Jump to content
Annons

Billig men bra mikrofon för hemmastudio

El_mono

Recommended Posts

Annons

Det klockrena valet är enligt min mening Studio Projects B1. Om du vill, så kan du lyssna på smakprov på hur den (och några andra) micar kan låta, på min testsite. :rolleyes:

Det är en kondensatormic, så du måste ha en preamp eller mixer som lämnar ut 48V fantommatning...

Dela på andra sajter

Det klockrena valet är enligt min mening Studio Projects B1. Om du vill, så kan du lyssna på smakprov på hur den (och några andra) micar kan låta, på min testsite. 

Det är en kondensatormic, så du måste ha en preamp eller mixer som lämnar ut 48V fantommatning...

Har du den frasen på copy paiste eller?

Dela på andra sajter

Det klockrena valet är enligt min mening Studio Projects B1. Om du vill, så kan du lyssna på smakprov på hur den (och några andra) micar kan låta, på min testsite. 

Har du den frasen på copy paiste eller?

Ja - nästan... 😱😎

Dela på andra sajter

Tackar för tipsen. Hur är det med JJlabs C010B kondensatormikrofon,är den nåt att ha? För så här står det ju på JAM:s sida:

TESTAD I STUDIO

I juni 2005 gjorde tidningen STUDIO ett test av markandens kondensatormikrofoner under 1.500:-. Testet kommer säkert upp här i sin helhet med tiden - kolla in!

Vi på JAM blev väldigt glada åt det här testet - även om vi inte vann det själva. För det är ett test där man för ovanlighetens skull verkligen använder öronen istället för att imponeras av tillverkarnas vackra siffror och välkända logotyper som hos många kollegor till Studio. Johan har ju länge rekommenderat våra kunder att "lyssna med dina egna öron" när det gäller val av mikrofon.

Och i testet avslöjades många mikrofoner med välkänd logotyp som "icke prisvärd". Bland 8 mikrofoner som testats fick JJlabs C010B bedömningen "prisvärd" vilket inte var så konstigt då den fick 9 poäng av 10 möjliga för "Ljudåtergivning" och dom två mikrofoner som fick 10 poäng kostade 999:- respektive 1.146:- mot JJlabs som kostade 795:- inkl fjädrande upphängning.

Vi saxar från testet:

"Bakom JJlabs döljer sig en vid det här laget legendarisk musikhandlare från Stockholm. Man importerar själva, sätter sin logga på och säljer utan fördyrande mellanhänder" (Tackar!!! Vi kunde inte sagt det bättre själva.)

"Kretskortet ser mer modernt ut än på flera andra kandidater. Inga likheter med övriga testade."

"Finishen på mikrofonhuvud och kropp är bra. Dubbla nät kring kapseln, logga och modellnamn tryckta på kroppen."

"LJUDET. Den här mikrofonen har ett lite annorlunda ljud jämfört med trion MXL, TSM och ADK. Lite sprödare och öppnare - något som kan passa fint i en tät ljudbild. Men värmen och närheten finns där ändå vid korta mikrofonavstånd. På längre håll tas rummet in utan att responsen egentligen försämras. Den manliga sångaren blir lite öppen och luftig, ljudet neutralt och ofärgat."

"Det känns som om C010B är lite smalare än en vanlig kardioid, mer riktad vilket förklarar att ljudet fortfarande fyller ut även på håll."

"Detta är en överraskande bra mikrofon. Den har ett välbalanserat lite mer modernt ljud trots transformatorn på utgången. Inte samma varma botten som trion ovan men inte heller de tendenser av instängd känsla som kan uppstå med för mycket av det varma."

Slutomdöme (i en skala från 1-10)

Ljudåtergivning: Mycket bra 9

Byggkvalitet: Bra 8

Medföljande tillbehör: Bra 8

Prisvärd: Mycket bra 10

OBS! När det här skrivs i slutet av maj 2005 kostar JJlabs C010B 795:- inkl fjädrande upphängning.

Och som Johan alltid säger; Köp en på öppet köp och jämför med våra konkurrenter och lita på dina egna öron!

Är B1:an bättre? Tack för hjälp 😕

Dela på andra sajter

Jag har själv en B1, och är väldigt nöjd. Huruvida C010B är bättre eller sämre är helt och hållet en smaksak. Men om vi ska jämföra med Studio Recension så fick B1:an detta:

Ljudåtergivning: Mycket bra 10

Byggkvalitet: Mycket Bra 10

Medföljande tillbehör: Bra 9

Prisvärd: Mycket bra 10

Hela artikeln finns att köpa i PDF-format här:

http://www.studio.idg.se/globalincludes/ap....asp?item=16226

Dela på andra sajter

Annars talar testinspelningarna på min testsite sitt tydliga språk. 😉 Hämta, lyssna, jämför och bedöm med egna öron, i stället för att lita blint på vad som påstås på en hemsida eller i en recension...

Jag håller Studio Projects B1 högst i den lägsta prisklassen - men du kanske vill ha ett annat ljud och gillar Okatava MK319 bättre - eller den nämnda JAM-micen - eller någon av GoldenAge Projects-modellerna...?

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Helt oproffsigt skulle jag vilja säga att B1 låter dyrare. Bra kommentar va? :-)

Skämt åt sido, tycke och smak kan spela in. Lyssna!

B1 tycker jag låter bätte på när man mickar på avstånd.

På akustisk gitarr vinner B1.

Dela på andra sajter

Jag lånar denna tråd lite för en nybörjarfråga... Ber om ursäkt för det...

Jag hade tänkt investera i en B1a. Jag har sedan tidigare ett litet mixerbord från Behringer (Eurorack UB1002). Bör jag köpa en mickpreamp, eller duger mixerbordets? Är skillnaden stor eller obefintlig? 😠😛🙂

Dela på andra sajter

Jag lånar denna tråd lite för en nybörjarfråga... Ber om ursäkt för det...

Jag hade tänkt investera i en B1a. Jag har sedan tidigare ett litet mixerbord från Behringer (Eurorack UB1002). Bör jag köpa en mickpreamp, eller duger mixerbordets? Är skillnaden stor eller obefintlig? 😠😛🙂

Stor, köp en preamp samtidigt som micken. Brukar va en deal med b1:a och vtb1:a ihopp.

Dela på andra sajter

Jag observerar att "Vilken mikrofon rekommenderas till min hemstudio?" passerat "Vilket ljudkort ska jag köpa?" som vanligaste frågan i forumet. 😠

Dela på andra sajter

Jag observerar att "Vilken mikrofon rekommenderas till min hemstudio?" passerat "Vilket ljudkort ska jag köpa?" som vanligaste frågan i forumet. 😠

- och vanligaste svaret torde då vara "Studio Projects B1", eller...? 😛

Lite synd att det har varit trassel med leveranser av B1:orna på sistone - men det kommer ju förstås igång igen. 🙂

Dela på andra sajter

Jag observerar att "Vilken mikrofon rekommenderas till min hemstudio?" passerat "Vilket ljudkort ska jag köpa?" som vanligaste frågan i forumet.  😆

- och vanligaste svaret torde då vara "Studio Projects B1", eller...? 🙁

Japp!

Dela på andra sajter

Har iofs redan gjort en tråd om detta (sorry), men jag frågar här också.

B1 eller B3? Vet att B3 har fler valbara "karaktärer", men eftersom man väl framför allt kör med kardioid vid sånginspelning, så undrar jag om båda mickarna låter likvärdigt i det läget, eller om B3:an trots allt är bättre i alla lägen?

Dela på andra sajter

Har iofs redan gjort en tråd om detta (sorry), men jag frågar här också.

B1 eller B3? Vet att B3 har fler valbara "karaktärer", men eftersom man väl framför allt kör med kardioid vid sånginspelning, så undrar jag om båda mickarna låter likvärdigt i det läget, eller om B3:an trots allt är bättre i alla lägen?

...och jag svarade i den andra tråden också... 😉

B1 och B3 är samma mic - men B3 har dubbla membran för att kunna ge möjlighet till fler upptagningskarakteristiker.

Den låter alltså varken bättre eller sämre än B1 i cardioid-läget.

För stunden är det dock lättare att få tag på B3. B1 har varit för populär, så det har varit lite leveransproblem då och då på sistone...

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Är det alltså en kondensator-mick man ska ha om man inte har möjlighet och fixa till akustiken i "studion" om man nu ska kalla det så?

Nu är ju inte jag nåt proffs, men kondensatormickar ger ju generellt ett ljud som är mycket mer troget källan - dig. Enligt mina erfarenheter är det nästan omöjligt att få ett snyggt ljud med de flesta dynamiska mickar utan att lägga på en massa kompressorer och annat.

Dela på andra sajter

hehe,låter perfekt 😉,hade kanske vart bättre o ha en mick som ljög o förbättrade sången hehe

Ja, haha... men det är då man ändå lägger på lite kompressor, delay och grejer i efterhand. Det är väl sällan man blir helt nöjd med ljudet direkt från micken, helt oprocessat.

Dela på andra sajter

Man ska nog gärna försöka göra något åt akustiken oavsett vilket, om man har problem med ljudet. En kondensatormic är inte hela sanningen. Om man bor där det är väldigt lyhört, så kan man få en liten chock första gången man använder en kondensatormic, eftersom den tar upp mer av ljudet runt omkring, än vad en dynamisk gör...

Generellt tycker jag dock att en kondensatormic oftast är att föredra när man spelar in - och att man använder dynamiska mest till liveframträdanden eller för att micka upp trummor och gitarrstärkare...

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Man ska nog gärna försöka göra något åt akustiken oavsett vilket, om man har problem med ljudet. En kondensatormic är inte hela sanningen. Om man bor där det är väldigt lyhört, så kan man få en liten chock första gången man använder en kondensatormic, eftersom den tar upp mer av ljudet runt omkring, än vad en dynamisk gör...

Generellt tycker jag dock att en kondensatormic oftast är att föredra när man spelar in - och att man använder dynamiska mest till liveframträdanden eller för att micka upp trummor och gitarrstärkare...

eller vill ha det "ruffiga" soundet...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.