Jump to content
Annons

Hur gör men vid mixningen

Zyan

Recommended Posts

Det måste ju finnas infra och ultra ljud som monitorerna inte klarar att driva fram och jag inte kan höra. Ska man rensa bort dessa? Finns det anledning att använda vissa filter för att även om det inte syns så ska skräp inte vara med?

Dela på andra sajter

Annons

Det kan mycket väl vara så att det ligger saker i subbasen som inte hörs men tar upp en massa utrymme i mixen och får kompressorer och dylikt att jobba fel.

En bra regel är väl att rensa bort allt som inte behövs.

Dela på andra sajter

Det kan mycket väl vara så att det ligger saker i subbasen som inte hörs men tar upp en massa utrymme i mixen och får kompressorer och dylikt att jobba fel.

Hur vet man vad som inte behövs om man inte kan höra det?

Hur rensar man på ett bra sätt?

Dela på andra sajter

Det är vanligt vid mastring att skära allting under 30hz.

Edit: med ett högpassfilter.

Redigerat av mornel
Dela på andra sajter

Genom att se det.. Med en Spectrumanalysator! Själv använder jag den inbyggda i Wavelab.. Men det finns massor med finfina gratis att hämta också.. Bl.a. som VST-pluggar

En väldigt bra och gratis fristående variant som jag själv använder flitigt (blala för att testa ljudkort med) och som jag varmt kan rekomendera är Rightmarks RMAA 5.5

Kolla in deras hemsida på http://audio.rightmark.org/index_new.shtml

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack...då skär jag där...inte för skillnaden hörs....men ser det på spectrumanalysen...

Hur är det med ultraljud då?

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Vart fan får du ultraljud ifrån då?

Jag vet inget instrument etc som alstrar ultraljud förutom de på sjukhuset där man kollar gravida kvinnor och deras foster...dessutom hör du inte ultraljud om det nu skulle vara så att just du har ett sädeles speciellt uppfunnet vidunder i vst-form 😛

Dela på andra sajter

Inte värt att bemöda sig med att skära övertoner på instrument som du inte hör. Däremot i basen är det väl värt att göra eftersom basfrekvenser tar upp groteskt mycket av utrymmet som finns. Om du googlar lite kan du hitta bra bilder som visar detta grafiskt. Så skär friskt i botten och lämna toppen i just detta avseende.

Dela på andra sajter

Nån distpedal eller effektburk antar jag...kan leverera den hastigheten på svängningarna.

Det spelar ingen roll hur mycket övertoner som skapas.. Så länge du spelar in digitalt (på datorn, digitala portastudio etc) så bromsas alla så kallade "ultraljud" upp totallt redan i ditt ljudkort (AD omvandlaren).. Spelar du in med 44,1 KHz sampling så tar sig inget över 22 KHz in i din "studio". Spelar du in med 192 KHz (vilket vissa moderna interface iof klarar av) så kan det teoretisk komma in övertoner upp till 96 KHz in din "studio" men å andra sidan brukar energiinnehållet vara så obetydligt att du inte behöver bry dig om dessa så så kallade "ultraljud" 😛

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Herr Nyquist sköter nog om ultraljuden, don't worry.

Jag klipper själv bort allt under 30Hz vid mastering. Dessutom klipper jag en del spår som stör mixen. I själva mixningen brukar jag sen inte klippa (det sköter ju masteringen). Masteringkompressorer med sidechain klarar ju bra av också låga frekvenser, men anyway, många musikstilar klarar sig bra uten material under 30Hz. I loudnessracet börjar man nuförtiden klippa t.o.m vid 50Hz, med en stor "bump" kring 80-100Hz för att få mera LOUDNESS. 80-100Hz basar på bra i bilar och ghettoblasters. Sen finns det ju musik där det är viktigt med material under 30Hz förstås.

Dela på andra sajter

Klippa tycker jag är helt fel uttryck. Klipper kan man göra in och ut när man spelar in, klippa bort kan man göra när man editerar, men SKÄRA i botten är väl vad man brukar prata om.

Att tro att det "räcker" med att skära i masteringen tycker jag är lite fel sätt att jobba. Ska man ändå inte ha bottenslasket kvar finns det ingen anledning att låta det åka med genom slutmixen. Trots allt kan balansen förändras på ett sätt man inte tänkt när det mastras. Skjut upp färre beslut överlag är mitt tips.

Dela på andra sajter

Klippa tycker jag är helt fel uttryck. Klipper kan man göra in och ut när man spelar in, klippa bort kan man göra när man editerar, men SKÄRA i botten är väl vad man brukar prata om.

Att tro att det "räcker" med att skära i masteringen tycker jag är lite fel sätt att jobba. Ska man ändå inte ha bottenslasket kvar finns det ingen anledning att låta det åka med genom slutmixen. Trots allt kan balansen förändras på ett sätt man inte tänkt när det mastras. Skjut upp färre beslut överlag är mitt tips.

Självklart ska man ta bort så mycket onödigt slask som möjligt vid mixning.

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Att tro att det "räcker" med att skära i masteringen tycker jag är lite fel sätt att jobba.

Pointen i min åsikt (observera, inte absolut regel):

Skär man de skilda spåren (gitarr, bas, bastrumma) propert så är man på den säkra sidan. Då man mixar ner vet man inte hur de andra spåren kommer att se ut. Denna helhet har man först i masteringfasen. Det är alltså det rätta stället att avgöra helhetsfiilingen på skivan, var man skär etc. Fungerar mixen, s å fungerar den. Oberoende av om man skär.

"Mastrerar" man en låt som man just mixat, utan att behöva fundera på nån större helhet, kan man skita i min åsikt förstås!

EDIT! Vad jag talar om är alltså MASTERkanalen vid nedmixning. Det du släpper igenom till master, skall inte skäras. Först vid masteringskedet.

Redigerat av tsmalmbe
Dela på andra sajter

I en lång tråd hade jag en diskussion med nån halvfigur om mixning och mastering och huruvida det ena kunde skippas osv...

Det du ser som poäng med mastering är helt rätt, men att jobba på ditt sätt bäddar ju för att den som mastrar måste så att säga städa upp din skit. Att lämna massa botten i spår som verkligen inte behöver det uttrymmet tar ju plats från de instrument som verkligen behöver det, baskagge och bas. För att putsa till dessa ännu mer i mastering om det behövs så häller du ju lite sågspån i färgen på ditt sätt.

Tänk istället att göra varje mix (låt) så absolut bra som möjligt, vilket inkluderar ett och annat hpf, så kan den som mastrar sitta med varje stereomix och låta dessa sitta ihop så mycket som möjligt till den form låtarna ska hamna i slutskedet.

Att mastra en låt är ett begrepp jag tycker är så felaktigt såvida man inte tänkt släppa en platta med en låt.

Dela på andra sajter

Jag vet inget instrument etc som alstrar ultraljud förutom de på sjukhuset där man kollar gravida kvinnor och deras foster...dessutom hör du inte ultraljud om det nu skulle vara så att just du har ett sädeles speciellt uppfunnet vidunder i vst-form 😏

Sånt där är ju alltid skitpraktiskt. Jag brukar spela in näsflöjt i köket när jag mikrar Billys pizzor. När jag sedan spelar upp mixen håller sig te-koppen varm ändå tills jag skär diskanten. Okej mikrovågorna kittlar lite när de träffar pannloben, men särskilt farligt är det säkert inte. 😆

/Majken

Dela på andra sajter

Jag vet inget instrument etc som alstrar ultraljud förutom de på sjukhuset där man kollar gravida kvinnor och deras foster...dessutom hör du inte ultraljud om det nu skulle vara så att just du har ett sädeles speciellt uppfunnet vidunder i vst-form 😉

Sånt där är ju alltid skitpraktiskt. Jag brukar spela in näsflöjt i köket när jag mikrar Billys pizzor. När jag sedan spelar upp mixen håller sig te-koppen varm ändå tills jag skär diskanten. Okej mikrovågorna kittlar lite när de träffar pannloben, men särskilt farligt är det säkert inte. 😉

/Majken

😆

Psst Majken, vad går den här tråden ut på? 😉 ;)

[/off topic]

Jag brukar skära bort allt under 30 Hz med ett hårt och kliniskt filter. 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.