Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

* LÅTNAMN: Intro

* ARTIST/GRUPP:

* GENRE:?

* LÅTLÄNGD:2.19

* KOMPOSITÖR:Jag

* PRODUCENT:Jag

* EV. MEDVERKANDE:Jag

* INSPELNINGSÅR:2006

* FORMAT: Mp3

* STORLEK: 3.3mb

* STATUS: Snart klar, eller vad tycker ni?

Hej alla glada!

Håller på med ett intro till en rappares platta. Han ville ha det lite filmiskt o svulstigt.

Tänkte höra era tankar om stycket, har aldrig gjort sånt här förrut så jag tar gladeligen emot alla tips jag får!

Kommer komma på rap/prat/skrik på den när den är klar!

miomiomiomio

Kallemio___intro.mp3

Redigerat av kallemio
Annons
Postat

Ja, pseudorkestralt kan man ju kalla det. Som du säger själv är det lite filmiskt. Innan cellosektionen kommer in har du en flygel. Den är inte bra helt enkelt för att den låter vass som om den inte hade någon klangbotten och som om den spelats in i efterhand i en annan "lokal" än orkestern. Byt ut den mot ett bättre eller skruva lite på en effekt så att den bättre smälter in i orkesterväven (jag vågar nästan inte säga reverb för då drar du kanske på alldeles för mycket -- du behöver egentligen en långsamt utklingande väv av stränginterferens för att set ska bli fint). Lyssna på Rachmaninovs andra pianokonsert (du kan nöja dig med de första minuterna om du inte orkar mer) så har du en god förebild för orkesterväv+piano.

Om det passar som ett intro till en rappare kan jag inte säga nå't om. Spontant verkar det vara helt fel; du måste helt enkelt provspela demon för artisten för att diskutera ett godkännande eller om hon har några idéer om hur hon hellre skulle vilja ha det.

Om inte detta bara hade hade varit vanliga rockackord i upplåst form skulle jag nog gärna höra en fortsättning. Som det nu är blir jag glad om förtexterna snart tar slut så att jag kan få se själva filmen. För som filmmusik är det verkligen lovande.

Postat

Ja, flygeln känns lite påklistrad i början. Men jag gillar verkligen när du slår igång på 00:57! Snygga stråkar där.

Ljuvligt! 😛

Postat
Ja, pseudorkestralt kan man ju kalla det. Som du säger själv är det lite filmiskt. Innan cellosektionen kommer in har du en flygel. Den är inte bra helt enkelt för att den låter vass som om den inte hade någon klangbotten och som om den spelats in i efterhand i en annan "lokal" än orkestern. Byt ut den mot ett bättre eller skruva lite på en effekt så att den bättre smälter in i orkesterväven (jag vågar nästan inte säga reverb för då drar du kanske på alldeles för mycket -- du behöver egentligen en långsamt utklingande väv av stränginterferens för att set ska bli fint). Lyssna på Rachmaninovs andra pianokonsert (du kan nöja dig med de första minuterna om du inte orkar mer) så har du en god förebild för orkesterväv+piano.

Om det passar som ett intro till en rappare kan jag inte säga nå't om. Spontant verkar det vara helt fel; du måste helt enkelt provspela demon för artisten för att diskutera ett godkännande eller om hon har några idéer om hur hon hellre skulle vilja ha det.

Om inte detta bara hade hade varit vanliga rockackord i upplåst form skulle jag nog gärna höra en fortsättning. Som det nu är blir jag glad om förtexterna snart tar slut så att jag kan få se själva filmen. För som filmmusik är det verkligen lovande.

Hej fredrika!

Jag har läst ignom ditt inlägg nu 3 gånger och jag har fortfarande inte fattat om det va en fet sågning eller inte 😆

Ang pianot så ville jag ha ett lite anorlunda ljud på det, kallt och hårt. Men jag ska försöka "blenda" in det bättre som du säger! Jag har blandat en flygel med ett honkytonk(stavning?), kanske därför det låter lite flummigt. Men jag gillar ljudet.

Han har hört introt o han tycker det är perfekt, så där är det inga problem 🙂

Sista stycket av din kommentar fattade jag inte riktigt. Menar du att det va så dåligt att du bara inte kunde vänta på att filmen skulle börja, eller att det va intressant?

Tackar så innerligt för utförlig kritik, kommentar och lyssning!

Postat

Det låter bra. kom på några grejer.

Det känns som det borde hända mer under stråkpartiet eller att du kortar av det. det är ju ett ganska långt intro. Lite mer dynamiskt kanske typ att det blir ännu starkare i 0.57 typ.

Postat
Det låter bra. kom på några grejer.

Det känns som det borde hända mer under stråkpartiet eller att du kortar av det. det är ju ett ganska långt intro. Lite mer dynamiskt kanske typ att det blir ännu starkare i 0.57 typ.

Kul att du tycker det låter bra!

Tycker själv att det är lite långt under stråkpartiet, men han som ska rappa/prata på det ville ha det så långt som det är. Kanske inte blir lika enformigt med röst på.

Tack för lyssning och kommentar!

oakleaf (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Alltså…varför folk har gnällt på pianot fattar jag inte. Tycker det passar in faktiskt, fast kanske lite för tunt sound på det. Men det är väl inte så svårt att fixa.

Som intro till en rap skiva tycker jag det här er ganska så cool. Fast det skulle behövas lyftas en “notch”…alltså det dramatiska i temat skulle må bra av att bli ännu mer dramatiskt och “punchy” fast mindre sorgligt. Mer attityd, mer svulst. Nu tycker jag det låter mer James Bond (Absolut inget illa menat) än rap men det känns som du inte är långt ifrån något riktigt coolt.

Blir alltid imponerad av dina alster.

Redigerat av oakleaf
Postat
Alltså…varför folk har gnällt på pianot fattar jag inte. Tycker det passar in faktiskt, fast kanske lite för tunt sound på det. Men det är väl inte så svårt att fixa.

Som intro till en rap skiva tycker jag det här er ganska så cool. Fast det skulle behövas lyftas en “notch”…alltså det dramatiska i temat skulle må bra av att bli ännu mer dramatiskt och “punchy” fast mindre sorgligt. Mer attityd, mer svulst. Nu tycker jag det låter mer James Bond (Absolut inget illa menat) än rap men det känns som du inte är långt ifrån något riktigt coolt.

Blir alltid imponerad av dina alster.

tja.

Tack för lyssning och kommentar! Ska försöka "pampa" upp det lite, fast det kanske blir för mkt om man ska ha en röst på också. Får se hur det blir när den är inspelad!

james bond är ju inte helt fel det heller 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.