Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Häpp! Jag kommer att hamna mitt i ett turnébussjam i sommar och funderar lite kring vilka alternativen är när det gäller batteridrivna basförstärkare? Någon som har några tips på lager? Räcker Marshalls miniamp om man vill tävla med banjo, trumpet och saxofon om ljudrummet?

/Mats

Annons
Postat (redigerat)

Näe.. Hallå där Mats! Hur stor publik ska ni spela för egentligen??? Jag (gammal liveteknikerräv) kan absolut inte tänka mig att nåt batteriderivet ska kunna räcka för att levera bas åt en publik större än 10 tätt ihopressade personer under max 15 minuter 🙂

Vad ska du släpa med dig för batterier då? 😱

Fundera på att skaffa ett portabelt Elverk i ställe 🥰

EDIT: glöm inte att skaffa en Elcentral med lämplig jordfelsbrytare.

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Jag antar att du menar att ni skall jamma ihop i bussen och inte inför publik... eller ?

Jag har inte stött på nån batteridriven basförst och den lilla Marshallminin med 9 Volt räcker nog inte speciellt långt. Basfrekvenser kräver ju så mycket mer effekt att det är nog svårt att hitta nåt som kan leverera. Mitt tips är att leta upp ett kraftig Bilstereosteg, koppla till nån lämplig låda samt ha nån batteridriven preamppedal typ Sansamp eller liknande först i kedjan. Du kanske redan har nån lämplig pedal och ett gammalt steg kan man nog hitta billigt på blocket och dylikt.

Matte

Redigerat av Audiorent
Postat

Tack för info! Tänkt användning är alltså enbart ombord på bussen, mellan gigen. När vi kliver av finns det andra, rejälare doningar.

Rockford: en akustisk bas har jag spanat på, men just den modellen var rätt dyr. Har du några bra köptips på lager?

/Mats

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.