Jump to content
Annons

Recommended Posts

dubsmith (oregistrerad)
Postat (redigerat)

hej!

när man vill automata en "knob" på ett vst instrument, så kan man på vissa vsti bara välja instrumentet som både input och output och sen bara trycka "rec" och dra lite i knappen man vill automata och så vipps, så har man en kurva OCH ett cc nummer i midispåret.

MEN ! denna helt perfekta funktion för att lätt kunna automata en "knob" funkar bara på Pro 53 !!!

dem menar väl inte allvar att man ska kolla i manualen efter cc nummren varenda gång man ska automata en "knob" ?

Så varför har inte alla vsti denhär helt perfekta lösningen där man bara trycker rec och drar lite i ratten man vill styra och så har man cc nummret och kurvan i midispåret,

oj upprepning

Himla mkt tack till den som ger mig ett härligt svar!" hoppas jag har uttryckt mig korrekt nu, så ni fattar vad jag snackar om hejhej!

EDIT: Tydliggjorde rubrik /adm

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat

Vissa kassa VSTis kan du inte automatisera. Om du inte kan vrida på rattar så det skrivs till automationsspåret, så brukar du ändå kunna göra autmationer genom att rita kurvor i automationsspåren för de olika parametrarna. Om du använder Cubase så kan jag visa dig hur man gör.

dubsmith (oregistrerad)
Postat

tack för svaret dbd veteranen 😄

men jag tänkte mer på automationen i midispåren, så man får den grafiska kurvan i midispåret. Det är så mkt bättre att redigera automation i midispåren.

alltså men drar i en knob och så kommer kurvan fram i midispåret

dubsmith (oregistrerad)
Postat

btw bilden din är stenhård !

Postat

Väldigt få VSTi stöder MIDI ut överhuvudtaget och detta är därför att stödet för det i VST standarden tydligen skall vara sisådär. Men jag undrar varför du vill skicka MIDI meddelanden? Varför använder du inte det vanliga automationssystemet?

/Majken

dubsmith (oregistrerad)
Postat

allright!

vet inte om jag gör fel, men jag tycker det e fruktansvärt jobbigt och dåligt att jobba med automationsspåren där man ska dra kurvor med den blå linjen. man ser knappt nåt ,man måste zooma som in i bomben, Tycker det är riktigt mkt bättre att bygga kurvor och staplar i midispåret.

men ok jag litar på det du säger, och får väl vänja mig vet dem vanliga automationsspåren och dess fruktansvärda funktion 😆

visst ska man bara göra ett enkelt filtersvep kan man ju rita ut det, men nu gör jag anancerade (vet inte vad det heter) men om jag kör en bassline-loop kanske, så använder jag mig av massa olika parametrar som jobbar alla samtidigt, och jag vill kunna ha lite precition, kunna kvantisera varje liten "knob"-rörelse in i minsta detalj.

himla mkt tack för er respons iallafall 😎 haj!

Postat
vet inte om jag gör fel, men jag tycker det e fruktansvärt jobbigt och dåligt att jobba med automationsspåren där man ska dra kurvor med den blå linjen.

Life is hard 😆 Som Majken sade, det är väldigt få VSTis som stödjer MIDI out/MIDI in.

Tack! Klippte ut den från Dance Bitches Dance productions gruppfotografi!

gruppfoto.jpg

Postat
vet inte om jag gör fel, men jag tycker det e fruktansvärt jobbigt och dåligt att jobba med automationsspåren där man ska dra kurvor med den blå linjen.

Life is hard 🙂 Som Majken sade, det är väldigt få VSTis som stödjer MIDI out/MIDI in.

Tack! Klippte ut den från Dance Bitches Dance productions gruppfotografi!

gruppfoto.jpg

hhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa 😏🙁😉🙂

Postat
men om jag kör en bassline-loop kanske, så använder jag mig av massa olika parametrar som jobbar alla samtidigt, och jag vill kunna ha lite precition, kunna kvantisera varje liten "knob"-rörelse in i minsta detalj.

Aktivera snap funktionen, sätt den på quantize värdet. Välj sextondels trioler som kvantiseringsvärde. Dra ut automationskurva på höjden, zooma in och vips så sätter du ut punkterna i sextondels trioler. Kan det bli enklare? 😱

/Majken

dubsmith (oregistrerad)
Postat

majken jo visst , det e precis så jag gör, det funkar, men det är riktigt mkt bättre automation-editering i själva midispåret med cc controllers.

Lika bra att börja vänja sig direkt.

ok tack än en gång dudes!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.