kroppen än vilken som helst mus. Men vad kan det tänkas finnas för för-och nackdelar? (Skiljer ju trots allt ungefär 1000 kronor).

Funderar även på att skaffa en sådan där Behringer-kontroll med reglar, men det känns inte lika akut.

Dela på andra sajter

Annons

Ja,annars har du ju den DEN HÄR oxå..om man vänjer sig med att använda rattar istället för reglar..mer saker att skruva på än BCF 2000 😉 Har inte testat de andra 2. HÄR har du en tråd som kanske kan innehålla lite andra tips, jag kör själv en Saitek gamepad(220 norska kr) och en BCR2000,funkar perfa 😛

Dela på andra sajter

Tranzporten är den enda jag har använt och jag måste säga att den är väldigt lättanvänd och begriplig och gör det mesta av arbetet som man vill att den ska göra. Däremot så tycker jag den huvudsakligen är smidig när antingen man spelar/sjunger själv en bit från datorn, eller man främst behöver trycka på rec (vilket inte är så jobbigt att göra med musen), har inte upplevt att den direkt avlastar musanvändandet, snarare springandet mellan datorn och annat.

Dela på andra sajter

Jag är lite skeptisk till användbarheten av ett jogwheel när det gäller musikinspelning. Brukar mest bli att man sitter där med musen efter ett tag ändå tycker jag. Videoredigering är en annan sak.

Men att ha en trådlös kontroll med display är ju guld om man jobbar ensam i studion.

Fast jag skulle nog personligen nöja mig med en sånhär och en kabelförlängare.

Redigerat av rainydays
Dela på andra sajter

Fast jag skulle nog personligen nöja mig med en sånhär och en kabelförlängare.

..eller lägga till några hundra och köpa en V-amp,den kan man ju både använda som midi-kontroll och till att spela in gitarr..2 kanoner i en smäll, vettja 😏

Dela på andra sajter

Ärligt talat så har jag inte funderat över så noga över vilka delar av arbetet man ersätter musen med. Vill bara använda den så lite som möjligt, eftersom jag ibland känner obehag efter lite längre pass (kan dock såklart även bättre på det här med pauser och sånt... 😠). Kommer bara ihåg där vi spelade in våran första skivan, dom körde på ett Paris-system (två var det nog egentligen, noga räknat). Och studiokillen rörde nästan aldrig vare sig musen eller tangentbordet, utan satt med sina kontrollytor.

Såg även på den där "Some kind of monster" (Metallica-dokumentär), där sitter ljudteknikerna och kör runt markören med något slags halvklot. Inte studerat detta närmare dock.

Dela på andra sajter

Såg även på den där "Some kind of monster" (Metallica-dokumentär), där sitter ljudteknikerna och kör runt markören med något slags halvklot. Inte studerat detta närmare dock.

En trackball menar du? Sånna finns det ju endel att välja på. Vissa älskar dem, vissa hatar dem. Själv har jag använt en Logitech Marble FX i 8 år och jag kan inte beskriva hur skönt det känns att sätta sig med den igen efter att ha suttit med en mus en stund. Det är komfort på hög nivå. Desvärre tillverkas den inte längre, och jag har inte hittat någon som kommer i närheten. Köpte en Trackman Cordless Optical för ett tag sen, och den är verkligen grym, om man inte som jag har stora dasslock till händer. 😆 du kan få köpa den billigt av mig, nästan oanvänd.

Annars skulle jag nog rekommendera en Mackie Control Universal. Den kostar visserligen 10 papp, men den är väldigt smidig och går djupt ner i de flesta sequencers.

Dela på andra sajter

JL Cooper-prylarna verkar alla väldigt välgjorda och så, men kostar dom inte väldigt mycket, även med bra pris? 😉

Tror inte jag har så stora händer, brukar ha stl. 9 på handskar. Fast den trackballen du pratar om ser ju inte riktigt ut som den i Metallica-dokumentären. Din ser ut som en mus med en liten boll längst fram, den jag såg var ju stor som en handflata nästan. Fast programmet är väl några år gammalt eklart.

Hursomhelst, kan man generellt säga att trackballs är skonsammare mot kroppen (speciellt från axeln och ut till fingertopparna) än en mus?

Mackie-prylen har jag såklart kikat på, men vet inte om det är värt pengarna? Behringer's BCF2000 gör väl ungefär samma sak (exklusiva-transport-sektionen) till 1/5 av priset. Plus att den är mindre. Fast skulle jag vinna på lotto eller något (får nog bli "något" eftersom jag spelar på det oftare än lotto! 😮) så kanske det blir en Mackie ändå. Såg en annan pryl på Thomann, från Radikal Vacker design.

Dela på andra sajter

Japp, såg denna tråd, "prenumerar" på den, väntar på att det ska stå något trevligt.

Fast jag har som sagt egentligen inte behovet av att fjärrstyra datorn, vill bara försöka att använda musen så lite som möjligt. Men jämfört med en löstagbar numpad så funkar ju den delen av mitt vanliga tangentbord like bra så länge man sitter vid datorn.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.