eastbayfog Postat 17 juni 2006 Dela Postat 17 juni 2006 Titel: Empty house Note: Inte mastrad Inspelad i en ganska trevlig studio i Kalifornien USA. Bomba med feedback! 😄 emptyhouse.mp3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 18 juni 2006 Dela Postat 18 juni 2006 Note: Inte mastrad Inspelad i en ganska trevlig studio i Kalifornien USA. Bomba med feedback! 🙁 Låter som om det skulle stå mixat där istället.. tror att det skulle gå att justera detta vidare en hel del och få upp lyssningsvärdet. Det låter allmänt lustigt i vissa frekvenser typ 50hz och 11khz.. Enhancer pålagd?sången ligger väldigt anonymt i bakgrunden, virveln slår igenom, hihat'arna är pannade och relativt höga, sången är sur på en del ställen. Jag kan för lite om denna genren för att bedömma nytänkande och banbrytande grepp, men det låter i mina öron ganska ordinärt och sånt som spelas 24-7 på Extremesports channel tillsammans med inslagen. ...men det innebär inte att jag tycker det är dåligt. Justera till skavankerna så kan det här bli mycket bättre var väl det jag skulle skrivit 😄 Rock on Bombardemang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 18 juni 2006 Dela Postat 18 juni 2006 (redigerat) Hihatsen är för höga, de högra frekvenserna överhuvudtaget slår igenom hela mixen. Lite mkt mellanregister också tror jag. Dåligt med bas. Låter som du dödat dynamiken lite väl mkt också.. Trevlig låt annars, som egentligen ligger rätt långt ifrån mitt egna genreval 😄 /Daniel Edit: Sången låter väldigt suddig och otydlig också. Vet inte om den trevliga studion hade dåliga mikrofoner, eller om ni skruvat på EQ:n ? Redigerat 18 juni 2006 av D Vibe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
eastbayfog Postat 18 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 18 juni 2006 Ok, tack för feedbacken hitills. Ska dra lite bakgrund kring projektet. Det startade alltså med en skön akustisk gitarrslinga som sedan bara byggdes på med fler element. Låten är i högsta grad ett musikaliskt experiment och genren går det inte riktigt att sätta fingret på. Diskussioner uppstod kring hurvida låten skulle mixas som nu-metal, rock eller nåt helt annat (återigen experimentering). Vi var överens om att inte mixa den som kommersiell mainstream rock redan från början. Snarare var det Steve Albini tänk och experimentera med individuella ljud som låg i grunden, så detta ledde till att Nevermind och Breed fungerade som referens skiva/spår. Så vilken utrustning som användes och vem som mixade är rätt orelevant då målet med denna post var att skapa en diskussion kring själva "ljuden" och "ideologierna" kring inspelning, mixning och approach. Det framgick inte så tydligt men nu är det sagt. Angående utrustning så postar jag ändå listan då frågan om "dåliga mickar" kom upp: Recorders Studer A-827 Gold Edition 24 Track MCI JH-16 (Restored by Michael Gore of B.A.S.E.) Ampex 440c 1/4" 2 track Protools HD3 Accel Consoles 1975 Neve 8026 with Wunder PEQ1 modules 24x32 API Legacy Plus 48 channels Fully Automated Microphones AEA R88 AKG D112 Audio Technica 4050 Audio Technica 4060 Beyer M201 Beyer M160 Beyer TG88 B.L.U.E. Baby Botle Crown CM700 DPA 4006 DPA 4011 Earth Works TC30K Earth Works QTC40 Electro Voice Bk-1 Groove Tubes GT67 Neumann U47 Neumann U48 Neumann M149 Neumann M150 Neumann CMV563 with M7 and M55 capsules Neumann KM184 Neumann KM84 Neumann M582 Placid Audio Copperphone Rode NT5 Royer R121 Schoeps CMC6 with MK21 capsules Sennheiser MD421 Shure SM57 Shure SM58 Shure SM7 Shure SM91 Sound Delux U195 Sound Delux E49 Wunder Audio CM7 (U47 Clone) Wunder Audio C12 (AKG C12 Clone) Yamaha Subkick Compressors DBX 160a Empircal Labs Distressor FMR RNC Manley Vari-Mu Manley SLAM Manley ELOP Limiting Amplifier Neve 33609 Neve 2254e SPL Transient Designer Symetrix 501 Tubetech CL-2A Universal Audio 1176LN UREI 1176LN rev. F UREI 1178 UREI LA-3A Delay and Reverb Altiverb 5 DOD R-885 Eventide Orville (TDM) Eventide 2016 (TDM) Kurzweil Rumour Kurzweil KSP-8 Line 6 EchoFarm Reverb One (TDM) ReVibe (TDM) Roland RE-201 Space Echo Soundtoys Sound Blender Miscellaneous Little Labs IBP Jr Little Labs PCP Benchmark DAC-1 Furmann HD6 Apogee AD and DA 16x Digidesign 192 I/O Digidesign 192D I/O Folcrom Line Mixer Alesis Masterlink Sans Amp RBI Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DjRymd Postat 18 juni 2006 Dela Postat 18 juni 2006 ^^ Själv kör jag Fruity Loops. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 18 juni 2006 Dela Postat 18 juni 2006 ^^ Själv kör jag Fruity Loops. Låt hellre bli att posta om du bara ska skriva sånt. eastbayfog, ta gärna en titt på reglerna för demopostningar. Regler Vad gäller låten. Låter väldigt college-rock, inte speciellt unikt eller nyskapande. Sången är ingen höjdare. Mix: Diskanten låter lite odefinerad, låter lite filt. Virveln brakar igenom, låter lite filt där också. Sången tycker jag nästan ska fram, lite mer in your face. Just nu ligger allt och slåss på lika hög volym, svårt att veta VAD man ska lyssna på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drok (oregistrerad) Postat 18 juni 2006 Dela Postat 18 juni 2006 ^^ Själv kör jag Fruity Loops. Låt hellre bli att posta om du bara ska skriva sånt. Tycker tvärtom att DjRymds post var mitt i prick - eastbayfogs reaktion på den utmärkta feedback han fick var att först tjafsa emot (här postas minsann inte demos för att man behöver hjälp, det ska vi ha klart för oss... 😆) , sen rada upp en lista över dyr utrustning, som han bevisligen inte klarat hantera. Och då kan man kanske lika gärna hålla sig till FrutiyLoops. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danabacken Postat 18 juni 2006 Dela Postat 18 juni 2006 Jag tycker det låter najs! 😏 Elgitarren låter bra, dock är sången liite sur på sina ställen. Bra jobbat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 18 juni 2006 Dela Postat 18 juni 2006 Kul att ni tänkte på Steve Albini och använde Nevermind som referens då han inte hade nånting alls med den skivan att göra 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 18 juni 2006 Dela Postat 18 juni 2006 ^^ Själv kör jag Fruity Loops. Låt hellre bli att posta om du bara ska skriva sånt. Tycker tvärtom att DjRymds post var mitt i prick - eastbayfogs reaktion på den utmärkta feedback han fick var att först tjafsa emot (här postas minsann inte demos för att man behöver hjälp, det ska vi ha klart för oss... 😉) , sen rada upp en lista över dyr utrustning, som han bevisligen inte klarat hantera. Och då kan man kanske lika gärna hålla sig till FrutiyLoops. Vad foggen kan göra med utrustningen eller inte lägger jag mig inte i. Jag tycker att kritiken som framförs skall vara relevant, vilket en sådan kommentar inte är. Är man sedan inte mogen att ta till sig kritiken, ska man inte heller lägga upp låtar här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pirateKING Postat 19 juni 2006 Dela Postat 19 juni 2006 tycker att det är en mycket bra låt, men det är synd att sångaren inte prickar den perfekt. Tycker hans röst passar bra, men han är lite off. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.