Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

LÅTNAMN: Speed of light

ARTIST/GRUPP: Fredrik Forsberg

GENRE: Trance

LÅTLÄNGD: 8:44

KOMPOSITÖR: Fredrik Forsberg

PRODUCENT: Fredrik Forsberg

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 12Mb

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: http://forsen.wikner.org/myaudio/download.php?id=48

Hallå. Jag är ny här (men har egentligen läst forumet väldigt länge och bara aldrig postat något eget) och tänkte lägga upp min första fullängdare (det där lät pretantiöst) i trance-genren.

Det var rätt länge sedan jag proddade trance och har aldrig kommit fram till en hel låt men efter lite lyssningar på den trance som laddats upp här och lite på nätet "fann jag trancen igen" och gjorde jag slag i saken och färdigställde ett stycke trance.

Jag är ute efter kritik kring arrangemanget, produktion och soundet på låten och en allmän uppfattning. Mitt främsta problem med arrangemanget är strukturen och längden. Vad fasen kan förändras?

Min inspiration är lite blandad. Favoriter i sammanhanget är Sashas Expander, Solarstones Seven Cities och Denzel D:s A Binary Star.

Tack för mig. Ha en schysst sommar med massa inspirerande musikproduktion.

Annons
Postat

Tjena!

Eftersom ingen annan kommenterat så tänkte jag offra mig, men oroa dig inte, så illa är det definitivt inte 😏

Vi kan hoppa direkt på det som i mina öron är negativt.

Det händer helt enkelt för lite under för lång tid. Jag förstår tanken, du är ute efter att göra svävande ljus trance och du har nästan lyckats. Dock är det just det lilla som saknas nu, en bärande melodi ovanpå allt, som gör att låten aldrig lyfter riktigt till de höjder som den har potential till.

9 minuter blir i det här fallet lite väl mycket men oavsett längd hade jag gärna sett/hört ytterligare något element som tagit tag i pekpinnen och visat exakt vad du vill med låten - just nu känns det inte som en låt, mer som en jäkligt lovande grundidé.

Det positiva då?

Produktionen är kanonfin även om det klipper lite knepigt sina ställen. Allt är ljust och luftigt och jag älskar verkligen det filterklippta? ackordet som du inleder med och som sedan följer låten rätt igenom. Idén är fin även om det kanske är lite väl basic, men vem bryr sig när det låter bra? Vissa säger att musik måste vara nyskapande, jag säger att musik "bara" måste vara bra 😆

Produktionen är fin tycker jag, men du kan kanske skruva upp basen lite, dubba den eller gör åtminstone något så du fetar ut den ytterligare en liiiiiiten bit. Perc'en som dyker upp runt ~03.45 kanske skulle må bra av en genomgång med eq'n även om jag faktiskt gillar på något sätt hur det låter nu.

Arret är väl klart i sin helhet, jag tycker som sagt att du skulle satsa på att hitta en sjysst melodi som tar tag i låten på riktigt. Det måste (ska) absolut inte vara något hetsigt utan ett lugnt piano hade räckt för att låten skulle lyfta för mig min del. Slog igång låten och improviserade fram en del slingor i reason under tiden jag lyssnade en andra gång (och tredje gång) och det finns helt klart potential, tycker jag åtminstone 😆

Hoppas det duger.

/ M

Postat

Jag tror att oavsett vilken musik man jobbar med så måste man jobba lite med att bygga upp för att sedan släppa loss. Speciellt om det inte ska bli anonymt, detta är bra mixat och proddat, men själva strukturen på låten gör att den känns extra lång. Våga släppa in saker tidigare, bygga upp saker med fx ljud. Små svep och grejjer som kommer och försvinner, behöver inte vara något avancerat, men de hjälper låten att byggas på och varieras med enkla medel. Som vid 3:43 där har du en hygglig buildup. Men det är efter nästan fyra minuter, du måste nog våga bryta lite innan, inte nödvändigtvis upp till din fulla instrumentering, men något som bryter av lite, som gör det intressant att lyssna vidare. Sedan som tidigare sagts är det nog relevant att tänka på ett återkommande tema i låten.

Som sagt, mixen tycker jag är helt ok. Gillar den korta kicken med brus på. Det är snyggt, även om du nog kunde dra ned bruset ett uns. Vet inte om jag gillar eller ogillar hihaten, men den fångar min uppmärksamhet. Som nämndes ovan tycker jag det också klipper underligt på sina håll. Snygg stereobredd. Tycker du har bra svep.

Tummen upp för mix, men jag tycker låten i sig är ganska långdragen och intetsägande.

Postat
Det händer helt enkelt för lite under för lång tid. Jag förstår tanken, du är ute efter att göra svävande ljus trance och du har nästan lyckats. Dock är det just det lilla som saknas nu, en bärande melodi ovanpå allt, som gör att låten aldrig lyfter riktigt till de höjder som den har potential till.

9 minuter blir i det här fallet lite väl mycket men oavsett längd hade jag gärna sett/hört ytterligare något element som tagit tag i pekpinnen och visat exakt vad du vill med låten - just nu känns det inte som en låt, mer som en jäkligt lovande grundidé.

Jag har varit inne på att lägga någon extra touch på låten i form av något extra leadljud eller melodi. Ska försöka lägga något sådant återkommande tema.

Det positiva då?

Produktionen är kanonfin även om det klipper lite knepigt sina ställen.

Klippningen beror på mp3-kodningen samt att den kan vara lite för maximerad.

Allt är ljust och luftigt och jag älskar verkligen det filterklippta? ackordet som du inleder med och som sedan följer låten rätt igenom.

Det är något jag är rätt nöjd med själv. Tackar.

Idén är fin även om det kanske är lite väl basic, men vem bryr sig när det låter bra? Vissa säger att musik måste vara nyskapande, jag säger att musik "bara" måste vara bra 😕

Det är problemet med låten tycker jag själv. Den är för snäll och vanlig. För mycket "bakgrundsmusik-till-golfresultattablån" så att säga.

Produktionen är fin tycker jag, men du kan kanske skruva upp basen lite, dubba den eller gör åtminstone något så du fetar ut den ytterligare en liiiiiiten bit. Perc'en som dyker upp runt ~03.45 kanske skulle må bra av en genomgång med eq'n även om jag faktiskt gillar på något sätt hur det låter nu.

Hihaten är en grej jag är lite tveksam till själv. Den är riktigt rå och fasttrackeraktig. Ska nog programmera någon snyggare precs-sekvens som är lite mer svängig med lite annorlunda eqkurva.

Arret är väl klart i sin helhet, jag tycker som sagt att du skulle satsa på att hitta en sjysst melodi som tar tag i låten på riktigt. Det måste (ska) absolut inte vara något hetsigt utan ett lugnt piano hade räckt för att låten skulle lyfta för mig min del. Slog igång låten och improviserade fram en del slingor i reason under tiden jag lyssnade en andra gång (och tredje gång) och det finns helt klart potential, tycker jag åtminstone 😛

Hoppas det duger.

/ M

Tackar för kommentarer. Jag fick mina farhågor svart på vitt. Nu är det bara att fortsätta utveckla låten.

Postat
Jag tror att oavsett vilken musik man jobbar med så måste man jobba lite med att bygga upp för att sedan släppa loss. Speciellt om det inte ska bli anonymt, detta är bra mixat och proddat, men själva strukturen på låten gör att den känns extra lång. Våga släppa in saker tidigare, bygga upp saker med fx ljud. Små svep och grejjer som kommer och försvinner, behöver inte vara något avancerat, men de hjälper låten att byggas på och varieras med enkla medel.

Det är något jag ska ta fasta på. Lägga in lite fx och elektroknorrar osv. Har svårt att hitta vettiga källor till sådanna "oljud". Kan du rekommendera hur jag tillverkar fx-ljud och, svepande sus. Känner på mig att det kan bli bra tillsammans med sidechainen.

Som sagt, mixen tycker jag är helt ok. Gillar den korta kicken med brus på. Det är snyggt, även om du nog kunde dra ned bruset ett uns.

Kicken är som den är. 🙂 En sampling från Trancesetter. Om jag lägger en lowpassfilter på den kommer jag nog inte att få den attacken jag vill ha.

Jag får nog investera i nått bibliotek med vettiga grundkickar osv.

Vet inte om jag gillar eller ogillar hihaten, men den fångar min uppmärksamhet.

Är det den öppna hihaten du menar så är den kanske något kort och för housig. Frågan är om låten blir ännu mer anonym om jag byter till en normalt eq:ad och utklingande 909-hihat. Om du menar den stängda 16dels-haten så sa jag det till Matthew innan att den kanske bör programmeras om lite gran. Det är lite för mycket fasttracker över den nu känner jag. Fast det är å andra sidan lite retro.

Tummen upp för mix, men jag tycker låten i sig är ganska långdragen och intetsägande.

Jag ska korta ner introt och lägga en break innan den drar igång vid 3:43 samt lägga på en lead-melodi och knorra på mer 😠

Tackar för kompententa synpunkter.

Postat

Eftersom jag håller på en del med mixing, kan jag säga att den här är en dröm att mixa 🙂. Gillar mixen, saknar dock ett piano, eller? 😛 .

Postat
Eftersom jag håller på en del med mixing, kan jag säga att den här är en dröm att mixa 🙁. Gillar mixen, saknar dock ett piano, eller?  😕 .

Tackar tackar. Undrar bara lite över vad du menar med att den är en dröm att mixa?

Är det hur den är att "mixa över i", byta till, under ett dj-set? Isåfall menar du nog det som jag menar med begreppet struktur. Dvs hur jag löst slutet och början rent ljudmässigt. För mig som gjort låten innebär mix mer hur jag balanserar ljudnivå och eq mellan de olika "instrumenten".

Intressant hur dj-världen och prod-världen använder samma term för olika saker. Eller har jag fel? Fast det är klart, att jag i slutet behåller kicken och drar ner basgången är ju en del av mitt mixbegrepp och även ditt mixbegrepp. Så "mix" har nog rätt mycket gemensamt mellan prod och dj-världen.

Hur som helst, du ska få ditt piano (eller något annat sound)...ska bara sitta och improvisera lite mer innan jag kommer fram till något bra.

Postat

I grunden är det bra. Melodin i början är bra. Men istället för att utveckla låten

till något nytt så faller den tillbaka i det gamla trance-tänktet vilket gör att man

tröttnar. Problemet med trance idag är att alla är så övergödda med soundet. Vi hör det tillochmed i sportspegelns repotage om innebandy.

Jag lyssnade på trance mycket under 97-98 och var på Ibiza och härja.

Då kändes det fräscht. Men när musiken inte utvecklas så blir den rentav tråkig.

Idag vill man ha något mera nytt och spännande.

• 2 veckor senare...
Postat
I grunden är det bra. Melodin i början är bra. Men istället för att utveckla låten

till något nytt så faller den tillbaka i det gamla trance-tänktet vilket gör att man

tröttnar. Problemet med trance idag är att alla är så övergödda med soundet. Vi hör det tillochmed i sportspegelns repotage om innebandy.

Jag lyssnade på trance mycket under 97-98 och var på Ibiza och härja.

Då kändes det fräscht. Men när musiken inte utvecklas så blir den rentav tråkig.

Idag vill man ha något mera nytt och spännande.

Jag är med på det du säger och har hört det på andra ställen. Trancen är ett 90-talsfenomen och det är lätt att det låter som den låter. Om man inte lyckas ta den och göra något nytt av det hela. Nya okonventionella grepp och ljudlösningar.

Tanken med min låt var inte direkt att hitta något unikt och nytt så det är klart att den med lätthet placerade sig i det snåriga 90-talstranceträsket om än mer amatörmässig.

Det verkar som att trenden för tillfället är att smida trancen i en retro-form med mycket kompressorpump och 80-talssound (då det blir väldigt poppigt av det hela). Kanske är det i kölvattnet av alla dessa sommarremixer av 80-talslåtar med Prydz i spetsen som det har färgat av sig på trancen. Vad vet jag. Det var mest detta jag testade i denna låt, med ett anonymt resultat. Jag har dock lite nytt på lut. Stay tuned eller ratta in forsen.wikner.org/myaudio

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.